Senaste nytt

Kan jag använda min status fast företaget betalar?

Reymond

Medlem
Hej,

Kanske en dum fråga men hittade inte riktigt något svar när jag googlade.
Hur är det om ens företag man jobbar för fixar hotell (där dom har avtal) åt en.
Får man poäng och förmåner osv?
Alla gånger jag bott på hotell och flyger så har tidigare bokat det själv.
 
Det beror på som sagt. Hur det är bokat. Ofta kan du få erkännande av status och poäng. Ibland har poäng inte gått att få på corporate rate. På Hilton har jag alltid fått både status och poäng.
 

Maja

Medlem
Och jag fick varken status eller poäng när jag bodde på just Hilton i Helsingfors bokat via jobbets resebyrån. Lång näsa till mig!
 

Ancistrus

Medlem
Jobbar på ett stort internationellt företag. Vi bokar normalt rum själva via en intern portal baserad på hotel.de. På de flesta orter erbjuds ett antal hotell/rum till "special corporate rate", oftast till bra priser, och bokar man de rummen har jag på åtminstone Accor alltid fått poäng. Men är kvoten för "special corporate rate" slut på hotellet och jag bokar samma rum på samma hotell genom samma bokningsportal men till ett dyrare pris blir det oftast inga poäng. Då räknas det som bokning via "lågprisresebyrå" och ej giltigt för att få poäng.
 
Notera att, åtminstone teoretiskt och formellt, om du fått poäng på tjänsteresor som din arbetsgivare betalat för, och du sedan använder dessa poäng för att betala ett hotellrum på en privat resa, så innebär den privata användningen en löneförmån motsvarande rummets kostnad som ska beskattas.

I praktiken är det nog väldigt många som "glömmer" detta, eftersom det är lite knepigt att göra rätt, det oftast rör sig om lite pengar, och det är ganska svårt att kontrollera. Men skatteverket är inte 100% obekanta med situationen, och det finns t.ex. ett pågående mål (finns en tråd om det här på forumet) där Skatteverket begärt ut information från SAS om några av dess största poängbrukare, vilket skulle kunna ligga till grund för en vidare utredning av individer som misstänks ha deklarerat felaktigt.

Har man mycket poäng intjänade i tjänsten så är det "säkraste" att faktiskt använda dem i tjänsten. Med flyg kan man t.ex. uppgradera sin företagsbetalade ekonomibiljett till en bekväm businessclass-biljett. Jag skulle tro att man kan uppgradera med poäng på många hotellkedjor också.

Status, vars värde är svårare att mäta i pengar, tror jag inte det finns någon anledning att vara orolig för.

Edit: Detta gäller Sverige, men jag gissar att skattereglerna är snarlika i Finland.
 
  • Gilla
Reactions: hco
D

Deleted member 30163

Guest
Allt är väl möjligt beroende på hur många ben du vill bryta för att få poängen

företag bokar ju billigast oftast så poängen du får räcker ju inte till rum för hela familjen om du inte reser väääligt ofta

Det finns många varianter, allt från att agenten frågar om du har bonuskort som du vill lägga till, till att det är omöjligt och du riskerar ett jobbigt samtal med chefen
 
Toppen