Senaste nytt

Köpa en klocka utan eller med MOMS i Schweiz

Alx

Medlem
Jag tänkte väcka liv i en gammal tråd och berätta att jag nu personligen har testat att handla i Rolexbutiken på ZRH (Zurich). Det fick bli ett spontanköp av en Daytona eftersom de råkade ha en i lager. :D

Jag kan bekräfta att butiken INTE rapporterar någonting till någon tull. Däremot (enligt butiken) rapporteras Tax refund claims till respektive tull. Ganska logiskt kanske? För mig var valet i alla fall enkelt. Betala 8% moms och slipp bekymren med att någon rapporterar någonting.

När jag anlände till Malta stod tullen där i vanlig ordning och jag förutsatte att jag som alltid annars skulle få mina saker genomsökta i jakten på kontantinförsel. Döm om min förvåning när de INTE ens bad om att få kontrollera hur mycket pengar jag hade med mig...

Hade tullen blivit informerad om att jag hade köpt en Rolexklocka hade de till varje pris gjort allt de hade kunnat för att stoppa mig som utlänning. Är det något som gör en maltes riktigt stolt och lycklig så är det att få sätta dit en utlänning bosatt på ön. Ja, jantelagen och den "svenska" avundsjukan tycks finnas även utanför Svedalas gränser. :D
 

Glenn E

Medlem
Det Finns rapporter att tullen i Schweiz kontaktar tullen i Sverige om klockan då man begär den Schweiziska tullen återbetald
 

Ricci

Medlem
Tråden som jag ser det handlar om det är lönsamt att handla klocka i Schweiz med eller utan moms.
Självklart betalar man moms i Sverige :) på de varor man handlat utanför EU och så gör väl alla personer som handlat loss saker i USA....

Som sagt denna tråd handlar om klockor och inte moms....!!
 
Last edited:
Har också varit och undersökt läget lite i diverse klockbutiker under senare tid ( bl.a Frankfurt) och nu senast på Amsterdams flygplats. Frågade specifikt om Rolex nya Submariner som jag vet är ”omöjlig” att få tag på, så även här. Dock diskuterade vi lite momsen och de sa att den modellen skulle ligga på runt 8700€ med moms och 7100€ utan. När jag sa att jag skulle till Sverige föreslog de lite på skoj att jag skulle resa till Norge istället och sen ta bilen till Sverige för att undkomma momsen om jag ville det..
 
Toppen