Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

I princip alltid minst 2timmar innan avgång ibland 3 om det är kaotisk flygplats.
När det gäller hur man tar tid behöver jag nästan alltid ta mig tid att läsa mail och gå igenom planeringen för arbetsdagen, eller följa upp vad som hänt på arbetsdagen. Det gör jag hellre i en lounge någonstans med något "gott" att dricka än i en taxi eller på en bänk i avgångshallen.

Givetvis finns det undantag när planeringen inte går som man tänkt sig.....men jag försöker i möjligaste mål vara i tid. Eftersom jag reser så ofta vill jag inte att själva resan ska vara ett stress moment för då hade jag inte klarat av det under en längre period. Att kunna njuta av själva resan (lounger, uppgraderingar....osv....) är ett sätt att kunna arbeta långsiktigt att resa.
 

bossefin

Medlem
Siktar på minst en timme innan boarding, inrikes senare longhaul tidigare. I bland om det är en bra flygplats lite längre tid för att lounga eller loungehoppa. Gäller oavsett tjänste-eller privatresa.
 
På min hemmaflygplats GOT försöker jag vara på flygplatsen åtm 10-15 min innan boardingen stänger, om jag inte behöver checka bagage. Brukar funka bra, räcker för security och ibland även att halsa i mig en juice och hugga en näve nötter i loungen. Har ännu aldrig missat ett flyg där. I övrigt beror det på var det är. I Sydamerika är jag gärna på flygplatsen 3 timmar innan avgång t ex...
 

doc

Medlem
Jag brukar utgå ifrån att jag vill minst ha en timma airside på flygplatsen och försöka räkna bakifrån beroende på flygplatsens storlek. Finns en trevlig lounge och jag har tid kan jag lägga till extra tid. I Umeå innebär det till exempel att det räcker om jag ankommer flygplatsen 1:05 innan, då det alltid går relativt fort där. På London Heathrow blir det ankomst cirka 2 timmar innan avgång etc.
 

In_Sweden

Medlem
Som för de flesta beror tiden helt på hur van jag är vid flygplatsen och flygbolaget, samt om jag reser med andra, men även transportmedel till flygplatsen.

På Landvetter brukar jag sikta på att anlända till flygplatsen en dryg timma innan, ger mig tillräckligt med tid för att checka bagage och stå i den alltid så långa kön till Espresso House.

Annars brukar min framförhållning variera mellan 1-3 timmar, enligt plan

Jag har aldrig känt mig så malplacerad på en flygplats som när jag anlände strax över en timma innan avgång på en mindre norsk kortbaneflygplats (FDE/Bringeland). Det kom ingen annan på ungefär en halvtimma, majoriteten anlände mellan 15-30 minuter innan avgång.
 

Andreaszan

Medlem
Fram til 2010 flög jag i prinsip man-tors varje vecka med förste flighten från cph til osl/arn/hel. Med avgang 06:00 og Malmö som hemstad blev jag expert på "just in time". När jag var som best ställde jag klockan på 05:00, altså en timme innan avgång. Det var 10 min hemma, 20 i bil, rakt ned i T8, hissen til fasttrack og springmarch til planet som på lyxiga dager gikk från D1 men i worst case B19. När det var långt ut på B-piren blev det upp 4:55...

Nu blir det T minus 90 min om jag flyger *A annars 60 min....
 

Senator

Moderator
"In the good old days" innan allt blev så krångligt så lämnade jag lägenheten vid Odenplan en timma innan avgångstid, satte mig i bilen och körde till ARN T5. Parkerade i garaget ca 35min innan avresa och klev ombord planet som en av de sista.

Numera beror allt på olika faktorer: åker jag från jobbet, åker jag ensam, vart skall jag, vart befinner jag mig, vem flyger jag med, vad har jag för färdmedel till flyget, behöver jag jobba innan avresa, vilken tidpunkt på dygnet är avresan, har jag ingen annan stans att vara?

Utöver mina enstaka besök i Lufthansa eller Swiss First Class Terminal/Lounge åker jag i princip aldrig tidigare för ett besök i loungen..
 

jsn

Medlem
Jag brukar vara på flygplatsen minst en timme i förväg - jag tar tåget dit och eftersom tåg är tåg så vill jag kunna ta ett inställt tåg utan att riskera missa flyget.
Relativt ofta om jag har en förmiddagsflight så åker jag till flygplatsen tidigt och så jobbar jag ett par eller några timmar i loungen, brukar funka fint.
 

Foffer

Medlem
Tack alla för era svar, det verkar vara en marioritet som ser även affärsresor som en upplevelse vilket är spännande för mig som ser shorthoulresor som ett nödvändligt ont.
 
Toppen