Senaste nytt

Krävs det att man tar med kvitto på resa för inresa i USA?

USA=Sum of Fears, ett land som helt styrs av rädsla och ett behov av att kunna kontrollera ALLT. Regeln har säkert kommit till för att det någonstans på jorden har varit en incident med att någon utlöst sprängladdning, sprängt sin telefon, eller någon annan terroristaktion.
 

Jensik

Medlem
Tackar för alla svar på detta!

Fick mina biljetter utprintade på ARN loungen utan problem och tur var det nog att jag printade ut dem.
Blev nämligen stoppad i passkontrollen, då USAs fantastiska system tog mig av någon märklig anledning som libyer (är svensk men inget arabiskt påbrå alls, bara nordeuropeiskt påbrå)! Jag fick följa med och blev utfrågad . Intressant upplevelse måste jag säga! De insåg dock direkt (redan vid passkontrollen) att något var galet, men jag fick ändå svara på lite frågor samt visa upp mina papper (vart kommer du från,. har du kontakter i arabiska länder etc).

Min sambo & jag var lite oroliga att hon skulle bli förhörd då hon har dubbelt medborgarskap, men trodde knappast på att det skulle hända mig. Jag brukar aldrig vara stoppad eller förhörd (första gången jag varit med om det), hon har blivit frågad några gånger i tullen...

Intressant upplevelse verkligen :/ fick se ett par pers som höll på bli utvisade ur landet och en kvinna som var helt hysterisk, sprang fram & tillbaka och storgrät även fast de sa till henne "MAM SIT DOWN!" så fortsatte hon.
För min del lovade de att detta kommer aldrig ske igen, väldigt trevliga mot mig iaf
 

agehall

Medlem
Intressant. Jag har också råkat ut för att jag med mitt förra pass dök upp som Liberisk medborgare vid ett tillfälle. Dock insåg killen i passkontrollen rätt omgående att något var snett - inte minst för att det stod "Sverige" på passet. När han matade in siffrorna manuellt funkade allt som det skulle.

Ska man sedan vara korrekt, så skrev de inte ut din biljett i loungen. Möjligen skrev de ut din resplan (alt ett kvitto), men biljetten är antingen en e-ticket (som alltid är elektronisk) eller så är det en pappersbiljett.
 

Mr.White

Medlem
När jag åker till USA så förbereder jag mig alltid på det värsta. Läst, sett & hört för mycket historier. Alla papper och då menar jag allt! biljetter, hotell, hyrbilar, esta, oavsett vad det nu kan vara så har jag kopior på papper ifall dom frågar om det. Vilket dom aldrig gjort hittils, men jag antar att dagen då jag inte har med något så kommer dom efterfråga det ;)
 

agehall

Medlem
Jag gör tvärt om. Jag har med mig så lite papper som möjligt. Vem vet vad någon nitisk CBP-snubbe får för sig om han börjar hitta en massa resedokument i ens väska.

Min strategi för att hantera inträde till USA är att artigt och korrekt svara på deras frågor. "I don't know" och "I'm not sure" är helt giltiga svar enligt min erfarenhet.
 

Jensik

Medlem
Intressant. Jag har också råkat ut för att jag med mitt förra pass dök upp som Liberisk medborgare vid ett tillfälle. Dock insåg killen i passkontrollen rätt omgående att något var snett - inte minst för att det stod "Sverige" på passet. När han matade in siffrorna manuellt funkade allt som det skulle.

Ska man sedan vara korrekt, så skrev de inte ut din biljett i loungen. Möjligen skrev de ut din resplan (alt ett kvitto), men biljetten är antingen en e-ticket (som alltid är elektronisk) eller så är det en pappersbiljett.

Hmm intressant! Trodde bara det var mitt pass som var konstigt ;) Killen som stod i passkontrollen sa ungefär samma sak, men jag antar att vissa är mer petiga än andra. De ville väl vara på säkra sidan eller nåt..

Ja du har helt rätt. Det var min Electronic Ticket Itinerary and Receipt som jag skrev ut i loungen inget annat. Var lite trött igår efter flygresan hem från EWR :)
 
Toppen