Senaste nytt

Krav på Internationellt Körkort när man hyr bil i USA

chazzie

Medlem
I övrigt använder jag aldrig något "internationellt körkort" heller. Absolut ingen mening.

I länder som kräver internationellt körkort, hur fungerar det? Eller är det bara Motormännen som hittat någon rad i någon lagbok någonstans som kräver det?

I USA har jag aldrig stött på problem, inte heller i Kanada, men i andra länder där engelska kanske inte ens förstås på en grundläggande nivå?
 

JLE

Medlem
Det internationella körkortet är ju bara ett dokument där det vanliga körkortet är översatt till en massa olika språk...

Det kanske fyller sin funktion om man skulle få för sig att hyra bil i något land som inte använder våra bokstäver, utan har något annat...

Numera står det till och med på körkortet vad det är för något på en massa språk. Tror inte det gjorde det på tidigare utgåvor...
 

Moco

Medlem
I länder som kräver internationellt körkort, hur fungerar det? Eller är det bara Motormännen som hittat någon rad i någon lagbok någonstans som kräver det?

I USA har jag aldrig stött på problem, inte heller i Kanada, men i andra länder där engelska kanske inte ens förstås på en grundläggande nivå?

"Sälja sand i Sahara"...typ. Så länge folk köper det så funkar det väl. Deras omkostnader är väl tämligen begränsade...
 

Homer

Medlem
I länder som kräver internationellt körkort, hur fungerar det? Eller är det bara Motormännen som hittat någon rad i någon lagbok någonstans som kräver det?

I USA har jag aldrig stött på problem, inte heller i Kanada, men i andra länder där engelska kanske inte ens förstås på en grundläggande nivå?

Tja, exempelvis i Japan tycker jag det verkar givet att det är nödvändigt.
Metropolitan Police Department: http://www.keishicho.metro.tokyo.jp/foreign/image0/d_license.pdf
Driving in Japan
International driving license | TOYOTA Rent a Car SAPPORO [Rent-a-car Rates]
 

gnisten

Medlem
Det internationella körkortet är ju bara ett dokument där det vanliga körkortet är översatt till en massa olika språk...

Det kanske fyller sin funktion om man skulle få för sig att hyra bil i något land som inte använder våra bokstäver, utan har något annat...

Numera står det till och med på körkortet vad det är för något på en massa språk. Tror inte det gjorde det på tidigare utgåvor...


När började man skriva på något annat språk än svenska? Förnyade mitt kk november 2012 och det är enbart på svenska vilket inte har
inneburit någon svårighet att hyra bil någonstans.
 
R

rstenelo

Guest
Fick ett nytt körkort förra veckan och det lilla som står på det är på svenska dvs "Körkort Sverige" och lite finstilt på baksidan... Samt i mycket smått att det är ett körkort på engelska, tyska och franska
e41952a8b8fa21bc5e21b54c974a0c89.jpg
 

AABack2ARN

Medlem
Står det inte Driving Licence i väldigt små röda bokstäver under flaggan (EU-ringen med ett S i)? Det gör det på mitt, men så är det några år gammalt nu.
 

Homer

Medlem
När började man skriva på något annat språk än svenska? Förnyade mitt kk november 2012 och det är enbart på svenska vilket inte har
inneburit någon svårighet att hyra bil någonstans.

Gissningsvis flera decennier sedan, de senaste två varianterna på alla EU Språk
före det bara Engelska och Franska, nedan.
Korkort.jpg
 

JLE

Medlem
Fick ett nytt körkort förra veckan och det lilla som står på det är på svenska dvs "Körkort Sverige" och lite finstilt på baksidan... Samt i mycket smått att det är ett körkort på engelska, tyska och franska
e41952a8b8fa21bc5e21b54c974a0c89.jpg

Titta i de små rutorna så står det på fler språk
 
Toppen