Senaste nytt

Kina - om Union Pay och utländska MasterCard/Visa

Flying Finn

Medlem
Min avgång till Kina närmar sig och nu så undrar jag vad är det senaste/aktuella rådet för att betala med kort i Kina? Skulle inte önska mig endast langa ut "folkpengar" som kontanter från lokala bankomater. Curve fungerar troligen inte, så är ett utländskt MC/Visa-kreditkort ett hur bra alternativ i nuläget? I Hong Kong förmodar jag Curve och utländska kort är okej, men problemet är egentliga Kina.

Dessutom så funderade jag på det att om man skulle försöka få bli kund hos en lokal bank, även med turistvisum, om hotellet ger en kopia på intyget som de utfärdar för registrering av utlänningar till lokalmyndigheten/polisen. Från en lokal bank skulle jag då kunna skaffa UnionPay, som kanske kunde vara till glädje för många år även vid senare resor. På basis av anglosaxiska källor har en del lyckats som turister att bli bankkund, men det kräver att man gör flera försök till de fyra stora statliga bankerna. Har möjlighet till att besöka banker i Chengdu, om någon är intresserad var jag hade funderat att försöka mig på en värvningsrunda.
 

Thornado

Medlem
Jag har varit en hel del i Kina de senaste åren, och det är ju korrekt att det är lite si och så med acceptansen av utländska kort. Amex funkar väldigt sällan, ofta inte även om det sitter en Amex-logga vid kassan. Visa/Mastercard funkar faktiskt relativt bra, åtminstone så länge man handlar på lite större butiker och kedjor, men jag rekommenderar definitivt att alltid ha med sig kontanter, alternativt ha pengar på i sin WeChat eller AliPay wallet (dessa betalmetoder är i stort sett lika allmänt accepterade som kontanter numera), men det kan ju vara lite svårt att få in pengar där - har man väl kontanter så går det ofta att ge dem till någon lokal person (t.ex. på hotellet) och låta dem föra över pengar på wechat.

Jag tror inte att Curve borde funka sämre än något annat utländskt Mastercard.

Om du inte har någon kines som kan följa med dig till banken så skulle jag inte lägga energi på att försöka mig på att öppna ett konto där. Jag har faktiskt ett konto hos Postal Savings Bank of China, med tillhörande UnionPay-kort då jag skulle få 1000 RMB i ersättning för en föreläsning jag höll, och det gick bara att betala ut till ett kinesiskt konto. Jag hade med mig en professor från universitetet (som dessutom var någon sorts VIP-kund hos banken), så på den vägen gick det bra att öppna kontot, men det tog fortfarande lång tid och krävde lång argumentation fram och tillbaka mellan bankpersonalen och professorn, så att göra det själv utan att prata kinesiska hade känts rätt så hopplöst.
Även om du skulle få ett UnionPay-kort så har du fortfarande problemet att du måste få in pengar på det kinesiska kontot för att kunna använda kortet, så det känns helt enkelt inte värt besväret. (Det blev dessutom något konstigt med antingen mitt namn och/eller telefonnumret som är kopplat till kontot, så jag kan inte använda kortet online för att t.ex. fylla på min wechat wallet, utan jag kan bara använda det i butik och bankomat)
 

Thornado

Medlem
Wechat och Alipay kräver väl kinesisk prepaid och inte t.ex. China Mobile HK?

Nu var det några år sen jag skapade mitt wechat-konto, så kommer inte riktigt ihåg, det kan ha förändrats sen dess. Förvisso så hade jag ett telefonnummer i mainland-Kina när jag gjorde det. Nu använder jag dock ett SIM-kort från just China Mobile HK, vilket funkar lysande.
 

Johlai

Medlem
Jag skulle svara nej. Dom kräver ett visum som är minst giltigt i ett år.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa WeChat på din telefon och öppna WeChat Pay. Du kan registrera med vilket svenskt/finskt Visa/MC/Amex. Dock så kan du inte göra några överföringar från dessa kort. Men du kan låssa upp funktionen. Som gör att du kan betala och ta emot pengar. Detta krävs dock att du är uppkopplad. Går att göra en offline transaktion.

