Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

NiTu

Medlem
Spelar väl ingen roll egentligen vilket bolag det är, just nu är det mer viktigt att lyckas komma igång m.m.
Tanken är då att köra Amex Premium och MC eller MC Premium, just Premium för att man får fler poäng och kostnaden är ganska låg i sig.
Tjänar in det där typ direkt med välkomstpoängen kontra vad de kostar att skicka dottern med flyget.
 

Mr Basic

Medlem
Spelar väl ingen roll egentligen vilket bolag det är, just nu är det mer viktigt att lyckas komma igång m.m.
Tanken är då att köra Amex Premium och MC eller MC Premium, just Premium för att man får fler poäng och kostnaden är ganska låg i sig.
Tjänar in det där typ direkt med välkomstpoängen kontra vad de kostar att skicka dottern med flyget.
Välkommen till BC och till (det härliga?) poäng-jägar-träsket @NiTu ! :)
Nu kommer alla köp, abonnemang osv snurra runt i huvudet (”kan jag tjäna poäng på detta, är det optimalt, (mer)kostnad kontra poäng”) :rolleyes:
 

NiTu

Medlem
Jodå synd att man började kolla på de här så sent, köpte ju en nya vitvaror för många kronor på BF och lite verktyg plus övrig julklappinhandling :p
Hade ju lätt klarat spend för bonuspoängen :)
 
Tjena,

Tack för svar!

1. När man använder SAS Mastercard utomlands med Curve finns det några avgifter/kostnader för att man använder creditkortet utomlands? Eller är det samma som om man skulle använda SAS Mastercard utan Curve? Med detta menar jag om jag skulle spendera tex American Express kort utomlands så tas det en avgift att använda kortet utomlands och denna avgiften är ej växlingskursutgiften jag talar om. Likadant finns det väll en ”användningsavgift på SAS Mastercard kortet utomlands” ellerhur? Med Revolut kort så undviker jag denna kostnaden stämmer det?


2. Är det enda sättet att använda Curve utomlands utan kreditskorts avgifter och så genom att använda sig av Revolut? Har jag förstått det rätt?


3. Vad är kostnaderna för att använda SAS Amex utomlands vid köp & uttag. Samt vad är kostnaderna för SAS Mastercard utomlands vid köp & uttag. Samt vad är kostnaderna för Swedbank Mastercard utomlands vid köp & uttag?


4. Det finns en skillnad på växlingskursavgifter samt kreditskortsavgifter. När folk nämner att det är billigare med Curve / Revolut utomlands vilka kort använder dom sig av vid Curve?


Det jag vill veta är:


Hur ska man bäst kombinera ett

Swedbank Mastercard kort + Revolut + Curve + SAS Mastercard kort.


När jag är i Sverige kmr jag använda mitt AMEX kort på alla köp där det är möjligt annars mitt SAS Mastercard kort.


Men utomlands är jag nyfiken på hur jag ska maxa mina köp.

Som jag förstått att använda ett Amex kort utomlands vid köp har stora avgifter på köp.

En person tipsade att använda Revolut kortet utomlands för att ta ut pengar.

Men vid KÖP ska jag använda Revolut genom Curve eller SAS Mastercard genom Curve eller Swedbank Mastercard genom

Curve?
 

mha321

Medlem
Om du bara vill minimera avgifterna stämmer det att tex Amex utomlands är dyrt. Men man får mer poäng. Och det kan framförallt vara värt det dels om man når upp till spend gräns, dels för tex försäkringar.

För mastercard är det enklare.

På vardagar (UK tid, inte lokal tid) använder du curve med underliggande sas mastercard.

På helger (UK tid) använder du revolut, där du i veckan har laddat på från sas mastercard och växlat till den lokala valutan.

Mastercard från din vanliga bank använder du aldrig annat än som sista alternativ när de andra inte fungerar.

För poäng optimering kan man tänka lite annorlunda framförallt runt tex Gbit, men för att optimera avgifter räcker det ovan alldeles utmärkt.
 
Hej!
Och det bästa billigaste är väll att ta ut fria uttag från Curve och Revolut kontanter där kan man få 2000kr/del så totallt 4000kr.

Frågan är då när man ska ta UT pengar kontant: Tar man ut från Curve på sitt Swedbank Mastercard? För det kostar väll mer att ta ut kontanter med SAS Mastercard genom curve? Då det är ett kredit kort?
Som på Amex så äre typ 2% på Avgifter.
 

mha321

Medlem
Hej!
Och det bästa billigaste är väll att ta ut fria uttag från Curve och Revolut kontanter där kan man få 2000kr/del så totallt 4000kr.

Frågan är då när man ska ta UT pengar kontant: Tar man ut från Curve på sitt Swedbank Mastercard? För det kostar väll mer att ta ut kontanter med SAS Mastercard genom curve? Då det är ett kredit kort?
Som på Amex så äre typ 2% på Avgifter.

Nej, du använder curve mot sitt sas mastercard. Så länge du är under dels curves gränser dels mastercards dygn/flerdagars gränser så är det inga avgifter. Återigen förutsatt att det är vardagar, annars får du växling avgift.

Avgifter för kontakt uttag på sas mastercard är bara när du använder det kortet direkt, inte genom curve.

Sedan är risken stor att de reagerar om du systematiskt tar ut stora belopp den vägen. Men för normal kontant användning brukar det inte vara några problem, särskilt när det blandas upp med annan spend.
 
Toppen