Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

nissefalk

Medlem
Kanske 1:a november, eller kanske något annat datum :rolleyes:
  • White House officials remain mum on a date or even when a date will be announced to broadly reopen U.S. borders to vaccinated international visitors.
  • Austria's ambassador to the United States, Martin Weiss, told a traveler who reached out via Twitter on Friday that the target date is Nov. 1.
  • If the date isn't Nov. 1 or soon after, travelers who already purchased tickets for those dates will be scrambling to rebook flights and change other travel plans, a costly prospect.

USA Today - Europe travel ban: International tourists press US for November date

Jag säkrade upp med en bokning i slutet av November som en backup till den bokning jag har i mitten av November, detta med öppnande känns allt för osäkert än så länge, hoppas verkligen att det nu öppnas upp, har en backup till i Januari så jag ger mig inte för att slippa en hel vinter till i Sverige...dagens i-lands problem
 

Senator

Moderator
Jag fick en fråga av en kompis igår som vill åka till USA med barnen när landet öppnar. Barnen är 2 ½ år, respektive 7 år. "Har hört att vissa bolag behöver även barn ha mask, hur skall det gå med en 2 ½ åring i 10 timmar?"

Jag tänkte först att han var ute och cyklade, men ni som har tänkt åka med barn kommer troligtvis känna till detta. TSA har förlängt till 18:e januari, 2022: TSA extends face mask requirement through January 18, 2022 | Transportation Security Administration

Swiss skriver såhär:
Generally, the only exceptions to this rule are children under 12 years of age and persons who are not able to wear a mask for medical reasons.

(NB: on flights to the USA, all passengers, including children over the age of two, are required to wear face masks.)

https://www.swiss.com/ch/en/customer-support/faq/masks

British Airways skriver såhär:
Exemptions

The UK Government has provided a list of exemptions for those who may not be able to wear a face mask. If you meet the government’s exemption requirements, you may be asked about the exemption and could be asked to present supporting documentation.

Children under the age of 11 are exempt from wearing a mask, except on flights to and from the United States where only children under the age of 2 are exempt, according to US federal law. Please see local Government websites for additional exemptions.


Welcome back on board FAQs | British Airways

Min tolkning är att alla resor till/från USA fram till 2022-01-18 så kommer barn från 2 år att krävas ha ansiktsmask på sig. Om det förlängs för tiden visa.
 

Apisto

Medlem
Tack för infon @Senator , Har en fyraåring och hade helt missat undantagen här. Blir att träna lite i förväg tror jag. Känns som Biden gillar maskerna, och det lär väl förlängas ett bra tag till är min magkänsla.
Finns det mindre storlek på masker? Testade nu på grabben och en vanlig mask är jäääättestor för honom. Måste spänna typ bakom huvudet istället för bakom öronen

Edit: hittade några på nätet. Beställt och ska testa.
 
Last edited:

Anton

Medlem
Tack för infon @Senator , Har en fyraåring och hade helt missat undantagen här. Blir att träna lite i förväg tror jag. Känns som Biden gillar maskerna, och det lär väl förlängas ett bra tag till är min magkänsla.
Finns det mindre storlek på masker? Testade nu på grabben och en vanlig mask är jäääättestor för honom. Måste spänna typ bakom huvudet istället för bakom öronen

Edit: hittade några på nätet. Beställt och ska testa.

Samma sak här, har en fyraårig som aldrig burit mask tidigare. Får mig att tveka på om det är värt att åka
 

Doctor-X

Medlem
Tack för infon @Senator , Har en fyraåring och hade helt missat undantagen här. Blir att träna lite i förväg tror jag. Känns som Biden gillar maskerna, och det lär väl förlängas ett bra tag till är min magkänsla.
Finns det mindre storlek på masker? Testade nu på grabben och en vanlig mask är jäääättestor för honom. Måste spänna typ bakom huvudet istället för bakom öronen

Edit: hittade några på nätet. Beställt och ska testa.

Var och hälsade på vänner i Kanada här nu i September, deras 4-åriga dotter bar (tyg)mask på förskolan med Frostmönster. De hade ett antal med olika mönster hemma. Hon hade fått välja mönster på masken själv och fungerade väldigt bra enligt föräldrarna. I Sverige kanske det är svårt att hitta masker till barn i vanliga affärer, men finns ju säkert att beställa på bla Ebay.

Låt barnet välja mönster, färg, etc. så det blir deras mask, så kanske det funkar bättre?
 

Anton

Medlem
Någon som vet hur hårda de är på Swiss? Hur ofta får den ”dras ned för att äta”? Kanske får ha ett konstant intag av godis så dottern orkar ;)
 

Baker421

Medlem
Jag har flugit ett antal gånger fram och tillbaka till USA genom pandemin med barnen. Flög med SAS, LH, och Swiss. I min erfarenhet är det väldigt beroende på flygvärdinnor och inte så mycket på vilket flygbolag. Med småbarn (under 6 eller 7) så verkar de vara ganska easy-going. Så länge masken är på ansiktet, säger de inte så mycket om den inte sitter rätt över näsan osv. Barnen får äta över en längre period, men förra eller senare kommer flygvärdinnorna påminna föräldrarna om kraven.

Om man vill flyga inrikes i USA så är det en helt annat sak. Kraven gäller för alla över 2 år och även de yngsta måste bära masken hela tiden, över näsan och allt. Annars riskerar man att få gå av planet (förhoppningsvis medan det är kvar vid gaten och inte uppe i luften). ;-) Det är nästan det största politiskt argument i USA och folk kan bli väldigt upprörd väldigt snabbt över såna situationer. Även om det gäller ett småbarn.
 

Homer

Medlem
However, the meeting was short on concrete action.
European officials pressed the U.S. to set a date to implement a planned lifting of a ban on most EU and U.K. citizens,
according to a person who was briefed on the discussions.
While U.S. representatives said they were working toward the first half of November,
airlines, airports and governments need to plan for a possible upswing in traffic and the need for public education, the person said.

Bloomberg - In a statement issued after a virtual meeting held Thursday, officials from the Group of Seven countries said they would align their policies around principles such as fairness, protecting privacy, and relying on scientific evidence when setting travel rules.
 

Mr Carter

Medlem
Dottern som fyller 6 i dagarna har rest till och från USA under pandemin med maskkravet som följd. Vi har köpt FFP2 masker i barnstorlek på nätet här i Sverige och sedan köpt masker i tyg i USA. De senare är bekvämare för henne att bära och det har varit skönt för henne att slippa maskerna på SAS och Lufthansa i Europa. Dock har hon accepterat att det är krav på mask på Atlantflygningarna, inrikes i USA och på flygplatserna och det har inte varit några problem. Glöm heller inte det obligatoriska antigen testet för att komma in i USA som även gäller för barn.
 

Hachans

Medlem
However, the meeting was short on concrete action.
European officials pressed the U.S. to set a date to implement a planned lifting of a ban on most EU and U.K. citizens,
according to a person who was briefed on the discussions.
While U.S. representatives said they were working toward the first half of November,
airlines, airports and governments need to plan for a possible upswing in traffic and the need for public education, the person said.

Bloomberg - In a statement issued after a virtual meeting held Thursday, officials from the Group of Seven countries said they would align their policies around principles such as fairness, protecting privacy, and relying on scientific evidence when setting travel rules.

Bara vittnar om hur oförberett detta var. Det luktar paniklösning av det hela när ingen vet någonting.

Får nästan intrycket av att någon sa för mycket och sen kunde de inte backa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen