Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Homer

Medlem
EU says people vaccinated with AstraZeneca shots should be able to travel to U.S. | Reuters
BRUSSELS, Sept 21 (Reuters) - The European Commission said on Tuesday it would make sense for the United States to allow travel by people vaccinated with the AstraZeneca (AZN.L) COVID-19 shots, although existing U.S. guidance already authorises those travellers.

"We believe the AstraZeneca vaccine is safe," Eric Mamer, a spokesperson for the EU Commission, told a news conference.

"From our point of view, obviously it would make sense for people who have been vaccinated with AstraZeneca to be able to travel," the spokesperson added, noting that this, however, was a decision for the U.S. authorities.


A spokeswoman for the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) said that it currently considers people to be fully vaccinated, and therefore able to travel by air to the U.S., if they have received any of the FDA-authorized vaccines or shots approved by the World Health Organization, which include AstraZeneca's.
 

Airman

Medlem
SAS mailade mig idag angående jubileumspriser på resor med USA från 1:a November 2021. Så det verkar i alla fall som om SAS tror att det skall bli öppning ganska direkt i November... Och som alla vet har SAS aldrig haft fel, så då kan man vara lugn! Lika säkert som ett brev med PostNord :D
 

Renato

Medlem
Det stämmer. Dock kan du inte åka via USA till Jamaica men måste åka via t.ex Canada.

Du kan också intressant nog välja hänga i Serbien, Kroatien eller Turkiet i 14 dagar och åka direkt därifrån.

En annan vanlig väg har varit Mexico.

Skulle du kunna berätta hur lite mer eller länka mer info om att jag kan åka till Turkiet va där i 14 dagar sen åka till USA.
Hade uppskattat det, då jag verkligen vill åka till USA. Tack!
 

Senator

Moderator
Skulle du kunna berätta hur lite mer eller länka mer info om att jag kan åka till Turkiet va där i 14 dagar sen åka till USA.
Hade uppskattat det, då jag verkligen vill åka till USA. Tack!

Det finns ingenting publikt och officiellt som säger "åk via Turkiet". Det skulle kanske inte vara så smart ;)

Här är det som finns officiellt:
Travelers Prohibited from Entry to the United States | CDC

"With specific exceptions, several Presidential proclamations suspend and limit entry into the United States, as immigrants or nonimmigrants, of noncitizens who were physically present within the following countries during the 14-day period preceding their entry or attempted entry into the United States. For a full list of exceptions, please refer to the relevant proclamations in the links below".

Sen ser du listan. Där finns inte Kroatien, Serbien eller Turkiet med. Hellre inte México. Det innebär i praktiken att man kan åka (direkt?) från dessa länder till USA efter 14 dagar. Om mellanlandning i tex. Frankfurt skulle räknas som "physically present" är för mig oklart.

Med tanke på att USA öppnar upp igen om 5 - 8 veckor känns det i mitt tycke lite onödigt att sitta två veckor i Turkiet om man inte har bra med stålar och tid tillövers förstås :)
 

Renato

Medlem
Det finns ingenting publikt och officiellt som säger "åk via Turkiet". Det skulle kanske inte vara så smart ;)

Här är det som finns officiellt:
Travelers Prohibited from Entry to the United States | CDC

"With specific exceptions, several Presidential proclamations suspend and limit entry into the United States, as immigrants or nonimmigrants, of noncitizens who were physically present within the following countries during the 14-day period preceding their entry or attempted entry into the United States. For a full list of exceptions, please refer to the relevant proclamations in the links below".

Sen ser du listan. Där finns inte Kroatien, Serbien eller Turkiet med. Hellre inte México. Det innebär i praktiken att man kan åka (direkt?) från dessa länder till USA efter 14 dagar. Om mellanlandning i tex. Frankfurt skulle räknas som "physically present" är för mig oklart.

Med tanke på att USA öppnar upp igen om 5 - 8 veckor känns det i mitt tycke lite onödigt att sitta två veckor i Turkiet om man inte har bra med stålar och tid tillövers förstås :)

hehe hade varit roligt om det var så =)

Okej då är jag med. Jag reser ofta till Istanbul så det är inga problem. men dock tänker jag antigen i Turkiet eller om man åker till cancun och är där i 14 dagar sen den 15 åker man till Usa för att senare åka hem till Sverige. Jag hitta faktiskt en resa idag i first class också.
Måste man ta Vaccinet om man tar den rutten?
Vad tycker du om det förslaget?

Tack =)
 
hehe hade varit roligt om det var så =)

Okej då är jag med. Jag reser ofta till Istanbul så det är inga problem. men dock tänker jag antigen i Turkiet eller om man åker till cancun och är där i 14 dagar sen den 15 åker man till Usa för att senare åka hem till Sverige. Jag hitta faktiskt en resa idag i first class också.
Måste man ta Vaccinet om man tar den rutten?
Vad tycker du om det förslaget?

Tack =)
Oavsett vilken rutt du tar så är det en bra idé att ta vaccinet. Man kan till och med sträcka sig så långt att säga att oavsett om du reser eller ej så är det en bra idé att vaccinera sig…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen