Senaste nytt

Flying Finn

Medlem
Det finns diskussion på Flyertalk om hur hyrbilsbolagena bemöter sina kunder i mån av bl.a. uppgraderingar. Eftersom vi på BC.se har en lite annorlunda reseprofil och så är det inte ett forum per bolag, så tänkte det kunde vara av intresse att ha en tråd för samlade erfarenheter av biluthyrning. T.ex.. vad fick du i praktiken och hade status någon betydelse. Du kan lägga in bilder eller så låta bli. :)

Jag startar tråden med att lägga in mina bilar från i sommar...

Hertz

kontor: Jersey Airport (JER)
bokat via:
Hertz.com
bokade:
"(A) Kia Picanto or similar", "Manual, No Aircon", MBMN
gratis uppgradering (eller dylikt):
nej
fick:
Ford Ka och absolut ingen fjäskig AC - brittisk sparsamhet år 2016 ;)
status på bokningen:
Gold Five Star

DSC02235.jpg

kontor: Abu Dhabi International Airport (AUH)
bokat via:
Hertz.com
bokade:
"(A) Kia Picanto or similar", MDAR
gratis uppgradering (eller dylikt):
nej
fick:
Hyundai i10 (Hyundai Motors India :p)
status på bokningen:
Gold Five Star

DSC02556.jpg

kontor: Brunei International Airport (BWN)
bokat via:
Hertz.com
bokade: "Economy (Group A)", "Toyota Vios or similar", EDAR
gratis uppgradering (eller dylikt): ja, inte eget initiativ och berodde troligen på bilurvalet
fick: KIA Sportage
status på bokningen: Gold Five Star

DSC02583.jpg

kontor:
Hewanorra International Airport (UVF), Vieux Fort, St. Lucia
bokat via:
Hertz.com
bokade:
"(A) Kia Picanto or similar", CDAR
gratis uppgradering (eller dylikt):
extra rabatt vid avhämtning
fick:
Hyundai i10 (började kännas bekant)
status på bokningen:
Gold Five Star

DSC04801.jpg

kontor:
Georg Bush Intercontinental Airport (IAH), Houston, TX
bokat via:
Hertz.com
bokade:
"(D) VW Jetta or similar", SCAR
gratis uppgradering (eller dylikt):
nej (kunde ha valt någon annan i samma klass från Gold-området)
fick:
VW Jetta
status på bokningen:
Gold Five Star

DSC07099.jpg

Sixt

kontor:
Princess Juliana International Airport (SXM), Sint Maarten
bokat via:
Rentalcars.com
bokade:
"VW Polo or similar"
gratis uppgradering (eller dylikt):
nej
fick:
VW Polo... MEN, jag kunde inte motstå läckerheten utanför porten, så betalade 70 € extra för en VW Coccinelle Club (cabriolet) :p
status på bokningen:
ingen

DSC06669.jpg
 

Johanna

Medlem
Kul men för mig som inte kan bilar blir det svårt att värdera om du fick ett bättre eller lika alternativ på bilen. Går det att få in klass eller annat som gör att även vi totalt okunniga fattar om det blev bra eller dåligt.
 

Flying Finn

Medlem
Jag har endast den bokningsklassinfon som finns inlagd om varje bil. :) Endast i Brunei är klassen klart en annan än vad jag bokade, men ingen aning vad klassen för en KIA Sportage är i Brunei. Åtminstone I, d.v.s. Intermediate.
 

Flying Finn

Medlem
Nu hittade jag svaret, men det är inte komplett: "Kia Sportage eller motsvarande", "Sport Utility." En uppgradering på 3-4 klasser. ;)
 

wenne87

Medlem
Hertz

kontor: Vasagatan STHLM
bokat via:
Hertz.com
bokade: V40
gratis uppgradering (eller dylikt): uppenbarligen=)
fick:
Sprillans ny S60 T6 R Design
status på bokningen:
Gold Five Star

Så gick det då man önskade testa en v40 en helhelg för ev framtida köp... Blev något helt annat=)
 

AndersSt

Medlem

Alamo (Locauto)

kontor: Palermo flygplats
bokat via: Hyrbil.se
bokade: Alfa Romeo Giulietta
gratis uppgradering (eller dylikt): Knappast...
fick:
Peugot Partner!! (senare utbytt mot VW Golf Sportsvan)
status på bokningen: -

Här kommer min lilla "rant" om hur detta gick till:

Hade bokat långt i förväg med Alamo, men de saknar kontor på Palermos flygplats så det sköttes på plats av Locauto. Invände såklart mot att min bokade, lite sportiga Alfa Romeo Giulietta (eller likvärdig) plötsligt blivit en skåpbil men fick beskedet att detta kunde diskuteras vid utlämningen på parkeringen. Väl ute på parkeringen meddelades att detta fick tyvärr tas inne på kontoret. Klockan var då ca 22:30, det var 30 grader varmt och fuktigt så jag accepterade skåpbilen. Ombads skriva på skicket men det var kolsvart på parkeringen, så det blev en vända med mobilficklampan och sedan skrev jag motvilligt på. Fick beskedet "Sir, we have a tolerance with new scratches up to 5 cm" varvid jag kände stor lust att återlämna eländet täckt med 4 cm repor över hela karossen.:mad:

Efter 1 vecka uppstod ett elfel, bakluckan gick inte längre att öppna men bilen uppfattade den ändå som öppen varvid dörrarna inte gick att låsa. En mängd felmeddelande (på italienska) i displayen som i alla fall verkade handla om "elettrico". Ringde assistansnumret men det fanns ingen där som pratade engelska så man bad att få ringa tillbaka vilket man förstås inte gjorde förrän efter 3 ytterligare påstötningar. Hur får man ens jobb på ett assistanscentrum för biluthyrning när man endast pratar italienska?! Nåväl, efter någon timme fick jag i alla fall ordnat med hämtning av bilen och uppmanades ta taxi till Palermo för att hämta ut en ny bil, man skulle självklart stå för kostnaden.

Den nya bilen var inte heller någon Alfa, men en Golf Sportsvan som ändå var något bättre än en Peugot Partner. Bilen återlämnades sedan tidigt på morgonen på avresedagen, självklart ingen där då som kunde godkänna skicket.

Väl hemkommen kan jag notera att man dragit 99 Euro från mitt kreditkort utan att specificera vad det avser. Jag väntar fortfarande på svar på mitt ärende gällande taxikvittot. Det går inte att nå Locauto på telefon och de svarar inte på mail eller i deras ärendehantering.

Nästa gång ska jag lyda ett gott råd jag fått, spärra kreditkortet man använt så fort man hyrt bilen. Då måste de höra av sig om de vill dra något extra på kortet. Bedrövlig historia, vi har hyrt bil i Italien de senaste 5 åren och aldrig haft något problem och så allt detta nu.
 

BAS

Medlem
Mina bokningar under sommaren:

Hertz x 2

kontor: Luleå / Kallax (LLA)
bokat via:
Hertz.com
bokade:
(I / Q) Volvo V60 aut / man
gratis uppgradering (eller dylikt):
ja
fick:
N Volvo V70 aut
status på bokningen:
Gold Five Star

Hyr ofta bil på Kallax. Oftast V60, får nästan alltid V70, nästan så man undrar om det är det enda de har. Har en bokning nu på fredag igen, funderar på att ringa och fråga om jag faktiskt kan få en V60 för en gångs skull.

Hertz

kontor:
Frankfurt Airport (FRA)
bokat via:
Hertz.com
bokade:
V Mercedes E-klass Station wagon automat
gratis uppgradering (eller dylikt):
ja
erjöds:
? Jaguar XF Sedan
fick: K6 Volvo XC90
status på bokningen:
Gold Five Star

Jaguaren rymde ungefär 2 av familjens 7 väskor. Efter lite diskussion skakades en XC90 fram. När jag påpekade "Oh, a Swedish car", konstaterade tjejen på uthyrningen "Yes. But it is a good car anyway" :D
 

Valley

Medlem
Hyrfirma ?

kontor: New Haven
bokat via:
Telefon
bokade:
Chevy
gratis uppgradering (eller dylikt):
?
fick:
En (jävla) Toyota

Hyrbilsfirman ansåg att detta var en uppgradering. "Toyota är en så mycket bättre bil"
 
Toppen