Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Tonton

Medlem
1. Är det korrekt uppfattat att det inte blir några problem med Sverige-Japan-Sverige biljetten bara för att man klämmer in en resa till Kina mitt i Japanvistelsen?

JA.

2. Är det korrekt uppfattat att det inte blir några problem med immigration i Japan när man kommer dit en vecka, sedan Kina 2 dagar och sedan tillbaka en vecka till innan hemfärd till Sverige?

JA.

3. Är det korrekt uppfattat att om jag bokar NRT-PVG-KIX och de stannar 48h så kommer de att behöva visum?

JA.

4. Är det korrekt uppfattat att om jag bokar NRT-PVG-TPE-FUK och de stannar 48h så kommer de inte att behöva visum?

JA.

5. Är det korrekt uppfattat att jag kan lägga till vilket stop som helst i Asien (förutom Kina och Japan) på positionen för ’X’ så krävs inget visum? NRT-PVG-X-KIX. X kan vara t.ex HKG/ICN/SIN/TPE

JA.


Hoppas du är nöjd med svaren ;)
 
Behöver till Kina och tänkte slippa visum och använda transitvisum. Men detta med Turkiet stämplar har jag missat. Är det så? Var hittar jag info?
 

mash

Medlem
Jag ska testa att söka transitvisum i PEK trots stämplar från Qatar, UAE och Oman i passet om ~2 veckor, hoppas det fungerar för oss.
 

KennethL

Medlem
För ett par år sen hade vi transit i Shanghai på väg till Tokyo och min fru hade stämplar i passet från Turkiet där hon varit drygt en månad på semester. När de upptäckte det så fick hon ingående frågor varför hon varit där och vi blev sedan ledda till en annan grupp gränspoliser som inledde en lång diskussion sinsemellan. Till sist blev vi eskorterade till ANA incheckning och hann nätt och jämnt med planet trots att vi hade 2 1/2 timme mellan flighterna. Vi trodde då att det berodde på att hon varit i Turkiet mer än 30 dagar men hittade aldrig nån officiell information om det.
 
Last edited:
Tja, finns ju mångder av svar här men osäker som man är.
Ska till Shanghai nu i december och tänker komma undan utan visum.

Ska flyga Stockhiolm - Frankfurt - Shanghai 5/12 och Shanghai - Zurich - Stockholm 8/12.

Kommer detta fungera utan visum ? (alltså transitvisum, vet jag förstått det som att man inte ansöker om?)
 

nissefalk

Medlem
Tja, finns ju mångder av svar här men osäker som man är.
Ska till Shanghai nu i december och tänker komma undan utan visum.

Ska flyga Stockhiolm - Frankfurt - Shanghai 5/12 och Shanghai - Zurich - Stockholm 8/12.

Kommer detta fungera utan visum ? (alltså transitvisum, vet jag förstått det som att man inte ansöker om?)

Ja det fungerar eftersom du flyger till ett annat land än det det kom ifrån, som du nämner så finns det massor med svar på samma fråga tillsammans med utförliga svar i tråden.
 
Toppen