Senaste nytt

Köpa Rolex "billigt" - var, när, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jonas C

Medlem
Specialförsäkring är att föredra i de situationerna, dock förbaskat dyrt. Min premie låg på 2500kr per år för min Explorer II. Ersättning endast för anskaffningsvärdet vilket var långt under klockans marknadsvärde. Överväger att köra hemförsäkring (Hedvig) inför nästa klockköp, men kanske läge att tänka om.
 

ACervin

Medlem
@Moco Verkligen en tråkig historia. Skönt att komma ur det med livet i behåll.

Köpa begagnat är enda chansen.
Jag försöker följa marknaden, mest för nyfikenhets skull. Det verkar som prisökningarna på Rolex Submariner och Daytona stannat upp, men det är ju fortfarande långt över retail. Det känns ju lite olustigt att betala över listpris för en ny. En 90-tals Rolex Submariner i stål (typ 16610) ligger lite mitt emellan vintage och nytt, är nog det billigaste idag och det finns en hel del att välja på. En sådan kan man få för ca 65 000 SEK. Ceramic no date kring 85 000 och Sea-Dweller kring 95 000, allt enligt Chrono24. Sen finns det ju unloved sport Rolex som säljer för listpris och finns tillgängliga nya typ; Yacht Master och Milgauss, men det är en annan femma. Likaså är guld/stål lättare att få tag på. Good luck.
 

Traveller

Medlem
Bästa är ju att ha en utlandssvensk som köper åt dig. Själv köpte jag min innan sommaren med vetskapen om att jag skulle få tillbaka momsen. Men, jag hade en otroligt tur då jag skickade mail och frågade och uraffären i Stockholm kring priset. Fick svar tillbaka som var personligt. Hoppsan, kände visst säljaren så det blev 20% rabatt och sedan momsen tillbaka. En riktigt bra affär.
Ovan postade jag 2015. Flyttade sedan tillbaka och sålde den tillbaka för vad jag köpt den för, till urhandlaren på Biblioteksgatan. Bra affär vart det...
 

jerixon

Medlem
Jag har en sjukt bra drulleförsäkring tex. s(om täcker mina klockor no questions asked om jag så lägger den i en affär när jag provar golfhandske och sedan går ut och lämnar den på hyllan) så det finns hopp. Just den här är genom min frus jobb och visst den kostar lite extra men väl värt det om man är klantig som jag.
Då jag har en låda med relativt mycket värde för mig så känns det riktigt tryggt. Har dessutom högre beloppsgräns på hemförsäkringen osv.

Specialförsäkring är att föredra i de situationerna, dock förbaskat dyrt. Min premie låg på 2500kr per år för min Explorer II. Ersättning endast för anskaffningsvärdet vilket var långt under klockans marknadsvärde. Överväger att köra hemförsäkring (Hedvig) inför nästa klockköp, men kanske läge att tänka om.
 

TP12

Medlem
Gjorde den vanliga checken hos lokala Rolex-handlaren för att se om de hade någon sportmodell i rostfritt på lager. Det hade de inte men däremot en tvåtons Submariner (referens 116613LB). Listpriset är 13 500 EUR (svenska listpriset är 152 300). Är lite i valet och kvalet och kan inte bestämma mig.
 

sandek

Medlem
Gjorde den vanliga checken hos lokala Rolex-handlaren för att se om de hade någon sportmodell i rostfritt på lager. Det hade de inte men däremot en tvåtons Submariner (referens 116613LB). Listpriset är 13 500 EUR (svenska listpriset är 152 300). Är lite i valet och kvalet och kan inte bestämma mig.
Vill du ha klockan eller ska du bara köpa för att det kanske är lite billigt?

Värt att hålla i huvudet är att tvåton alltid har varit minst populärt i produktutbudet och har sålts med rejäla rabatter. Bara nu i den största Rolexhypen som nybörjare blivit så desperata att även tvåton köpts.
 

TP12

Medlem
Vill du ha klockan eller ska du bara köpa för att det kanske är lite billigt?

Värt att hålla i huvudet är att tvåton alltid har varit minst populärt i produktutbudet och har sålts med rejäla rabatter. Bara nu i den största Rolexhypen som nybörjare blivit så desperata att även tvåton köpts.

Köper jag den så kommer jag behålla den. Har en tvåtons av annat fabrikat så gillar looken is sig men har ju egentligen tänkt mig en i stainless, dock är tillgången är som det är så är det mer eller mindre omöjligt att få tag på utan att betala en bra bit över listpris och lockas därför av att kunna köpa denna direkt av en AD.

Får ta och bestämma mig över dagen.
 

sandek

Medlem
Köper jag den så kommer jag behålla den. Har en tvåtons av annat fabrikat så gillar looken is sig men har ju egentligen tänkt mig en i stainless, dock är tillgången är som det är så är det mer eller mindre omöjligt att få tag på utan att betala en bra bit över listpris och lockas därför av att kunna köpa denna direkt av en AD.

Får ta och bestämma mig över dagen.
Japp, i dessa tider ska ju alla ha exakt samma klockor. Mitt råd är ändå att köpa det du egentligen vill ha, det är inte så många kronor det handlar om över listpris (du har ju bevisligen råd :) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen