Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

Palazzi

Medlem
*Romantiserad bild att ta tåget efter jobbvecka och ha en lång weekend vid sydligare breddgrader.* Gillar tanken av att, precis som med en långflygning boarda på kvällen "hemma" och vakna och ankomma på helt annan plats.
Vad erbjuds i bästa komfort, inga lie flat antar jag iaf. Men här ser lovande ut.

Håller med dig. Hade troligen nyttjat det själv.

För tåget rätt rejäla fr. 2.000SEK i den klass du har på bilden dock. Jag har åkt den klassen under dagtid och misstänker att man sover gott.

Den ackumulerade årskostnaden, för den som veckopendlar, blir nog rejält hög. Har dålig koll på om årskort för Frecciarossa finns...
Förr kunde man säkert få en arbetsgivare att betala, men med tanke på hur billigt italienskt inrikesflyg är...så går det nog inte troligen längre.

Jämfört med övriga klasser är nog både ”vanligt” nattåg eller flyg att föredra.

Kul med fler alternativ för resenären, oavsett :)
 

Palazzi

Medlem
Trenitalia förbereder nu för höghastighetslinjer från fastlandet till/från Sicilien, vilket i praktiken innebär kortare tågset av Frecciarossa ETR1000 som kan gå med "båttransport" över Messina-sundet. Idag går endast nattåg, och enstaka IC-tåg över sundet. Det är ett officiellt uttalande, men ännu finns inget pressmeddelande.

Milano-Catania beräknas från 2023 med en restid på 10h. Redan i höst återkommer den nedlagda linjen med Frecciabianca (snabbtåg, ej höghastighetståg) mellan Rom och Agrigento. Det finns diskussioner om en höghastighetslinje mellan Salerno och Reggio Calabria, men redan vid planerade hastighetshöjningar kan man sänka restiden mellan Milano och Catania till 9h (utan brobygge över Messina-sundet).

Länk till Italiensk media Ferrovie.Info - Ferrovie: In Sicilia arrivano le Frecce di Trenitalia
 

Palazzi

Medlem
Ingen engelskspråkig nyhet tillgänglig ännu, men:
1. Frecciarossa 1000 (Italiens nya snabbtåg) kommer börja trafikera Milano-Lyon-Paris från vinterprogrammet 2021/2022 som aktualiseras från 12:e December. Man inleder med två dagliga avgångar, som ska bli tre lite senare under nästa år. Man gör detta i konkurrens med franska TGV, men nattåget Thello läggs ner.

2. Eurocity dagtåg från Zürich till Bologna.

3. Frekvensökning på samtliga internationella linjer, utom Milano-Frankfurt (som fortsatt är två/riktning/dag).

4. Inköp av nya Intercity-tåg OCH man installerar varuautomater ombord.

5.. Allehanda nyheter om snabbtåg till adriatiska kusten samt snabbtåg direkt till skidorterna Bardonecchia och Oulx.
 
Toppen