Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Tack, gör gärna det. Ska bara finslipa lite :)

Har också en fråga som jag vet att många här kan hjälpa mig med. Jag har precis gått igenom hela tråden, och wow hur mycket bra info och erfarenheter som finns här.

Jag har under snart 2 år använt mig av SAS Amex Premium i kombination med ett vanligt Nordea debitkort. Mitt mål med amex var att tjäna 2-4-1 resor och EB-poäng samt för att ha lite mer likviditet allmänt.

Jag överväger nu att också skaffa ett SAS MC för att komplettera för köpen som inte går igenom med Amex.
Något jag också plockat upp här i tråden är Curve/Revolut för utlandsköpen.

Till min fråga, vilka kombinationer tror ni passar mig bäst baserat på nedan behov och spend:
- Räknar med att nå 150k spend varje år.
- Flyger utomlands ca. 2-3ggr per år för semester.
- Vill ändå "minimera" kostander någorlunda. T.ex. så passar Amex Premium mig bättre än vad Elite gör.
- EB-poängen är huvudfokus. Vill spendera dessa mot resor. Helst med 2-4-1, och gärna uppgradera resor. Aldrig mot shoppen eller annat, utan det ska vara reserelaterat.

Jag funderar som sagt på att införskaffa mig SAS MC + eventuellt Curve/Revolut för utlandsköp/uttag. I sådana fall en gratis version. Vad tror ni?

Jag skulle säga att om du ”endast” har en spend på 150k så bör du lägga allt på AMEX, för att få en 2-4-1. Om du har mycket spend utöver dessa 150k, som inte går att ta på AMEX, skaffa SAS MC.
 
Last edited:
Ja det är lite det jag är inne på. Jag klarade 150k förra året och fick därmed 2-4-1, men sedan fanns det många transaktioner som ändå inte gick med AMEX.

För i år se ser prognosen ljus ut att klara 150k - men det har också funnits många tillfällen där jag ej kunnat dra AMEX kortet. Funderar då alltså om ett SAS MC är värt det. Man får ju ganska bra med extrapoäng varje månad samt statuspoäng i välkomst?

Jag kommer alltid att dra AMEX först, går det inte så vill jag gärna ha något som tjänar EB poäng. Med SAS MC premium får man väl också flyga med Plus men betala för Go hos SAS? Det vore något. Kan någon bekräfta att jag fattat det rätt, de menar att man ska ha ett visst antal poäng intjänat för de olika nivåerna, men om man redan har dessa poäng sedan tidigare så räknas de väl mot Fly Premium? T.ex. så har jag redan 50k EB-poäng, betyder det att jag uppnår "SAS Plus Bonus - Världen - Obegränsat" ?
 

Sir Lemon

Medlem
Ja det är lite det jag är inne på. Jag klarade 150k förra året och fick därmed 2-4-1, men sedan fanns det många transaktioner som ändå inte gick med AMEX.

För i år se ser prognosen ljus ut att klara 150k - men det har också funnits många tillfällen där jag ej kunnat dra AMEX kortet. Funderar då alltså om ett SAS MC är värt det. Man får ju ganska bra med extrapoäng varje månad samt statuspoäng i välkomst?

Jag kommer alltid att dra AMEX först, går det inte så vill jag gärna ha något som tjänar EB poäng. Med SAS MC premium får man väl också flyga med Plus men betala för Go hos SAS? Det vore något. Kan någon bekräfta att jag fattat det rätt, de menar att man ska ha ett visst antal poäng intjänat för de olika nivåerna, men om man redan har dessa poäng sedan tidigare så räknas de väl mot Fly Premium? T.ex. så har jag redan 50k EB-poäng, betyder det att jag uppnår "SAS Plus Bonus - Världen - Obegränsat" ?
Det som gör att du kan använda Fly Premium är inte hur många poäng du har, utan hur många Eurobonus poäng du tjänat under året. Man kan kalla det för spend. Både Eurobonuspoäng du tjänat via Amex och Sas-Mastercard räknas här.
 
Ja det är lite det jag är inne på. Jag klarade 150k förra året och fick därmed 2-4-1, men sedan fanns det många transaktioner som ändå inte gick med AMEX.

För i år se ser prognosen ljus ut att klara 150k - men det har också funnits många tillfällen där jag ej kunnat dra AMEX kortet. Funderar då alltså om ett SAS MC är värt det. Man får ju ganska bra med extrapoäng varje månad samt statuspoäng i välkomst?

Jag kommer alltid att dra AMEX först, går det inte så vill jag gärna ha något som tjänar EB poäng. Med SAS MC premium får man väl också flyga med Plus men betala för Go hos SAS? Det vore något. Kan någon bekräfta att jag fattat det rätt, de menar att man ska ha ett visst antal poäng intjänat för de olika nivåerna, men om man redan har dessa poäng sedan tidigare så räknas de väl mot Fly Premium? T.ex. så har jag redan 50k EB-poäng, betyder det att jag uppnår "SAS Plus Bonus - Världen - Obegränsat" ?
Det är typ detta mitt spreadsheet är till för, att mata in hur många kronor du spenderar på varje kort för att se om det är värt det eller ej.

Edit: arket räknar även ut din FlyPremium nivå.
 
Haha. Ser man på. Ska mata in allt senare -

En fråga om Curve/Revolut. Vilken skulle ni rekommendera om syftet är främst för att växla pengar gratis (vardagar) utomlands. Signade Curve nyligen, kan vara nice att slippa bära med sig storbankernas fysiska kort. Om jag sen också signar för SAS MC så kan väl det också kopplas till Curve. (kör gratisversionen).
 

MrRob

Medlem
Hur mycket EB-poäng drar du in utöver din spend? Anledningen till att jag frågar är för att om du "bara" drar in EB på ~150.000:- i spend blir det ~22.500 EB-poäng per år oavsett om du lägger den på Amex Premium eller MC World Premium som bägge har 15p/100:-.

Vad är målet med 2-4-1 för dig? Ska du resa till t.ex. USA i business tar det dig tre år att samla ihop poäng till resan. Kanske vore det vettigare att inte köra två kort parallellt? Tre år med Amex Premium+MC Premium kostar dig 8100:- i kortavgifter.

Om fallet är så hade jag kört med ett SAS MC World Premium i något år tills man börjar få ihop en liten pott av poäng. Att betala för vouchers som ändå inte används är meningslöst kan man tycka.

(Brasklapp: Jag vet väldigt lite om dina mål med intjäningen, ditt poängsaldo och hur mycket poäng du drar in per år.)
 
Hur mycket EB-poäng drar du in utöver din spend? Anledningen till att jag frågar är för att om du "bara" drar in EB på ~150.000:- i spend blir det ~22.500 EB-poäng per år oavsett om du lägger den på Amex Premium eller MC World Premium som bägge har 15p/100:-.

Vad är målet med 2-4-1 för dig? Ska du resa till t.ex. USA i business tar det dig tre år att samla ihop poäng till resan. Kanske vore det vettigare att inte köra två kort parallellt? Tre år med Amex Premium+MC Premium kostar dig 8100:- i kortavgifter.

Om fallet är så hade jag kört med ett SAS MC World Premium i något år tills man börjar få ihop en liten pott av poäng. Att betala för vouchers som ändå inte används är meningslöst kan man tycka.

(Brasklapp: Jag vet väldigt lite om dina mål med intjäningen, ditt poängsaldo och hur mycket poäng du drar in per år.)
Mycket bra poäng.

Syftet är att resa till USA/Asien/Oceanien. Jag är ganska duktig på att tjäna in EB-poäng från andra håll, men det en bra poäng du har. Jag har värvat några vänner samt så har jag tagit del av olika "deals" som dyker upp i SAS webshoppen. Kollar också alltid där innan jag köper något online ifall butiken ingår i deras "shop" för att ta del av extra extra poäng (Amex + via shoppen).

Annars ligger min spend runt 150k per år, och då brukar jag också dra mitt kort för familjemedlemars större köp, samt restaurangbesök osv osv.

Jag har redan bokat USA med 2-4-1 för Oktober i år - hoppas de hinner öppna upp för EU tills dess - med föregående års voucher.
Jag hoppas på att kunna göra såna resor varje/varannat år. Utöver dessa "stora" resor så gör jag andra mer spontana resor. Ska t.ex. till Istanbul nästa vecka, och sedan Lissabon två veckor efter det.

Men för innevaranda år kan det vara tight. Har ca. 50k poäng idag, med ca. 60k kvar att spendera för att uppnå 150k.
Dock vet jag inte var du får 8 100 SEK i avgifter ifrån? Bör väl kosta 2 695 SEK/år (Amex 1200kr och MC 1495).

Givet att jag uppnår 150k spend i år, då har jag ju det som är kvar av detta år + nästa år att skrapa ihop 15k poäng för ännu en BIZ-resa till världen (min USA resa gick på 65k).
 
Toppen