Senaste nytt

Inställt flyg - Ryanair återbetalar i form av en check

Jag hade en resa bokad för mig och min sambo i slutet av juli som Ryanair ställde in för mer än en månad sedan. Jag knappade in för att få en återbetalning och har sedan dess fått några mail om att de behandlar mitt ärende och återkommer så fort som möjligt.

Nu i veckan fick jag ett mail om att de har gett mig en check på motsvarande belopp som jag betalade som löper ut i April 2021. Jag har inga planer på att flyga med Ryanair så risken är att mina pengar brinner inne och dessutom så har jag ingen glädje av dem eftersom pengarna motsvarar exakt samma värde som jag betalade dem. Hade de dubblat beloppet hade jag kunnat köpa lösningen men det här är fan inte okej. Framförallt att de sätter ett utgångsdatum på ett år på mina pengar...

I mailet finns en liten länk man kan klicka på för att begära en återbetalning men såklart erbjuds föga hjälp via länken. Jag försöker nå dem vi chatten men där går det inte att komma vidare förbi deras chatbot. Har inte lyckats ta mig vidare med detta...

Finns det någon annan här som har lånat ut sina pengar till Ryanair och lyckats få tillbaka dem?
 
Jag skulle åkt med Ryanair i torsdags till Polen, jag fick meddelande för en månad sedan att det är inställt och att jag skulle bara mejla tillbaka ett formulär om återbetalning så skulle det komma in inom några veckor på kontot.
 
Jag skulle åkt med Ryanair i torsdags till Polen, jag fick meddelande för en månad sedan att det är inställt och att jag skulle bara mejla tillbaka ett formulär om återbetalning så skulle det komma in inom några veckor på kontot.
Ja det mailet fick jag också, så jag fyllde i formuläret men fick svar förra veckan att jag fick en tillgodocheck istället.
 

ekf

Medlem
Ja det mailet fick jag också, så jag fyllde i formuläret men fick svar förra veckan att jag fick en tillgodocheck istället.
Har du betalat med ett svenskt kreditkort så kan du reklamera köpet hos kortutgivaren, och beroende på varifrån flyget skulle avgå så kan du öppna ett ärende hos ARN (om Sverige) eller motsvarigheten i annat EU-land...
 

Doctor-X

Medlem
Jag hade en resa bokad för mig och min sambo i slutet av juli som Ryanair ställde in för mer än en månad sedan. Jag knappade in för att få en återbetalning och har sedan dess fått några mail om att de behandlar mitt ärende och återkommer så fort som möjligt.

Nu i veckan fick jag ett mail om att de har gett mig en check på motsvarande belopp som jag betalade som löper ut i April 2021. Jag har inga planer på att flyga med Ryanair så risken är att mina pengar brinner inne och dessutom så har jag ingen glädje av dem eftersom pengarna motsvarar exakt samma värde som jag betalade dem. Hade de dubblat beloppet hade jag kunnat köpa lösningen men det här är fan inte okej. Framförallt att de sätter ett utgångsdatum på ett år på mina pengar...

I mailet finns en liten länk man kan klicka på för att begära en återbetalning men såklart erbjuds föga hjälp via länken. Jag försöker nå dem vi chatten men där går det inte att komma vidare förbi deras chatbot. Har inte lyckats ta mig vidare med detta...

Finns det någon annan här som har lånat ut sina pengar till Ryanair och lyckats få tillbaka dem?

Precis som @ekf skriver ovan - öppna ett reklamationsärende hos ditt kreditkortsbolag, skulle tippa på att detta är enda sättet. Kan vara så att ditt kreditkortsbolag vill ha någon typ av bevis att du försökt få tillbaka pengarna, som en printscreen när du gjorde återbetalningsbegäran från Ryanair; alternativt ett mail du skickat till dem där du uppger att du inte godtar en voucher som återbetalning och att enligt EU 261/2004 skall de betala tillbaka dig inom 7 dagar. Vänta 7 dagar (tror inte du kommer få svar - får du det kommer det sannolikt stå att voucher är det du får, hej hej) skicka en kopia på detta mail med datumstämplar till ditt kreditkortsbolag i samband med att du öppnar ett reklamationsärende.
 
Toppen