Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

PILOTEN

Medlem
Det var många som inte bar munskydd på ARN idag och ingen verkade bli tillrättavisad. Däremot info vid boarding att munskydd är ett krav.
 

lucasd

Medlem
Det var många som inte bar munskydd på ARN idag och ingen verkade bli tillrättavisad. Däremot info vid boarding att munskydd är ett krav.
Folk blev inte tillrättavisade i terminalen eftersom kravet om munskydd Pro terminalen på Arlanda börjar gälla först på måndag. Ombord avgör flygbolagen vad som gäller.
 
> Ombord avgör flygbolagen vad som gäller.

Fast några bolag, inklusive Finnair rekommenderar mask även vid incheckning, oklart om det bara gäller Finland.
Köpenhamn har obligatoriskt krav.

Varken Sverige, Norge, Danmark eller Finland har några som helst krav på att bära mask i samhället.
 

9seventy

Medlem
Enligt den information som jag har så är det endast en ”stark rekommendation” att bära munskydd, däremot är det krav för Swedavias egen personal.
Som inte helt oväntat så har Swedavias kommunikation kring detta inte varit helt tydlig.

Såhär skriver de nu:

Airport Information

Konsekvent? Nja...
 

PILOTEN

Medlem
Det verkar vara olika på olika flygplatser. På LLA blev jag ombedd att ta på mig munskydd direkt vid ingången till flygplatsen, men som sagt på ARN ingen som sa något till någon förutom vid gate.
 

eddo

Medlem
Sitter på LLA - ARN och ska lyfta strax. På LLA stod personalen vid ingången och påminde om rekommendationen om munskydd. Var ungefär 50/50 folk som hade munskydd vs folk som ej hade inne på flygplatsen skulle jag uppskatta det till.

SAS har även börjat dela ut desinfektionsservetter vid boarding vilket de inte gjorde tidigare i veckan (när jag flög iaf). De hade gärna kunnat få dela ut munskydd istället kan jag tycka.
 
Last edited:
Toppen