Senaste nytt

Iberia Plus ger x2 alternativt x4 Elite-poäng

Tomas E

Medlem
Nytt meddelande om mina missade Avios och Elite Points för ARN-MAD-ARN i business promotional (klass I) i slutet av juli:
Dear Mr. E,

With regards to your flights IB3315 Stockholm - Madrid on 25th July and IB3314 Madrid - Stockholm on 28th July 2020, we would like to apologize because, due to technical difficulties, we cannot register them.

However, we have credited your account with 6.352 Avios (3.176 per flight) that you are entitled to, annotation that we will have to cancel once this problem is solved.

Finally, we have also make an internal remark so that 1.800 Elite Points (900 per flight) should be taken into consideration in April 2021 in order to update your Iberia plus card level. Unfortunately, it is not possible to update this information on your profile at iberia.com.

For further information about this matter, please refer your case number **-**.

We hope to continue with your confidence and take this opportunity to send you our warmest greetings,

Your Iberia Plus Service Centre

Det betyder att jag fått exakt de Avios jag skulle fått, 1588 miles ARN-MAD gånger 150% plus 50% nivåbonus för Iberia Plus Oro per, per sträcka. (Ska man vara petig borde jag fått 1588 x (150% + 25%) för den första sträckan, men å andra sidan 1588 x 25% mer för min nästa sträcka, så det jämnar exakt ut sig.)

Dessa står bokförda som:
08/26/2020 COURTESY IBERIA PLUS Other services 6.352

Å andra sidan står mitt saldo alltså kvar på 4400 Elite Points för mina fyra legs ARN-MAD i full business (D) med kampanjens 4x elite points. Jag borde stått på 6200 just nu. Gränsen för Iberia Plus Platino är 6250 på ett år, som alltid börjar 1 april och slutar 31 mars. (Alternativt två år.)

Inte heller har några Avios eller Elite Points hittills registrerats för min resa ARN-MAD-ARN 21-23 augusti i D-klass. Så snart är det väl dags att fylla i "missing Avios" för den också. Den resan skulle ha tagit mig upp till Platino-nivån och dessutom returresan då gett 100% nivåbonus i antal Avios. Jag läser deras text som att detta inte kommer att inträffa, eftersom att de kommer att ta hänsyn till de saknade EP manuellt först i april 2021, efter innevarande kvalificeringsårs utgång. Således skulle jag bli snuvad på Platino-nivån i 7-8 månader.

Möjligen har de tänkt lite snävt, och tyckt att Oro med 4400 EP på kontot och Oro med 6200 EP på kontot är "skit samma", och att de nu gett mig mina Avios som är de jag egentligen har nytta av.

Nu tror jag att jag väntar minst en vecka, kanske mer, med att claima poäng för resan 21-23 aug, för genom samtal med Magnüs vet jag att deras kundtjänst redan fått många påpekanden om detta. Knackar jag in detta idag lär första svaret bli samma standardformulär som sist.
 

Tomas E

Medlem
Det låter ju helt sjukt. Har man kvalificerat sig så ska du ju ha nivån nu. Får se när jag får svar på mitt mail och vad de hittar på då. På telefon hävdar de att de inte kan hjälpa till.
För att förtydliga: jag extrapolerade bara vad som skulle hända om de hanterar senaste helgens resa på samma sätt, och parkerar mig på 4400 EP och säger "vi tar hänsyn till de ytterligare 3600 EP i april 2021". Jag vet ju inte än om det blir så, och kan tänka mig att avvakta några dagar och se om något händer ändå. Kommentaren "...annotation that we will have to cancel once this problem is solved" kan ju tyda på att något annat är på väg åtminstone vad gäller Avios.

Det är ju inte riktigt hållbart att de som enbart flugit i I-klass (d.v.s. många andra än lilla jag) inte får någon nivå alls efter en kampanj som lovade fyra gånger poängen.
 

M@GNÜS

Medlem
Är lite smått irriterad på Iberia för tillfället. De kör kampanj på bonusresor där alla linjer kostar 50% av aviospriset. Men då jag enbart fått avios för 1 av 8 resor (dessutom fel antal avios då jag skulle varit ”oro” vid den flighten och fått 50% extra) kommer jag missa denna kampanj som tar slut 30/8.

Har än så länge inte hört ett ord från dem via mail och att ringa har visat sig meningslöst då de hänvisar en till att maila.
SAS, Finnair, BA och Qatar är suveräna när det krånglar i jämförelse med Iberia.
 

M@GNÜS

Medlem
Fick svar nu runt kl 04 på natten:

Dear Mr. M@GNÜS:

Regarding your last email, we would like to inform you that we have received correctly the attached screenshot with the information about the Elite Points promotion, but, it is necessary that you send us the copy of the email confirmation of your flight reservation, in order to verify if it applies under the promotion conditions and then escalate your case.

We hope to continue with your trust and we take this opportunity to send you our warmest greetings.

Vet inte riktigt varför detta behövs då de redan har alla mina bekräftelsenummer. Idioter...


 

Berglund

Medlem
Vet inte riktigt varför detta behövs då de redan har alla mina bekräftelsenummer.
Dear Mr. M@GNÜS:
This step is unfortunate but necessary to fulfill our commitment to our new customer service approach called: ”Krångla-till-100%-eller-tills-kunden-ger-upp”.

We hope to continue with your trust and we take this opportunity to send you our warmest greetings.

If there is anything else we can do for you, please do not hesitate to let us know. We will be pleased to help you!

Thank you!


Berglund skrev:
Så här gör kundtjänst ibland, ber om, egentligen, helt onödig information, endast för att den anställda/inhyrda kundtjänstpersonalen ska få tillgodoräkna sig ett besvarat samtal/ärende/e-post och så vidare i det bedömningssystem som övervakar deras effektivitet. Blir man tilldelad ett krångligt ärende, som kommer att ta lång tid att lösa, så svarar man med ett nonsenssvar och lägger över ansvaret på kunden att svara igen eller inkomma med den efterfrågade extra informationen. Tills kunden gjort det, kan man avmarkera ärendet från sin lista och själv gå vidare och förhoppningsvis hinna avsluta sitt arbetspass innan kunden återkommer med svar eller mer detaljer. Det är ett inte helt ovanligt förfarande och är många gånger grunden till att folk uppfattar att kundtjänst ger ”idiotsvar”.
 

M@GNÜS

Medlem
”Fantastiskt” flygbolag och ”fantastisk” kundservice... ringde dem idag då jag inte hört något alls sedan de bad om uppgifter senast.
Fick prata med en dam och fick förklara allt från början då de inte verkade se något alls angående mitt ärende mer än något mail (som jag gissar att hon inte ens läste).
Hon hävdade att jag bara gjort en resa med dem (den som registrerats) och undrade om de andra resorna verkligen var i år!

Hon fick då biljettnummer på 1:a resan den 3:e augusti och hävdade då att det fanns ju inget Iberia Plus konto registrerat på bokningen. Konstigt sa jag då jag gjorde bokningarna i inloggat läge på er hemsida och vet att jag angav numret. Hon undrade då om jag hade boardingpassen kvar för då skulle jag se att det inte fanns något nummer på dem.
Har dock alla boardingpass kvar och numret står på dem alla. Hon började då rabbla vad jag skulle göra och vad jag skulle maila in. Avbröt henne och sa att jag redan gjort detta två gånger och vill veta vad som händer i ärendet. Då la hon på och jag hamnade hos tjänsten där man ska betygsätta servicen man fick!

Vet inte vad man ska göra med detta... provade och mailade igen inkl dumpar på boardingpass, biljettnummer, bokningsdatum etc. SAS är rena drömmen att ha att göra med i jämförelse med Iberia.
 

Tomas E

Medlem
Hon fick då biljettnummer på 1:a resan den 3:e augusti och hävdade då att det fanns ju inget Iberia Plus konto registrerat på bokningen. Konstigt sa jag då jag gjorde bokningarna i inloggat läge på er hemsida och vet att jag angav numret. Hon undrade då om jag hade boardingpassen kvar för då skulle jag se att det inte fanns något nummer på dem.
Är vi inte redan ganska säkra på att problemen enbart drabbat bokningsklass IDN1ASS4, vilket måste vara den specifika koden för business promotional under kampanjen? Den gick nog inte ens att boka om man inte var inloggad som Iberia Plus.
 

Samosaguas

Medlem
”Fantastiskt” flygbolag och ”fantastisk” kundservice... ringde dem idag då jag inte hört något alls sedan de bad om uppgifter senast.
Fick prata med en dam och fick förklara allt från början då de inte verkade se något alls angående mitt ärende mer än något mail (som jag gissar att hon inte ens läste).
Hon hävdade att jag bara gjort en resa med dem (den som registrerats) och undrade om de andra resorna verkligen var i år!

Hon fick då biljettnummer på 1:a resan den 3:e augusti och hävdade då att det fanns ju inget Iberia Plus konto registrerat på bokningen. Konstigt sa jag då jag gjorde bokningarna i inloggat läge på er hemsida och vet att jag angav numret. Hon undrade då om jag hade boardingpassen kvar för då skulle jag se att det inte fanns något nummer på dem.
Har dock alla boardingpass kvar och numret står på dem alla. Hon började då rabbla vad jag skulle göra och vad jag skulle maila in. Avbröt henne och sa att jag redan gjort detta två gånger och vill veta vad som händer i ärendet. Då la hon på och jag hamnade hos tjänsten där man ska betygsätta servicen man fick!

Vet inte vad man ska göra med detta... provade och mailade igen inkl dumpar på boardingpass, biljettnummer, bokningsdatum etc. SAS är rena drömmen att ha att göra med i jämförelse med Iberia.
Är i exakt samma situation som dig. Mejlade Iberia Plus som sa att de skulle ”processa” ärendet och att jag inom några veckor skulle få mina poäng om allt är ”korrekt”. Det var för en månad sen och givetvis har ingenting hänt.
 

Samosaguas

Medlem
Mejlade Iberia Plus igen i denna fråga för några dagar sen och fick nu svar. Exakt samma svar som förra gången! :mad:

Dear Mr./Mrs. SAMOSAGUAS:

We would like to inform you that we have verified the information on your booking XXXXXX, we already process the Avios request for the flights ARN-MAD-ARN flown on July 30 and August 15 with ticket number XXX and we are waiting for the response. If everything is correct, in a few weeks you will see the entry in your Iberia Plus account.


Otroligt dåligt skött av Iberia detta...
 
Toppen