Senaste nytt

Kaviar och lingonsylt i handbagaget på SAS inrikes

Delayed

Medlem
Hej!

Jag ska besöka en god vän i Thailand och vill ta med lite svenska produkter som mjukost i tub, Kalles kaviar och lingonsylt. På grund av vikten skulle jag vilja ta dessa som handbagage på en inrikes anslutningsresa. Inser att produkterna gränsar till vätska men vet inte hur säkerhetskontrollen bedömer det hela.

Vad tror ni? Går det att ta som handbagage?

Till Thailand är det inga problem då det är högre viktgränser som gäller och jag kan checka in maten.
 

Delayed

Medlem
Tack! Tyvärr verkar det spricka enligt http://www.transportstyrelsen.se/gl...narsinformation/exempel_pa_vatskor_160617.pdf. Såväl kaviar, mjukost som sylt var alla klassade som vätskor. :( Ja, Ja. får väl packa om lite...

Begriper kanske inte riktigt varför finkaviar ej är vätska medans fulkaviar är vätska. o_O

Edit: Såg nu att du även länkat direkt till "nästan" samma dokument som jag. De skiljer en aning. Undrar vilket som gäller?
 

Plissken

Medlem
Och tyvärr kan man inte ens lita på den listan från Transportstyrelsen, när personalen i säkerhetskontrollen gör sina egna bedömningar. Jag har sett en medresenär bli av med löjrom i security på GOT, trots att det enligt listan är "ej vätska".
 

Nemo

Medlem
Om du flyger direkt från Arlanda kan du köpa Kalles kaviar, lingonsylt, ev mjukost på tub, i butik airside på Arlanda. Överprisat men på detta sätt kan du ta med dessa i handbagaget trots vätska. Någon som har vägarna förbi Arlanda som kan kolla efter?
 
Toppen