Senaste nytt

Inga utrop på järnvägsstationer

raphaelmak

Medlem
Från och med januari 2022 slopas utropen på järnvägsstationerna när tåget går i tid, de synskadade är kritisk.

Källa: SR
Tågutropen slopas och görs om - Trafikredaktionen | Sveriges Radio
Jättejobbigt för de synskadade, ska de typ gå till en maskin, klicka och lyssna på info eller hur? Horribelt minst sagt.

Om Trafikverket tycker att tågen blir så många att ett utrop som det körs idag är inte längre möjligt, vore det inte bättre för de att förkorta utropet genom t.ex. spela lite snabbare? Och jag tror det är ett problem bara för de centrala stationerna i storstäder, typ jag förstår att det är trångt med utrop på Stockholm C men absolut inte på t.ex. Åre.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Tycker det är provocerande att det alltid måste ljugas när försämringar införs, hur blir det tydligare att bara vissa tåg kommer annonseras istället för alla? Prova att vara ärliga för en gångs skull och säg helt enkelt att ni vill spara pengar. Sluta beskriv nackdelar som fördelar.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl en automatiserad röst som gör normala utrop? Samt många av de utrop som görs i samband med (de alltför vanliga) störningarna?

Så hur mycket pengar kan de spara på att bli tysta? Undrar verkligen vad som är den verkliga anledningen?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Personligen är det en förbättring. Utrop om att saker och ting är som de ska (tåg kommer till rätt spår vid rätt tid) är helt meningslöst eftersom jag redan har bra koll på det när jag står vid spåret. Men eftersom de normala utropen sker så frekvent är det lätt att missa utrop när ändringar faktiskt har hänt.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

NyfikenGrau

Medlem
Det är väl en automatiserad röst som gör normala utrop? Samt många av de utrop som görs i samband med (de alltför vanliga) störningarna?

Det låter lite konstigt tycker jag...automatiserade utrop för varje tåg, trots att en hel del kommer både tidigare, eller senare, eller har nån särskild vagninfo?

Har inte åkt tåg på flera år i Sverige, men låter som en ganska svår/dum grej att automatisera. Man vill ju göra folk på perrongen uppmärksamma på att ett tåg (även genomgående som inte stannar) är på ingång och då är det ju bra om utropet kommer nån minut innan tåget faktiskt kommer, inte när det ska komma enligt tidtabell. Som sagt, en del kan vara tidiga också, alla måste inte vara försenade.

Sedan görs ju utropen inte främst för resnördar som vi här får man anta, utan exempelvis för synskadade eller allmänt av säkerhetsskäl. Frekventa utrop stör åtminstone inte mig...
 

raphaelmak

Medlem
Det låter lite konstigt tycker jag...automatiserade utrop för varje tåg, trots att en hel del kommer både tidigare, eller senare, eller har nån särskild vagninfo?

Har inte åkt tåg på flera år i Sverige, men låter som en ganska svår/dum grej att automatisera. Man vill ju göra folk på perrongen uppmärksamma på att ett tåg (även genomgående som inte stannar) är på ingång och då är det ju bra om utropet kommer nån minut innan tåget faktiskt kommer, inte när det ska komma enligt tidtabell. Som sagt, en del kan vara tidiga också, alla måste inte vara försenade.

Sedan görs ju utropen inte främst för resnördar som vi här får man anta, utan exempelvis för synskadade eller allmänt av säkerhetsskäl. Frekventa utrop stör åtminstone inte mig...
Jag tror att även de utropen för störningar sker automatiskt enligt Trafikverkets infosystem, så att om personal hos tågbolaget skickar in info om försening/störning så ropas det ut i berörda stationer automatiskt. Men det är väl en fråga som behöver någon i branschen att besvara :D
 
Toppen