Sedan skulle jag försöka att få någon att föra över pengar till dig. Antingen i Sverige eller Kina.
 

henke12

Medlem
Min avgång till Kina närmar sig och nu så undrar jag vad är det senaste/aktuella rådet för att betala med kort i Kina? Skulle inte önska mig endast langa ut "folkpengar" som kontanter från lokala bankomater. Curve fungerar troligen inte, så är ett utländskt MC/Visa-kreditkort ett hur bra alternativ i nuläget? I Hong Kong förmodar jag Curve och utländska kort är okej, men problemet är egentliga Kina.

Dessutom så funderade jag på det att om man skulle försöka få bli kund hos en lokal bank, även med turistvisum, om hotellet ger en kopia på intyget som de utfärdar för registrering av utlänningar till lokalmyndigheten/polisen. Från en lokal bank skulle jag då kunna skaffa UnionPay, som kanske kunde vara till glädje för många år även vid senare resor. På basis av anglosaxiska källor har en del lyckats som turister att bli bankkund, men det kräver att man gör flera försök till de fyra stora statliga bankerna. Har möjlighet till att besöka banker i Chengdu, om någon är intresserad var jag hade funderat att försöka mig på en värvningsrunda.

Skulle starkt avråda från att försöka öppna bankkonto i Kina,
Det kommer vara trubbel och om det mot förmodan skulle lyckas tar det minst en halv dag.

Jag tror du klarar dig skapligt med 1-2 utländska mastercard och amex.
Ta ut lite cash på forex om inte annat innan avresa så slipper du lägga tid på att leta ATM som funkar :)
 
Jag skulle svara nej. Dom kräver ett visum som är minst giltigt i ett år.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa WeChat på din telefon och öppna WeChat Pay. Du kan registrera med vilket svenskt/finskt Visa/MC/Amex. Dock så kan du inte göra några överföringar från dessa kort. Men du kan låssa upp funktionen. Som gör att du kan betala och ta emot pengar. Detta krävs dock att du är uppkopplad. Går att göra en offline transaktion.

Sedan skulle jag försöka att få någon att föra över pengar till dig. Antingen i Sverige eller Kina.

Jag hänger inte riktigt med nu. Funkar det eller funkar det inte med svenskt kort?

Jag får det nämligen inte att funka för mig tyvärr.
Jag skulle gärna vilja kunna använda WeChat pay på något sätt så du får gärna utveckla lite hur man ska göra för att få det att fungera.
 

Johlai

Medlem
Jag hänger inte riktigt med nu. Funkar det eller funkar det inte med svenskt kort?

Jag får det nämligen inte att funka för mig tyvärr.
Jag skulle gärna vilja kunna använda WeChat pay på något sätt så du får gärna utveckla lite hur man ska göra för att få det att fungera.

Jag var kanske lite otydlig i min förklaring.

Du kan inte använda svenska kort för direktbetalning eller för att fylla på sin plånbok.

Men du kan registrerar ett svenskt kort för att öppna funktionen WeChat Pay.

Då kan man ta emot pengar till sin Balance. Pengarna i Balence kan du senare använda när du betalar med i butik vid uppvisning av QR-code.

För att få pengar till ditt konto måste någon sända pengar från ett annat WeChat konto till dig.
 
Jag var kanske lite otydlig i min förklaring.

Du kan inte använda svenska kort för direktbetalning eller för att fylla på sin plånbok.

Men du kan registrerar ett svenskt kort för att öppna funktionen WeChat Pay.

Då kan man ta emot pengar till sin Balance. Pengarna i Balence kan du senare använda när du betalar med i butik vid uppvisning av QR-code.

För att få pengar till ditt konto måste någon sända pengar från ett annat WeChat konto till dig.

Ok.
Då hänger jag med lite mer.
En fråga till, vad har Qatar-Airways för bäring i frågan?
 
Toppen