Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Johanna

Medlem
Som inflyttad så funderar lite på hur man inte kan lägga märke till linjenumrena. Inte nog med att det står "14 Fruängen 3 min" på skyltarna, det ropas ju även ut "Linje 14 mot Fruängen ankommer om 3 minuter"...
Det jag inte förstår är varför de envisas med tre färger på linjerna, det rör sig ju om sju olika linjer med delvis delad linjesträckning.
Jag märker bara den info jag behöver. Tror inte jag är ensam. Jag hör inte ens utropen. Kollar på tavlan när tåget jag ska med kommer. Funderar inte över vilket nummer det står. Det är oväsentligt.
 
På gröna linjen är det DESTINATIONEN som styr utropen till i motsats på röda och blå linjen där det är LINJENUMRET som styr utropen i tågen.
Då blir de linje 10 mot Kungsträdgården jag sett på skyltarna vid Solna Centrum ännu mer ologiska, då skulle den alltså ropa ut byte mot Akalla i Västra Skogen? ;)
 

Juraj

Medlem
Alvik är en station som det är regleringstid dvs tåget ska invänta rätt avgångstid. Från Hässelby är det Vällingby, Åkeshov, Alvik, Odenplan, T-Centralen och Gullmarsplan. Och SL har bestämt vilka stationer det ska göras extra utrop på: Alvik, Fridhemsplan, T-Centralen, Slussen och Gullmarsplan.

Idag används en app i en Samsungmobil som ger föraren en avgångstid för varje station! När du startat tåget från t ex Odenplan räknas tiden ned i sekunder när du ska avgå från Rådmansgatan. Så regleringstid på vissa stationer håller på att förlora sin betydelse eftersom det går att anpassa farten och uppehållen i lågtrafik att ingen kör från en station före avgångstid.

Under högtrafiktiderna fungerar appen bra eftersom gröna linjen har en intervall på 120 sekunder mellan tågen, då gäller det att hålla avgångstider och inte öppna dörrarna igen eller vänta på senkommande i trappor/rulltrappor.


Jätteintressant info, tack! Är det typ common eller public knowledge? Om inte, får jag fråga varifrån du fick veta om det?
 
Instämmer med tidigare postare som inte tittar på numret. Har bott i Stockholm i hela mitt liv och åkt tunnelbana nästan varje dag sedan jag kunde. Har inte och har aldrig haft någon aning om vilket linjenummer som går vart. Det finns ett (litet) antal stationer som tågen kan ha som ändhållplats. Man får titta på kartan som finns på varje perrong och kolla om den passerar stationen man ska till. Rätt så fort lär man sig vilka tåg man kan ta på en viss linje.
 

kaktusen

Medlem
Lyssna på utrop? Hahhhahahhaha, måste vara årets skämt. De flesta högtalare är så dåliga att inte ens NSA skulle kunna tyda meddelandet. Titta på tavla? Det är 2016 och SL har en fantastisk app som gör livet enkelt. Om man är (super)extrem tågnerd och verkligen gillar att grotta ned sig i linjetrafiken förstår jag irritationen. I övrigt så är nummer på tågen helt irrelevant IMHO.
 
Då blir de linje 10 mot Kungsträdgården jag sett på skyltarna vid Solna Centrum ännu mer ologiska, då skulle den alltså ropa ut byte mot Akalla i Västra Skogen? ;)
Det gjorde den väl också!

Jätteintressant info, tack! Är det typ common eller public knowledge? Om inte, får jag fråga varifrån du fick veta om det?
Det är inga hemligheter så du får gärna sprida detta

Lyssna på utrop? Hahhhahahhaha, måste vara årets skämt. De flesta högtalare är så dåliga att inte ens NSA skulle kunna tyda meddelandet. Titta på tavla? Det är 2016 och SL har en fantastisk app som gör livet enkelt. Om man är (super)extrem tågnerd och verkligen gillar att grotta ned sig i linjetrafiken förstår jag irritationen. I övrigt så är nummer på tågen helt irrelevant IMHO.
Jo du talar som en vaneresenär som inte behöver kartor eller annan info, det gäller överallt i världen, men ändå finns det kartor och information hur man åker med linjerna till olika ställen - men du glömmer att det finns något som heter turister, både inhemska och utländska. Och linjenummer, som inte finns bara i tunnelbanan utan även på spårvagnar och bussar, underlättar när man ska orientera sig i ett språk man inte är van vid. Jag tycker att Parismetrons numrering gör att man hittar sin linje lättare och sedan letar man på destination.
Däremot är SLs nya app mycket bra, flera borde använda den så slapp de missa sista tåget för natten!!
 

AABack2ARN

Medlem
Man kan få en hel del information om hur det funkar genom att läsa Metro där det förr fanns en kolumn "frågor & svar" på SLs egen sida. Ibland kom det fram lite godbitar om hur lokaltrafiken i Stockholm fungerar. Har inte läst metro på länge. Eller så läser man på BC där man får reda på det mesta :)

Jo du talar som en vaneresenär som inte behöver kartor eller annan info, det gäller överallt i världen, men ändå finns det kartor och information hur man åker med linjerna till olika ställen - men du glömmer att det finns något som heter turister, både inhemska och utländska. Och linjenummer, som inte finns bara i tunnelbanan utan även på spårvagnar och bussar, underlättar när man ska orientera sig i ett språk man inte är van vid. Jag tycker att Parismetrons numrering gör att man hittar sin linje lättare och sedan letar man på destination.

Håller helt med.
 

Johanna

Medlem
Ska man förenkla för turister ska man skapa utrop på engelska som i de flesta andra storstäder och som SL vägrar.
 

AABack2ARN

Medlem
Hur många storstäder har verkligen utrop på engelska? Förutom London då? ;)

Visst, en del städer ropar ut vissa stationer på engelska men det är den delen som är ganska lätt att förstå även på andra språk. Utmaningen är att det är vid avvikelser jag vill få informationen på engelska.

SL har för övrigt testat med engelska utrop vid några tillfällen men då bara stationsnamn. Och på pendeltågen kan man ibland få informationen på spanska beroende på tågvärden :)

I övrigt håller jag med om att mer information borde göras tillgänglig på svenska och engelska.
 
Toppen