Senaste nytt

Illinois Tollway - Betala i efterhand?

Berglund

Medlem
Jag frågade i Florida och det var specifikt $3.95 per dag som man använde transpondern, dvs passerade en vägtull, plus själva tullavgiften. I Texas talade Avis om för mig att de tog $11.95 per hyresdag plus tullavgifterna, om jag ville ha transpondern aktiverad! Min initiala tanke är att det verkar vara olika prissättning i olika stater.
 

Hachans

Medlem
Tur låter nästan otroligt, men det var vad de drog utan närmare spec. några veckor senare.

Tja, vad säger din spec?

Jag frågade i Florida och det var specifikt $3.95 per dag som man använde transpondern, dvs passerade en vägtull, plus själva tullavgiften. I Texas talade Avis om för mig att de tog $11.95 per hyresdag plus tullavgifterna, om jag ville ha transpondern aktiverad! Min initiala tanke är att det verkar vara olika prissättning i olika stater.

Det är säkert bara jag som har otur - se min spec nedan. Fyra dagar användes transpondern, men jag har fått betala för samtliga hyresdagar.

Visst är det olika prissättning beroende på stat. Kollar du upp AVIS E-tollsidan på AVIS och letar upp Texas står det om ju det du skriver, men där 11.99 är maxpriset för tullar man betalar totalt. De har den andra varianten också där du kan betala för det du använder, men då tillkommer convenience fee.


Skärmklipp 2.JPG
 

Homer

Medlem
Tja, vad säger din spec?

Som jag skrev så fick jag ingen spec., det drogs bara en summa som gick att
identifiera som vägtull och verkade rimlig, så det var inget jag funderade vidare på.


Att man får betala för alla dagar från det man börjar använda transpondern, även
om man inte använder den mer, är jag medveten om men att man även ska betala
retroaktivt är däremot en nyhet.
 

Hachans

Medlem
Som jag skrev så fick jag ingen spec., det drogs bara en summa som gick att
identifiera som vägtull och verkade rimlig, så det var inget jag funderade vidare på.


Att man får betala för alla dagar från det man börjar använda transpondern, även
om man inte använder den mer, är jag medveten om men att man även ska betala
retroaktivt är däremot en nyhet.

Jag kollade igenom alla mina specar från AVIS tillbaka till 2017, och det är samma sak på alla. Däremot är det tydligt att den automatiska registreringen på vägarna inte alltid fungerar.
 

palmen

Moderator
Som jag skrev så fick jag ingen spec., det drogs bara en summa som gick att
identifiera som vägtull och verkade rimlig, så det var inget jag funderade vidare på.


Att man får betala för alla dagar från det man börjar använda transpondern, även
om man inte använder den mer, är jag medveten om men att man även ska betala
retroaktivt är däremot en nyhet.
Jag använde som sagt transpondern enbart på väg att lämna tillbaka hyrbilen på SFO och åkte på maxavgiften då jag haft bilen en vecka.
Det var ju dock i Californien, kan ju vara olika regler där.
Jag frågade dock specifikt hur jag skulle göra för att slippa denna avgift och de sa att jag inte behövde göra något (självklart skitsnack). Hade ett litet upprört samtal med deras e-toll service efteråt så de strök denna fee på 20$ extra för att ha passerat en vägtull 1h innan man lämnade tillbaka bilen.
 

Homer

Medlem
Jag har hursomhelst inte tänkt göra några efterforskningar varför jag eventuellt fått betala för lite :)
Jag använde även betalvägar flitigt i Johannesburg för 3 år sedan och har ännu inte fått någon räkning.


I artikeln nedan står det att Hertz nu ändrat reglerna
Hertz scraps surprise fees for crossing Golden Gate Bridge, pays $3.65 million to SF. - SFChronicle.com

Jag kollade upp det och de har tydligen tagit bort maximum, så bra om man använder betalvägar/broar
4 dagar eller färre, annars sämre.
https://platepass.com/locations/faq/renting-with-hertz/

You will be charged for each toll at the highest, undiscounted toll rate plus a $5.95 convenience fee for each calendar day when tolls are incurred.
There is no maximum PlatePass convenience fee.
 
Toppen