Senaste nytt

Köpenhamns flygplats (CPH) = Svart hål för bagage?

Unicornone

Medlem
Mina tre senaste flygningar via CPH, alla från SFO med SAS har gått bra till SFO men tillbaka... jösses... Vi har på dessa tre flyg haft totalt 18 incheckade väskor, 9 kom med samma flight som vi till ARN..
Av de 9 som inte kom fram så var priotaggarna bortrivna på 5. Men visst jag tar hellre en försening av bagaget på väg hem än på utresan.

Ett av tillfällena räddade oss faktiskt, jag hämtade min dotter efter tre år i Santa Barbara, hon hade ju lite mer bagage än vad hon antydde kan man väl säga så tack vare att tre väskor inte kom fram med samma flight så fick allt plats i bilen.

Just den flighten så var det minst 30 pers till som inte fick med sig bagaget från CPH.

Min erfarenhet är att det är mindre jobb att få ersättningen från SAS än från Amex, mindre pappersexercis. Gäller särskilt om du flyger i C. i Monkey är det andra belopp så då kan administrationen göra det värt pengarna.
 

telelina

Medlem
Mja, just CPH måste väl vara ett vedertaget uttryck precis som exempelvis SAS och Amex (när man pratar säger, i vart fall jag, just CPH, och inte Kastrup eller Köpenhamn)?

Står nu på København H. På skärmarna står det att tåget går via "CPH Airport". Detta både på danska och engelska.
 

pep

Medlem
. Man skal enten starte eller slutte i CPH....
Dette forum elsker at hade danskerne og CPH :) Jeg har fløjet til og fra CPH ca. 250 gange og aldrig mistet bagage som skyldes CPH. OK, een gang jeg stod i Nairobi ved bagaebåndet kom der en herre (uopfordret) og fortalte mig at mine kufferter endnu stod i CPH og ville komme med næste fly! Jeg har endda været i transit gennem CPH på seperate billetter hvor det også gik godt, med baggage tjekket ind hele vejen f.eks. her i torsdags, hvor jeg kom igennem med SGN-DOH-CPH-AMS på 2 billetter med hvs. QR og SK. Mine kufferter dukkede op i AMS som de første....
 

Appfly

Medlem
Jag har pratat med Solid försäkringars handläggare om detta tidigare och hon sa att de i sin tur kräver ersättning från flygbolaget så det enklaste är att skicka kompensationskrav till kortförsäkringen.

Förresten, @Appfly, du får inte använda förkortningar i rubriken. Det står i forumregler. :)
Du kan själv rätta till trådrubriken genom att klicka på "Trådverktyg" överst på höger sidan av tråden, sedan välj "Edit title". Om du inte kan ändra den, kan du be @Christian R att ändra rubriken.

Är enig om att principiellt ska den som är skyldig också betala. Senast jag hade försening från CPH så löste SAS det föredömligt, vilket jag vill framhålla så jag vönder mig till dem igen.

Dr Miles,
Trådrubriken är ändrad men CPH finns kvar, tror att den nu uppfyller forumreglerna:)
 

Appfly

Medlem
Mina tre senaste flygningar via CPH, alla från SFO med SAS har gått bra till SFO men tillbaka... jösses... Vi har på dessa tre flyg haft totalt 18 incheckade väskor, 9 kom med samma flight som vi till ARN..
Av de 9 som inte kom fram så var priotaggarna bortrivna på 5. Men visst jag tar hellre en försening av bagaget på väg hem än på utresan.

Ett av tillfällena räddade oss faktiskt, jag hämtade min dotter efter tre år i Santa Barbara, hon hade ju lite mer bagage än vad hon antydde kan man väl säga så tack vare att tre väskor inte kom fram med samma flight så fick allt plats i bilen.

Just den flighten så var det minst 30 pers till som inte fick med sig bagaget från CPH.

Min erfarenhet är att det är mindre jobb att få ersättningen från SAS än från Amex, mindre pappersexercis. Gäller särskilt om du flyger i C. i Monkey är det andra belopp så då kan administrationen göra det värt pengarna.
Flög i C (SAS Plus) och har inte handlat för orimliga belopp så om servicen är densamma som förra gången bör det gå smidigt.

Jag skickade kopior på kvitton, fick svar dagen efter och 3 dagar senare hade jag pengarna på kontot. Föredömligt SAS och en stor eloge till kundservice för smidig hantering :)
 
M

Monkey_Class

Guest
När jag jobbade på Arlanda för "100" år sedan på bagageservice så skojjade vi alltid att man skall inte flyga via CPH efter 15:00 för då får du inga väskor p.g.a att då har de börjat att öla och snappsa. Vid ett studiebesök nere på Kastrup så visade det sig att det stämde :) Det slank ned både det ena och det andra under och efter lunch.
Hur det är nu vet jag inte men väskorna kommer sent och aldrig så ......... :)
 

Kricka

Medlem
Har provat att resa till Seychellerna där första bytet var CPH. Väskorna
stod kvar där i tre dygn men SAS skötte ersättning för badkläder, shorts etc.
fördömligt. Vinterskor och rock matchade inte riktigt klimatet..
 
Last edited:

Magnus_K

Medlem
Varför inte bara göra det enkelt och resa i business/first och ha med sig två väskor (handbagage) och sedan använda sig tvätt på hotellet och slippa allt meck? :)
 
Toppen