Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Homer

Medlem
Inte heller det är formellt beslutat ännu. Men det skulle nog vara väldigt förvånande om man skulle kräva *mindre* av utländska besökare än man kräver av hemvändande medborgare. Och för dem krävs test oberoende av vaccination. Så det kan vi nog räkna med.

Det är väl ännu inte klart, så bokade för att säkerställa att jag har en tid som faktiskt fungerar utifrån mina jobbförutsättningar. Kan ju boka av den fram tills 2 timmar innan.

Även om det finns flera olika platser/alternativ och många bara kan smita in på lunchen och liknande så fungerar det inte mitt jobb, därav min bokning redan nu för december.

Så det verkar som att man måste ta test även om man är vaccinerad?


Kan nog betraktas som solklart att man kommer att behöva, i alla fall om man flyger.

All foreign visitors must be vaccinated against COVID-19, and must show proof of vaccination before boarding a U.S.-bound airline, White House coronavirus coordinator Jeff Zients said. He added that visitors traveling by plane must also provide a negative test taken no more than 72 hours prior to flying.
Biden administration easing restrictions for vaccinated foreign visitors | TheHill
 

NyfikenGrau

Medlem
Inte heller det är formellt beslutat ännu. Men det skulle nog vara väldigt förvånande om man skulle kräva *mindre* av utländska besökare än man kräver av hemvändande medborgare. Och för dem krävs test oberoende av vaccination. Så det kan vi nog räkna med.

Och endast ett antigentest före avresa för fullvaccinerade är förmodligen den mest liberala "öppningen" hittills bland icke-EU-länder. Om det är allt som krävs i slutändan får man vara rätt nöjd. Som jämförelse kräver Kanada PCR före avresa och man "riskerar" även att tas ut för stickprov med PCR efter ankomst.
 

Homer

Medlem
Och endast ett antigentest före avresa för fullvaccinerade är förmodligen den mest liberala "öppningen" hittills bland icke-EU-länder. Om det är allt som krävs i slutändan får man vara rätt nöjd. Som jämförelse kräver Kanada PCR före avresa och man "riskerar" även att tas ut för stickprov med PCR efter ankomst.

Riktigt snurrigt blir det landvägen Kanada-USA, för kanadensare som exempelvis gör en dagstur behöver ett PCR test
inte för att komma in i USA utan för att komma tillbaka in i Kanada.
 

JPE

Medlem
Ska flyga till USA i mellandagarna. Att man måste ha ett negativt test är jag med på och som jag tolkar det så räcker det med ett antigen-test. Det behöver inte vara ett PCR-test. Är jag ute och cyklar? :)
 

Senator

Moderator
Ska flyga till USA i mellandagarna. Att man måste ha ett negativt test är jag med på och som jag tolkar det så räcker det med ett antigen-test. Det behöver inte vara ett PCR-test. Är jag ute och cyklar? :)

Vi vet tyvärr inte allt för tillfälle. Vänta några veckor till så CDC/TSA/FAA och alla andra federala ”Three Letter Acronyms” eller TLAs kan publicera exakta ”Rules of Engagement” Innan dess är det bara massor av spekulationer
 

Homer

Medlem
Ska flyga till USA i mellandagarna. Att man måste ha ett negativt test är jag med på och som jag tolkar det så räcker det med ett antigen-test. Det behöver inte vara ett PCR-test. Är jag ute och cyklar? :)


Det kommer att krävas anala tester

That means anal swab testing, which requires inserting a swab up to 2 inches into the rectum and rotating several times, could detect COVID-19 cases that the standard nose and throat swabs would miss, experts say.



Anal Swab.jpg
 
Last edited:

SuperHangman

Ny medlem
Så här skriver United på sin sida om resande från Sverige till USA efter den 8:e november:

Regarding the COVID-19 test:

  • Test type accepted: antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT), including but not restricted to RT-PCR, RT-LAMP, TMA, NEAR, and HDA.
  • Time window: no more than 3 days before the travel into the country.
  • Applicable age: Travelers aged 2 years or older.
  • Language accepted: Not specified. English, Spanish or Portuguese recommended.
  • Keep in mind:
    • Passenger details (such as name and date of birth) in the certificate must match those stated in the passport or other travel document.
    • The test results must state “negative” or “not detected”, if marked “invalid” it will not be accepted.
    • The test used must be authorized for use by the relevant national authority for the detection of COVID-19 in the country where the test is administered.
    • A viral test conducted for U.S. Department of Defense (DOD) personnel, including DOD contractors, dependents, and other U.S. government employees, and tested by a DOD laboratory located in a foreign country also meets the requirements of the Order.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen