Senaste nytt

Kinesiska staten går in som ägare i Norwegian:

igelkotten

Medlem
BOC Aviation är en av världens största leasingbolag så hela grejen är inte särskilt konstigt, lär finnas stora irländska eller amerikanska ägare nu också gissar jag med tanke på vilka länder som har de andra stora leasingbolagen.

Sverige bör hitta (på) någon anledning att blockera numera delvis Kina-kontrollerade Norwegian från svenskt luftrum.

(Ja, jag är helt seriös.)

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Homer

Medlem
Sverige bör hitta (på) någon anledning att blockera numera delvis Kina-kontrollerade Norwegian från svenskt luftrum.

(Ja, jag är helt seriös.)

Kontrollerar med 12,67% ? i så fall finns det ju ännu större anledning att blockera
Radisson, Arlanda Express, för att inte tala om Volvo cars där kinesiska bolag äger betydligt större andel.


Skönt att man inte flyger Rödnosen i varken familj, släkt, nära vänner. Låta KINA av alla att gå in. :eek:

Men du har inga problem att bo på Radisson hotels?

Nya storägare i Radisson
Halva hotellbolaget Radisson Hospitality säljs i en affär värd över 3 miljarder kronor.
Därmed blir kinesiska staten ny storägare i ett av Stockholmsbörsens bolag.
 

Robert flysas

Moderator
Kontrollerar med 12,67% ? i så fall finns det ju ännu större anledning att blockera
Radisson, Arlanda Express, för att inte tala om Volvo cars där kinesiska bolag äger betydligt större andel.

Nej, Radisson är annat än ett flygbolag som är som
Rödnosen.


Men du har inga problem att bo på Radisson hotels?

Nya storägare i Radisson
Halva hotellbolaget Radisson Hospitality säljs i en affär värd över 3 miljarder kronor.
Därmed blir kinesiska staten ny storägare i ett av Stockholmsbörsens bolag.

Nej, Radisson är annat än ett flygbolag som är som Rödnosen.
 

Valley

Medlem
Vad ska aktieägarna komma överens om? De får väl rösta på bolagsstämman som alla andra, eller vad mer skulle aktieägarna ha att säga till om?

Eller ser du nån pakt som kan segla upp?

Det vore intressant!

Bolag utan någon stor ägare brukar ha väldigt svårt att komma överens. Alla flörtar m alla för att få nog med röster för det man själv vill.
 

apknug

Medlem
Bolag utan någon stor ägare brukar ha väldigt svårt att komma överens. Alla flörtar m alla för att få nog med röster för det man själv vill.
Som de stora flertalet av de noterade publika bolagen då. Ägarstrukturen i Norwegian påminner rätt mycket om SAS tycker jag, byt ut svenska o danska staten mot Aercap och BOC aviation.

Så det kommer väl bli lite som med SAS, ska Norwegians long-distance gå från Shannon eller Peking? Vs Arlanda eller Copenhagen.
 
Toppen