Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Snoffsan

Medlem
Har försökt läsa men blir ändå osäker. Första gången vi åker. Om vi bryter upp vår Shanghai vistelse med en resa till Japan funkar detta då?

Säg tex att vi flyger från Stockholm till Shanghai (via Köpenhamn om det spelar någon roll). Stannar i Shanghai i 4 dagar, åker till Tokyo i 4 dagar och sen tillbaka till Shanghai 2 dagar innan vi flyger hem till Stockholm via Köpnhamn igen.

Behöver vi visum för China då eller klarar vi oss utan?
 

nissefalk

Medlem
Har försökt läsa men blir ändå osäker. Första gången vi åker. Om vi bryter upp vår Shanghai vistelse med en resa till Japan funkar detta då?

Säg tex att vi flyger från Stockholm till Shanghai (via Köpenhamn om det spelar någon roll). Stannar i Shanghai i 4 dagar, åker till Tokyo i 4 dagar och sen tillbaka till Shanghai 2 dagar innan vi flyger hem till Stockholm via Köpnhamn igen.

Behöver vi visum för China då eller klarar vi oss utan?

Ni klarar er utan att söka visum i förväg, det du beskriver kvalificerar för 144 timmars visa i Shanghai, reglerna för det är, tredje land (Danmark)-Shanghai-Tredje land (Japan)-Shanghai-Tredje land (Danmark)

Se till att ha utskrivna biljetter till Japan när ni anländer första gången till Shanghai och igen utskrivna biljetter till Köpenhamn detta för att visa upp resa till 3e land när ni kommer, hotel bokning kan också vara bra att ha utskrivet.

Även vid incheckning i japan tillbaka till Shanghai behöver de se biljett för vidare färd från Shanghai, dvs, Köpenhamn i erat fall.
 

Snoffsan

Medlem
Ni klarar er utan att söka visum i förväg, det du beskriver kvalificerar för 144 timmars visa i Shanghai, reglerna för det är, tredje land (Danmark)-Shanghai-Tredje land (Japan)-Shanghai-Tredje land (Danmark)

Se till att ha utskrivna biljetter till Japan när ni anländer första gången till Shanghai och igen utskrivna biljetter till Köpenhamn detta för att visa upp resa till 3e land när ni kommer, hotel bokning kan också vara bra att ha utskrivet.

Även vid incheckning i japan tillbaka till Shanghai behöver de se biljett för vidare färd från Shanghai, dvs, Köpenhamn i erat fall.

Tack för svar. Vad skönt. Sparar ju massa pengar när man är en familj som åker.

Jag var lite osäker på vad det var som gällde om man kunde utnyttja det 2 gånger på samma resa. Men då ska jag se till att ha alla biljetter bokade och klara innan vi åker och se till att vi lägger vår Tokyoresa mitt i semesterresan så att vi inte stannar mer än 5 dagar i rad i Shanghai innan och efter.
 

Magnus8

Medlem
Vi har en inplanerad resa till Kuala Lumpur i november. Hemresan är bokad via Shanghai med 20 timmars layover. Nu läser jag
till min fasa (på insideflyer.no) att kineserna inte godkänner visumfri vistelse i Shanghai om man har stämplar från Turkiet i passet. Skulle
tydligen gälla från september. Vi har bägge tydliga stämplar från Istanbul i passen och hinner inte skaffa nya pass. Vet någon om detta
stämmer? Vad jag förstår av situationen i Shanghai kan man inte ens ha kort transfer med turkiska stämplar i passet. Vill i vilket fall som
helst inte tillbringa 20 timmar på en flygplats.
 

