Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mha321

Medlem
@Senator Tack för länken! Snabb studie..
Testning är ju inga problem (eller jo, på en liten är det inte lätt att peta in en grej i näsan om hen inte vill), men vaccin på en liten utan större och längre studier tål att funderas på.
Bara att hoppas på att de där gurgel testerna kommer hit i större skala. De godkänns ju av USA idag för inresa, så de borde vara ok även för européer man gissa. Och lär vara betydligt enklare att få till på barn.
 

Senator

Moderator
Jag tänker att det kommer krävas tre doser för att räknas som fullvaccinerad.

Det finns ingenting som indikerar i dagens pressinformation att "Fully vaccinated vistors" skulle betyda tre doser. Om du har information som underbygger detta dela gärna med dig.

Igår blev följande sagt av amerikanska myndigheter:
"Vaccine advisers to the US Food and Drug Administration declined to recommend the agency approve Covid-19 booster doses for everyone who got vaccinated six months ago or longer. However, they did recommend a more limited step: emergency use authorization for people 65 and older, and for people at high risk of severe infection".

Anthony Fauci reacts to FDA recommendation on Covid-19 booster shots - CNN Video
 

Maja

Medlem
Bara att hoppas på att de där gurgel testerna kommer hit i större skala. De godkänns ju av USA idag för inresa, så de borde vara ok även för européer man gissa. Och lär vara betydligt enklare att få till på barn.
Var inte så säker på det. Enligt mina elever i ÅK3 på gymnasiet (vi pratar 18åringar) så uttryckte många att pinnen i näsan var att föredra alla dagar i veckan. Det var många som fick kväljningar och tyckte att det var riktigt jobbigt med gurgeltestet. Själva gurglandet tr även längre tid än pinnen i näsan.

Har varit med och kört smittspårning via gurgeltest på jobbet, men fick inte göra det som vuxen utan fick vackert köra självtest med pinnen i gommen/näsan/saliv-historien så kan inte uttala mig personligen.
 
Det finns ingenting som indikerar i dagens pressinformation att "Fully vaccinated vistors" skulle betyda tre doser. Om du har information som underbygger detta dela gärna med dig.

Igår blev följande sagt av amerikanska myndigheter:
"Vaccine advisers to the US Food and Drug Administration declined to recommend the agency approve Covid-19 booster doses for everyone who got vaccinated six months ago or longer. However, they did recommend a more limited step: emergency use authorization for people 65 and older, and for people at high risk of severe infection".

Anthony Fauci reacts to FDA recommendation on Covid-19 booster shots - CNN Video
Tänker = tror, gissar.

Mina gissningar bygger på senaste dagarnas mediarapportering och att FHOM skriver så här:

"Nästa år kommer sannolikt en större andel av befolkningen att erbjudas en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 men omfattningen är i dagsläget oklar."

Tredje dos mot covid-19 troligen nästa år — Folkhälsomyndigheten

USA ligger ju några steg före oss, och där kommer det som du skrev ges påfyllnad efter ca 8 månader.

Källa: Tredje dos rekommenderas i USA - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Min gissningar är att USA kommer under nästa år ställa krav på att besökare har samma antal doser som de rekommenderar sin egen befolkning. Men det kommer blir en "lucka" här under vintern när det räcker med två doser, så passa på att åka!
 

mha321

Medlem
Var inte så säker på det. Enligt mina elever i ÅK3 på gymnasiet (vi pratar 18åringar) så uttryckte många att pinnen i näsan var att föredra alla dagar i veckan. Det var många som fick kväljningar och tyckte att det var riktigt jobbigt med gurgeltestet. Själva gurglandet tr även längre tid än pinnen i näsan.

Har varit med och kört smittspårning via gurgeltest på jobbet, men fick inte göra det som vuxen utan fick vackert köra självtest med pinnen i gommen/näsan/saliv-historien så kan inte uttala mig personligen.
Heh. Jag har ingen erfarenhet själv. 4-5 personer som jag träffade i förra veckan/helgen i Wien tog det dock för sina intyg hem, och tyckte alla de var mycket bättre än alternativen. Men det beror säkert delvis på vem man är, och också av vilken erfarenhet man har av alternativen..
 

bstark

Medlem
Hade gärna åkt utan test, men det kan man väl tyvärr bara drömma om inom överskådlig tid. Så det får väl bli att bita i sura äpplet.
Tre doser tror jag inte alls på, iallafall inte nu i början.
 

JPE

Medlem
Pinnen i näsan kan man ju slippa iallafall. Vaccina som samarbetar med SAS tar prov (PCR) i svalget.

"På samtliga av våra mottagningar i Sverige görs PCR testet via ett svalgprov, förutom Umeå, där ett nasopahrynx prov görs. Antigentestet görs med nasopharynx prov på majoriteten av våra mottagningar"

Källa: Vaccina | Antigen- och PCR-test för reseintyg

E
DIT: Ber om ursäkt för att jag är lite off topic
 

Fredrik

Medlem
Bra att de öppnar nu. Det måste ha kommit många synpunkter på detta.

Då är det bara att vänta på exakt datum och se om existerande bokningar går att använda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen