Senaste nytt

Krav för att få gratis Platinum-kort hos storbankerna?

Har någon koll på vad storbankerna brukar kräva för att man ska få deras Platinum-kort (de som innehåller Priority Pass eller Loungekey) gratis? Räcker det med fondsparade hos dem eller måste man ha en massa lån hos dem (också)?
 

Canadien

Medlem
För 10 år sedan när jag frågade min bank, Handelsbanken, krävde de att man var "helkund" d v s hade "alla" lån och sparkonton hos dem, och att fri HB platinum då kunde bli något man förhandlade i samband med boränta. Då hade vi dock ingen direkt hög belåning. Jag valde att inte bli helkund utan istället hitta billigaste lån, högsta ränta för sparande, och lägsta avgifter för fondkonton/ISK på separata håll hos olika instanser.

Har svårt att tänka mig att de ger gratis kort om man bara sparar/fonderar pengar. Visst, är det stora summor som 10+ MSEK så kan det kanske räcka med fondsparande som de då tar 0.x% om året i avgift på.

Kontentan är nog dock att du inte vinner på det hela, d v s det finns bättre deals om du kan placera pengarna någonstans med lägre avgifter och istället köpa ett eget PP eller betala dig in i loungen.
 

Bankiren

Medlem
Kontentan är nog dock att du inte vinner på det hela, d v s det finns bättre deals om du kan placera pengarna någonstans med lägre avgifter och istället köpa ett eget PP eller betala dig in i loungen.

Det är inte säkert. De lägsta räntorna hittar du nog hos storbankerna i dag - och courtaget för aktiehandel är lägre hos Nordea än Avanza exempelvis. Storbankerna vill inte riskera att tappa utlåningen, och därför försöker många av storbankerna att locka med lägre avgifter kopplade till exempelvis aktiehandel.

En kompis flyttade nyligen bolånen till Handelsbanken för deras låga ränta (han hade SBAB tidigare).
 

Canadien

Medlem
Sant, men det är ju utlåningen som är den stora drivkraften för bankerna, så om man enbart har fondsparande att erbjuda banken så lär de inte se någon större vinst i att erbjuda dig ett gratis betalkort med lounge.
 

Bankiren

Medlem
Sant, men det är ju utlåningen som är den stora drivkraften för bankerna, så om man enbart har fondsparande att erbjuda banken så lär de inte se någon större vinst i att erbjuda dig ett gratis betalkort med lounge.

Helt rätt. Slarvläste, så uppfattade aldrig att han frågade explicit om fondsparande räcker. Och det är tveksamt att det gör. Men om man har mycket sparande i bankens egna fonder kanske det räcker… Men då får man ju fråga sig om det är värt det. SHB Platinum kostar väl 2 400 kr, och det är en summa som snabbt äts upp av dyra fondavgifter.
 

Penguin

Medlem
Helt rätt. Slarvläste, så uppfattade aldrig att han frågade explicit om fondsparande räcker. Och det är tveksamt att det gör. Men om man har mycket sparande i bankens egna fonder kanske det räcker… Men då får man ju fråga sig om det är värt det. SHB Platinum kostar väl 2 400 kr, och det är en summa som snabbt äts upp av dyra fondavgifter.

Jag kollade läget kring avgift för platinum när vi tecknade bolån hos HB (inget sparande utöver lönekontot hos de dock) och de erbjöd utan att blinka halva avgiften (1200kr/år). Jag sa att mina kort idag ger x och y billigare med min spend men det fanns inget stort intresse att få mig att byta genom att gå ner ytterligare i avgift.
 
Toppen