Abbs

Medlem
Vi har en inplanerad resa till Kuala Lumpur i november. Hemresan är bokad via Shanghai med 20 timmars layover. Nu läser jag
till min fasa (på insideflyer.no) att kineserna inte godkänner visumfri vistelse i Shanghai om man har stämplar från Turkiet i passet. Skulle
tydligen gälla från september. Vi har bägge tydliga stämplar från Istanbul i passen och hinner inte skaffa nya pass. Vet någon om detta
stämmer? Vad jag förstår av situationen i Shanghai kan man inte ens ha kort transfer med turkiska stämplar i passet. Vill i vilket fall som
helst inte tillbringa 20 timmar på en flygplats.
Boka om är mitt råd. Vad jag minns kan man ej göra airside transfer i Shanghai(beror nog på vilka bolag), men du säger inte heller hur och vad du flyger.
 

Göran C

Medlem
Just använt 144 timmars regeln i Shanghai och kom från Tokyo och skulle vidare till Köpenhamn. Inget problem. De ville förstås se utskriven biljett till Köpenhamn men inget krav på att se bekräftelsen på hotellbokning i Shanghai. Men då de krävde tel-nummer och inte bara namn på hotellet var det bra att ha bekräftelsen med i handbagaget. Gick inte särskilt snabbt då de bara hade två "luckor" bemannade och det var mycket spring fram och tillbaka av kontrollanter och att man plockade ut folk efter en första hantering som fick gå åt sidan och tydligen vänta på en slutlig hantering. Det tillsammans med tullens långa köer för att röntga allt bagage gjorde att det tog en timme sammantaget trots att kön till visumhantering bara var knappt 15 personer när jag ställde mig i den.
 

Abbs

Medlem
Just använt 144 timmars regeln i Shanghai och kom från Tokyo och skulle vidare till Köpenhamn. Inget problem. De ville förstås se utskriven biljett till Köpenhamn men inget krav på att se bekräftelsen på hotellbokning i Shanghai. Men då de krävde tel-nummer och inte bara namn på hotellet var det bra att ha bekräftelsen med i handbagaget. Gick inte särskilt snabbt då de bara hade två "luckor" bemannade och det var mycket spring fram och tillbaka av kontrollanter och att man plockade ut folk efter en första hantering som fick gå åt sidan och tydligen vänta på en slutlig hantering. Det tillsammans med tullens långa köer för att röntga allt bagage gjorde att det tog en timme sammantaget trots att kön till visumhantering bara var knappt 15 personer när jag ställde mig i den.
Ja men hade du stämpel i passet från exempelvis Kazakhstan, Uzbekistan eller Turkiet? Om inte så är ju din upplevelse standard för hur en transfer går till i Shanghai.
 

Capa

Medlem
Håller på att hjälpa mina föräldrar med en bokning. De har en awardresa till Tokyo som jag hjälpt dem att boka. Nu ska jag boka en resa till Shanghai åt dem som inträffar mitt i deras Japanvistelse. Ett par frågor relaterat till detta och visumfrihet i Kina. De ska vara i Japan i 2,5 vecka och de ska vara i Kina i ca 48h mitt i japanvistelsen.

1. Är det korrekt uppfattat att det inte blir några problem med Sverige-Japan-Sverige biljetten bara för att man klämmer in en resa till Kina mitt i Japanvistelsen?

2. Är det korrekt uppfattat att det inte blir några problem med immigration i Japan när man kommer dit en vecka, sedan Kina 2 dagar och sedan tillbaka en vecka till innan hemfärd till Sverige?

3. Är det korrekt uppfattat att om jag bokar NRT-PVG-KIX och de stannar 48h så kommer de att behöva visum?

4. Är det korrekt uppfattat att om jag bokar NRT-PVG-TPE-FUK och de stannar 48h så kommer de inte att behöva visum?

5. Är det korrekt uppfattat att jag kan lägga till vilket stop som helst i Asien (förutom Kina och Japan) på positionen för ’X’ så krävs inget visum? NRT-PVG-X-KIX. X kan vara t.ex HKG/ICN/SIN/TPE

Ursäkta de fyrkantiga frågorna. Hoppas på ’Ja’ på allihop :)
 

Göran C

Medlem
Nej Abbs, jag hade inga sådana stämplar. Det var just hur standarden ser ut jag ville visa på för det är den de flesta undrar över.
 
Toppen