Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fredrik

Medlem
En sak som oroar mig lite är följande:
Please be advised that for U.S. visa purposes, including ESTA (esta.cbp.dhs.gov), this decision constitutes a denial of a visa. Once the proclamation is terminated, your case will be reviewed again.
Jag tolkar det som att min godkända ESTA är nu suspenderad tillsvidare. Dock står det Authorization Approved när jag kollar status online.

Jag tolkar det som att så länge inreseförbudet gäller så har du tekniskt sett ett nekat visum med allt vad det innebär nästa gång du ska söka visum(inkl ESTA).

Dvs, i praktiken är du nu stoppad från att få godkänt ESTA framöver och kommer få söka om visum som en riskperson.

Hursomhelst låter det högst teoretiskt för när de tar bort inreseförbudet är detta glömt och du kommer uppenbarligen inte åka dit förrän dess.
 

Hachans

Medlem
Jag tolkar det som att så länge inreseförbudet gäller så har du tekniskt sett ett nekat visum med allt vad det innebär nästa gång du ska söka visum(inkl ESTA).

Dvs, i praktiken är du nu stoppad från att få godkänt ESTA framöver och kommer få söka om visum som en riskperson.

Hursomhelst låter det högst teoretiskt för när de tar bort inreseförbudet är detta glömt och du kommer uppenbarligen inte åka dit förrän dess.

Nästa gång du söker om visum, så kommer du behöva klicka ja på frågan om du någon gång har blivit nekad visum och förklara dig. Det kan innebära att man blir tvungen att söka visum i framtiden för besök i USA. Men det kan också betyda att de ser noteringen och säger "jaha, det var då under pandemin, det spelar ingen roll".

Men det vet man inte och jag hade inte chansat på USA i de här fallen.
 

Bridgeman

Medlem
Ajdå. Fick nej på en NIE i mitten av april från ambassaden i Stockholm. I det mejlet stod det inget om att det sågs som denial of a visa. ESTA från september 2020 är fortfarande giltigt när jag kollar hos CBP.

Det samma med mig stod inget om denial på min begäran. Dock så tog det som hos @Senator mycket kort tid. Fick ett NIE. Hade ett godkänt ESTA som sändes bifogades.
 

enlunda

Medlem
SAS kommer ut med en kampanj för flyg till USA. :)
Så vi får väll hoppas att de öppnar.
Lågpriskalender – Hitta billiga flygbiljetter | SAS
upload_2021-6-30_8-56-16.png
 

GOTBound

Medlem
SAS kommer ut med en kampanj för flyg till USA. :)
Så vi får väll hoppas att de öppnar.
Lågpriskalender – Hitta billiga flygbiljetter | SAS
Visa bifogad bild 119365

Är det även kampanj i Business? Var så länge sedan jag bokade med SAS, 19k för business t o r till NY från ARN, är det normalpriset?

Enbart GO Smart [som är billigare än GO Light] vad jag kan se, det finns GOT-MIA t&r för 3 700 kr lagom till sportlovet i vinter...
 

Maja

Medlem
Enbart GO Smart [som är billigare än GO Light] vad jag kan se, det finns GOT-MIA t&r för 3 700 kr lagom till sportlovet i vinter...
Utgår ifrån att vi pratar sportlov vecka 7, isf hoppas jag du knepp dessa biljetter för hittar inget under 6200kr och dessutom enormt dåliga tider på utresan med en layover i Köpenhamn.
 

KiMeister

Medlem
Är det fortsatt möjligt att avboka mot en voucher fram till 72h innan avresa även på Go Light och Smart? Tänkte nu i.o.m USA-kampanjen och kvarvarande inreseförbud.
 

ericwg

Medlem
Nästa gång du söker om visum, så kommer du behöva klicka ja på frågan om du någon gång har blivit nekad visum och förklara dig. Det kan innebära att man blir tvungen att söka visum i framtiden för besök i USA. Men det kan också betyda att de ser noteringen och säger "jaha, det var då under pandemin, det spelar ingen roll".

Men det vet man inte och jag hade inte chansat på USA i de här fallen.

Att ansöka om NIE och att ansöka om ett visum är ju dock två olika saker. Jag har haft både visum och ansökt om NIE och min uppfattning är att de varit väldigt tillmötesgående. Man ska självklart inte ansöka om NIE om man inte på något sätt omfattas av reglerna, men att om man hört av sig med ett fall och fått nej har man inte möts med något annat än en ärlig beklagande kommentar om att de tyvärr inte kan godkänna ansökan med gällande regler trots omständigheterna man presenterat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen