Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Jag vet inte hur man tänker i Sverige men hela hyrbilsverksamheten är byggd på ett "cost prohibitive" sätt. Det är billigare att köpa en fungerande bil och skrota/sälja efteråt än att hyra och fundera över alla självkostnader.
 

FrontX

Medlem
Någon som vet vad som gäller när vissa självriskförsäkringar inte gäller för hyra av "Premium"-bilar?. Sixt definierar ju t.ex typ alla sina bilar som Premium. Gäller då inte den externa försäkringen om man hyr på SIXT?
 

Jaws

Medlem
Du blir tvungen att läsa det finstilta i försäkringen. Det beror på vad du hoppats få ;)
Mina hyrbilar får inte ha fler än 8 cylindrar som exempel...

"premium" är ett tämligen urvattnat begrepp. Jag tror att du kan tänka värstingbilar så kommer du rätt.
Skippa Ferrari, Aston Martin, Porsche och dylika bilar.
De flesta andra är inga problem.

Ring om du är osäker!

Med vänlig hälsning/Jaws
 

mmatsie

Medlem
Tycker det där är helt absurt. Någonstans är det ju någon som inte tänkt efter när dem skapade dessa försäkringar.
Att man får betala exakt lika mycket för t.ex en repa, stenskott eller skrapmärke som om man skulle köra in bilen i en betongvägg. Var är logiken i det? och varför heter det alltid "Upp till", Är det någonsin någon som fått betala mindre än vad maxbeloppet är?!
En repa i lacken kostar inte t.ex 5000:- att åtgärda, och tar inte lång stund att fixa. Så att hävda att det även är för att täcka kostnaden för att dem inte kan hyra ut bilen är bull.

Det var ju uppe i PLUS på SVT det där med självrisker på hyrbilar och bl.a Hertz Freerider där en kille fick pröjsa 7000 för ett stenskott pga han inte hade någon försäkring, eftersom Hertz inte erbjuder det på "Freerider". Så gratisbilen blev helt plötsligt en riktig skuldfälla.


Efter att extraknäckt på Hertz i ett par år så kan jag säga att man fakturerar faktisk kostnad. Dock tillkommer schabloon(några hundra per dygn) för stillestånd om bilen måste tas ur bruk för laga skadorna. Det största problemet som jag upplevde det är snarast att det är så fruktansvärt dyrt att laga nya bilar på märkesvärkstad vilket gör att självrisken snabbt går upp i taket.

Gällande fallet med Freerider - han hämtade en bil utan stenskott i rutan(alternativt var det inget han noterade vid upphämtning) och vid återlämnadet fanns ett stenskott som satt mindre än 5 cm från rutans kant vilket innebär att man måste byta ut hela rutan. Var det en Volvo hade den sannolikt regnsensor och då är 8000 självrisken redan fylld.

Vad jag har lärt mig från jobbet - alltid kontrollera bilen minituöst innan avresa och rapportera in allt som man hittar.
 

FrontX

Medlem
Tycker inte man som hyrestagare ska behöva ta egna bilder eller t.om filma bilen vid utlämnandet för att vara rädd för kostnader vid återlämnandet.

Dessutom är det rätt oklart var mitt ansvar som hyrestagare slutar. Att MITT ansvar börjar när jag får nycklarna i handen. Fine. det köper jag. Men när jag sen återlämnar bilen så skiljer det sig så mkt hur det går till.

På vissa ställen ställer man den i garaget och lämnar nycklar på kontoret på gatuplan, andra ber en ställa bilen på gatan och lägga nycklarna i ett inkast (om det är utanför kontorstider), och på vissa ställen är det folk som möter upp och kontrollerar bilen (Arlanda är väl det enda stället i Sthlm där detta görs). Sist jag hyrde på SIXT fick jag ställa en splitterny BMW på gatan över helgen. Om någon då skulle haft kul och repat eller på annat sätt gjort åverkan på bilen, vems är då ansvaret?. Hur bevisar jag att det uppkom under helgen?, hur bevisar dem motsatsen?. Generellt så känns det aldrig bra att lämna en bil på någon annan plats än där någon verkligen möter upp och går igenom bilen med en. Eller vad tycker ni?
 

mtlmr

Medlem
FrontX: Jag råkade ut för just det att en skada skedde efter återlämnandet när jag hyrde hos Hertz. Jag återlämnade bilen utanför kontoret "after hours" och lämnade nyckeln i ett nedkast. Dagen efter får jag ett samtal från Hertz om att det fanns en skada på bilen.

Jag nekade till skadan, men efter en månad ringde stationschefen mig och skrek okvädesord i örat på mig. Efter det hörde jag inte av dem..
 

mha321

Medlem
Det här blir väl nästan som att svära i kyrkan - men är det någon som har koll på/har provat den försäkring som kan köpas som tillägg till Bank Norwegians kort?

https://www.banknorwegian.se/Kundservice/frskring/hyrbilsfrskring

Det är inte självriskeliminering men den drar ner den till 500SEK, vilket ju är lite mer hanterbart. Kostnad 249kr / år (kortet är ju gratis).

Vad jag kan se så verkar den också, till skillnad från de flesta andra, inte kräva att man betalar hela resan med kortet, utan bara själva hyrbilen. Och därmed också gälla om man hyr bil på hemmaplan.

What's the catch? (Förutom att man måste gå runt med en plastbit som det står Norwegian på..)
 
Toppen