Den här frågan har diskuterats många gånger genom åren och det är självklart eftersom reglerna och tillämpningen har varierat. Det senaste svaret jag fick av Amex/försäkringsgivaren var att:
- Utrikesresa med flyg - inga problem om betalningsvillkoren är uppfyllda.
- Inrikesresa med flyg - inga problem om betalningsvillkoren är uppfyllda.
- Bilhyra på hemorten - resa till fritidshus eller till annan privat övernattning - nej, kravet uppfylls ej. Resa till annan ort och bo på hotell för t ex bonuspoäng - ja, kravet är uppfyllt. (Hotellet är "gratis", men resa i övrigt uppfyller betalningsvillkoren.)
Ett exempel som nuvarande försäkringsgivare godkänner - jag hyr bil en vecka i Stockholm och betalar med Platinum. Jag har en förbokad hotellövernattning för 6:e natten. De första nätterna är jag i mitt fritidshus eller i ett tält på en campingplats eller varför inte på en fjällvandring. När det är dags att åka hem så bestämmer jag mig för att åka direkt till Stockholm och avbokar den förbokade hotellnatten. Hur gäller försäkrningen då? Svaret jag fick är att den gäller om jag kan uppvisa att det fanns en förbokad hotellövernattning - försäkringsgivaren är självklart fullt införstådd med att planerna kan ändras.
Sidst redigeret: 4 Maj 2019