Senaste nytt

Kapstaden - varför så lite folk?

plover

Medlem
hej, spenderat dryg vecka här. Otroligt lite turister, mest sydafrikaner (med pengar), lite holländare, tyskar och några strö-europeer inkl undertecknad. Fattar inte varför det inte kommer horder av semesterfirare, allting funkar bra, priserna mycket rimliga och mat, väder och aktiviteter funkar kanon. Vikänner oss också välkomna på ett helt annat sätt än vad vi gör i Frankrike där vi hängt senaste 20. Vad är det som jag missat ? Kanske ökar det brant nu till jul, men här är ju inte ens halvfullt.
 
Kommer bli fullt till jul och betydligt högre priser på hotell.
Ska besöka vänner med eget hotell, kommer nog bli till februari när det minskar igen.
 

Tonton

Medlem
Inte att glömma - Sydafrika var på UKs röda lista fram till och med 11 oktober. Det har även varit på många andra länders "obligatorisk karantän"-lista. Även om det sakta men säkert öppnas upp, så tar det nog ett tag innan flygtrafik, turism och annat börjar komma tillbaka.

Med det sagt - av de få personer jag känner som har varit i Kapstaden senaste tiden, så säger de alla att tiden är utmärkt!
 

Senator

Moderator
Det kan kanske vara för att det fortfarande pågår en global pandemi därute? :eek: Väldigt många länder ligger fortfarande under 50% av nivåerna från innan pandemin: Paris tourism numbers still below post-virus expectations | Daily Sabah

Sydafrika har tyvärr sätts som en högriskdestination väldigt länge.

Men allt annat håller jag med om. Sydafrika är den optimala semesterdestinationen i mitt tycke:
* Ingen jetlag
* Fantastisk mat/dryck
* Billigt
* Vackert
* Trevligt
 

bvs

Medlem
Kan ju lägga till att det var ganska mycket skriverier om upploppen och plundringarna för några månader sen också. Även om det inte drabbade just Kapstaden mycket jämfört med tex Joburg så brukar inte sånt bidra med en ökning av turister direkt.

Tycker också Sydafrika, och speciellt Kapstaden, är fantastiskt fint att åka till och har firat jul/nyår där flera gånger.
 

Brandten

Medlem
Kan ju lägga till att det var ganska mycket skriverier om upploppen och plundringarna för några månader sen också. Även om det inte drabbade just Kapstaden mycket jämfört med tex Joburg så brukar inte sånt bidra med en ökning av turister direkt.

Tycker också Sydafrika, och speciellt Kapstaden, är fantastiskt fint att åka till och har firat jul/nyår där flera gånger.
Riktigt tråkigt att se. Vi bodde i Durban när jag flög där nere och kände igen köpcentret, eller det som var kvar av det så förstår att turismen avtog. :(
 
  • Gilla
Reactions: bvs

Alf

Medlem
En anledning är säkert den låga vaccinationsgraden i landet. Än så länge verkar det som det bara är en fjärdedel av befolkningen som är vaccinerad och då är det ju ett högriskland att besöka.

I övrigt håller jag med om alla fem punkter @Senator radat upp som fördelar med just Kapstaden.

Det negativa som jag tyckte fanns med en stor del av tiden var påminnelsen om fattigdomen. Det finns inga turistglasögon som kan ta bort den verkligheten. Det började med inflygningen mot flygplatsen, speciellt märkbart när man flög in från söder. På låg höjd flera kilometer för flygplatsen flög man över dessa enorma kåkstäder, ingen trevlig syn.

Många byggnader var till stor del omgärdade av murar och staket med taggtråd och glassplitter ovanpå muren och likaså hotell. Vi hyrde vid ett tillfälle en lägenhet och det var fem lås att ta sig igenom från dörren i muren till vi kom in i lägenheten. Man tog inga långa promenader från hotellet till någon restaurang på kvällen utan det blev taxi av säkerhetsskäl.

Detta med deras höga kriminalitet förtar tyvärr en del av semesterupplevelsen.

För övrigt tycker jag att Kapstaden är en av värdens vackraste städer och har den bästa maten och viner.
 
En anledning är säkert den låga vaccinationsgraden i landet. Än så länge verkar det som det bara är en fjärdedel av befolkningen som är vaccinerad och då är det ju ett högriskland att besöka.

I övrigt håller jag med om alla fem punkter @Senator radat upp som fördelar med just Kapstaden.

Det negativa som jag tyckte fanns med en stor del av tiden var påminnelsen om fattigdomen. Det finns inga turistglasögon som kan ta bort den verkligheten. Det började med inflygningen mot flygplatsen, speciellt märkbart när man flög in från söder. På låg höjd flera kilometer för flygplatsen flög man över dessa enorma kåkstäder, ingen trevlig syn.

Många byggnader var till stor del omgärdade av murar och staket med taggtråd och glassplitter ovanpå muren och likaså hotell. Vi hyrde vid ett tillfälle en lägenhet och det var fem lås att ta sig igenom från dörren i muren till vi kom in i lägenheten. Man tog inga långa promenader från hotellet till någon restaurang på kvällen utan det blev taxi av säkerhetsskäl.

Detta med deras höga kriminalitet förtar tyvärr en del av semesterupplevelsen.

För övrigt tycker jag att Kapstaden är en av värdens vackraste städer och har den bästa maten och viner.
Fast det är väl inte ett högriskland att besöka för alla som är vaccinerade?
 
Fast det är väl inte ett högriskland att besöka för alla som är vaccinerade?
Det går definitivt att bli smittad även som vaccinerad. Två av tre i familjen blev sjuka i covid förrförra veckan, trots att vi är dubbelvaccinerade. En av oss ganska rejält sjuk men behövde inte nån sjukhusvård.
Med det sagt har vi ändå bokat resa till Joburg i februari, längtar verkligen dit.
 
Det går definitivt att bli smittad även som vaccinerad. Två av tre i familjen blev sjuka i covid förrförra veckan, trots att vi är dubbelvaccinerade. En av oss ganska rejält sjuk men behövde inte nån sjukhusvård.
Med det sagt har vi ändå bokat resa till Joburg i februari, längtar verkligen dit.
Onekligen tänkvärt...
 
Toppen