Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

ekf

Medlem
Nej krav finns det inte i Sverige, det bestämmer ju våra myndigheter.
Mjäe, en enskild näringsidkare skulle väl kunna kräva att man bär munskydd för att vistas i deras lokaler även om inga myndigheter kräver det? Nu är ju Swedavia ett statligt företag, så det blir väl knepigt om de skulle göra så kanske...
 

samet

Medlem
Mjäe, en enskild näringsidkare skulle väl kunna kräva att man bär munskydd för att vistas i deras lokaler även om inga myndigheter kräver det? Nu är ju Swedavia ett statligt företag, så det blir väl knepigt om de skulle göra så kanske...

Det tror du va?
Testa att kräva att alla kvinnor skall bära slöja i din butik... eller ännu värre att ingen får göra det.

Det finns massor av lagar i Sverige som förhindrar tydlighet. Därför sysslar svenska myndigheter med rekommendationer inte med regler och förbud.

Besöka äldreboende är tillåtet juridiskt men avrådan är stark och har därmed uttryckts som ett förbud. Vilket det inte är då detta är emot grundlagen.

SAS kan i sina villkor för att köpa produkten och sitta i deras plan ställa krav på den enskilda individen då den är kund till SAS. Swedavia har ingen kundrelation med resenärerna och kan därför inte villkora munskydd utan bara uppmana.
 

ekf

Medlem
Testa att kräva att alla kvinnor skall bära slöja i din butik... eller ännu värre att ingen får göra det.
Fast att kräva att alla ska ha munskydd är ju inte riktigt samma sak som att alla ska ta på sig en religiös symbol... eller avstå den...

I fallet äldreboenden så är läget lite knepigare, då du inte besöker boendet i sig utan en av de som bor där i sitt hem.

Jag är inte jurist, så kanske missar något.. men tycker att det borde gå att från Swedavias sida kravställa munskydd om man vill... Så länge man gör det konsekvent och inte diskriminerar någon grupp av människor.
 
Mjäe, en enskild näringsidkare skulle väl kunna kräva att man bär munskydd för att vistas i deras lokaler även om inga myndigheter kräver det? Nu är ju Swedavia ett statligt företag, så det blir väl knepigt om de skulle göra så kanske...
Jag skulle vilja se en företagare som anlitar ett vaktbolag som tar fram batongen och slår ner dig när du vägrar bära munskydd och lämna butiken, det blir smaskens i domstol det. Vet inte vilken förordning eller lag som Arlanda verkar över ens, det är nog inte ordningslagen eftersom man uppenbarligen får ha mer än 50 personer på en flygplats.....
 

Berglund

Medlem
Jag var på Arlanda sen eftermiddag, den 7 april 2017! Där fanns militärpolis/polis med förstärkningsvapen och de frågade inte direkt utan det var mer av varianten "Nu talar JAG om för dig vad som gäller"...

Arlanda är ett svenskt skyddsobjekt, i ett extremt nödläge gäller helt andra regler!
 

ekf

Medlem
Jag skulle vilja se en företagare som anlitar ett vaktbolag som tar fram batongen och slår ner dig när du vägrar bära munskydd och lämna butiken, det blir smaskens i domstol det.
Den största anledningen till att det inte sker är snarare att företagaren inte vill jaga bort inkomstbringande kunder... Vilken lag anser du att företagaren skulle bryta mot om den krävde munskydd av alla kunder och anställda?
 

RickardG

Medlem
Jag var på Arlanda sen eftermiddag, den 7 april 2017! Där fanns militärpolis/polis med förstärkningsvapen och de frågade inte direkt utan det var mer av varianten "Nu talar JAG om för dig vad som gäller"...

Arlanda är ett svenskt skyddsobjekt, i ett extremt nödläge gäller helt andra regler!
Vad har det med munskydden att göra?
 
Toppen