Senaste nytt

IKEA tar numera AMEX!

Dr. Miles

Expert
Det finns ett trick för det
Köp presentkort via den här länken, betala med kreditkort och få dessutom tillbaka 3,75%
Qipu - Geschenkkartenwelt.de - IKEA Geschenkkarte Cashback
Wow, visste inte om det. Sort tack för tipset. Synd att jag inte visste det för 40000 SEK sedan :p
Det finns dock några begränsningar gällande Cashback från IKEA presentkort i Tyskland.

Några villkor:
shoop.de skrev:
weiter zu Geschenkkartenwelt.de - IKEA Geschenkkarte

Unbedingt beachten!
Prozentuales Cashback bezieht sich immer auf den Nettoeinkaufswert (ohne MwSt.).
Es können nur Gutscheine verwendet werden, die auch auf Shoop.de gelistet sind.
Andere Bonus-Angebote können ebenfalls nicht mit Cashback kombiniert werden.
Beachte bitte alle Bedingungen auf der jeweiligen Shopseite.
Schau Dir unbedingt an, was Du generell bei jedem Einkauf unbedingt beachten musst!

Max 200 EUR inom 30 dagars period.
shoop.de skrev:
weiter zu Geschenkkartenwelt.de - IKEA Geschenkkarte
close
Cashback gibt es nur auf IKEA Geschenkkarten.
Auch bei Geschenkkartenwelt gilt: wird der Rechnungsbetrag ganz oder teilweise mit Gutschein oder Guthaben gezahlt, gibt es kein Cashback.
Das maximale Cashback liegt bei 200€. Pro Person und Shoop.de-Account wird in 30 Tagen max. eine Bestellung bei Geschenkkartenwelt vergütet. Werden Bestellungen gesplittet, um mehr Cashback zu bekommen, führt das zur Ablehnung aller Cashbacks und Schließung des Shoop.de-Accounts.

och det verkar som att sidan inte fungerar från Sverige.
I så fall måste man använda VPN via Tyskland.
retailogroup.com skrev:
We are sorry, this website is not available in your country.
 

marbe166

Medlem
Nu håller vi tummarna att IKEA Tyskland gör samma sak. :)

Inte för att jag har några förhoppningar, men det vore ju trevligt om något kreditkort överhuvud taget fungerade på IKEA i Tyskland.

Tre år senare och dina böner har besannats. IKEA i Tyskland började acceptera kreditkort i september 2016. Gissa vem som var lagom glad att ha köpt kök för 3000 EUR i juli 2016...
 

Gizmokvack

Medlem
Någon som vet att om Ikea, Polen (Gdansk) tar Amex? Har vägarna förbi om 2-3 veckor.
Ska ringa/mejla varuhuset och kolla men tänkte se om någon här sitter på den infon...?
 

Berglund

Medlem
Någon som vet att om Ikea, Polen (Gdansk) tar Amex?
På Ikeas polska webbsida syns ingen Amexsymbol i alla fall. Scrolla till botten av den här sidan:
Sklep z meblami i wyposażeniem wnętrz - IKEA

Jämför sedan med hur det ser ut på den svenska sidan:
IKEA - Möbler, inredning och inspiration - IKEA

Det kan förstås vara så att detta endast gäller för beställningar på nätet och att varuhusen tar Amex. Jag lutar nog ändå mot att Amex inte är accepterat där.
 

Gizmokvack

Medlem
Glöm inte att SAS Mastercard har dubbla poäng om två helger, ifall du har det och är anmäld till kampanjen! :)
Skulle jag lyckas pricka in den kampanjen vore det ju såklart intressant, tyvärr ser det mörkt ut. Jag har en hotellnatt i Köpenhamn inbokat med frugan (frinatt dessutom så inga utgifter där).

Dessutom har jag en kredit på 50k på mc-kortet som jag normalt sett aldrig överstiger men inte säkert det räcker till om jag ska stanna på Ikea... Jag vet att frågan behandlats flera gånger, men det går inte tillfälligt att höja den, va? För ett engångsköp?
Och några fick sina kort låsta vid senaste kampanjen när de pytsade in massa extrapengar på sitt kort?
 

FilipJ

Medlem
Skulle jag lyckas pricka in den kampanjen vore det ju såklart intressant, tyvärr ser det mörkt ut. Jag har en hotellnatt i Köpenhamn inbokat med frugan (frinatt dessutom så inga utgifter där).

Dessutom har jag en kredit på 50k på mc-kortet som jag normalt sett aldrig överstiger men inte säkert det räcker till om jag ska stanna på Ikea... Jag vet att frågan behandlats flera gånger, men det går inte tillfälligt att höja den, va? För ett engångsköp?
Och några fick sina kort låsta vid senaste kampanjen när de pytsade in massa extrapengar på sitt kort?
Tror den går att ha temporärt höjd. Se åtminstone till att ha tömd kredit innan helgen.
 

M.K

Medlem
Verkligen konstigt beteende från SEB. Man kan tycka att de vill ha in kortavgifter genom flitigt bruk. Jag har samma problem @Gizmokvack med en beviljad kredit på bara 50k. Ingen bra idé fylla på extra heller.

För att jämföra får jag oavsett Amexkort utan att fråga flera hundra tusen i kredit varje gång. Det borde vara en vinnande strategi.

Effekten med deras kundfientliga policy är t ex i mitt fall att kortet ligger i byrålådan hela månaden så att större inköp kan göras denna sista helg. Kan det verkligen vara en lönande strategi av SEB att vi kör andra kort i nästan en månad för att undvika vara bra vinstgivande kunder och då riskera problem?
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Kan det verkligen vara en lönande strategi av SEB att vi kör andra kort i nästan en månad för att undvika vara bra vinstgivande kunder och då riskera problem?
Ännu märkligare är det att samma SEB hanterar Eurocard som är "utan" limit. Nu begriper jag naturligtvis att det finns begränsningar men dessa är bra mycket högre än 50 tkr om man är en "pålitlig" kund. Jag har för länge sedan "förhandssäkrat" både bilköp och lägenhetsköp med Eurocard/SEB och även om det inte blev aktuellt lovade de att det inte skulle vara några problem. Nu snackar vi här inte bilar eller lägenheter på "många miljoner" men dock betydligt högre belopp än 50 tkr.
 

mha321

Medlem
Effekten med deras kundfientliga policy är t ex i mitt fall att kortet ligger i byrålådan hela månaden så att större inköp kan göras denna sista helg. Kan det verkligen vara en lönande strategi av SEB att vi kör andra kort i nästan en månad för att undvika vara bra vinstgivande kunder och då riskera problem?
Jag kan hålla med, men i just den frågan är nog vi här inne inte en speciellt representativ grupp :)

Det har väl för övrigt aldrig varit problem att delbetala på vägen, så länge man inte betalat upp sig till "positivt saldo", väl? Alltså att betala av i princip hela skulden ett par dagar innan kampanjen, men inte gå upp på negativ kredit?
 
Toppen