Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

Jeg "træner" mig selv i at minimere spildtiden når jeg er afsted selv. Når familien er med er vi i lufthavnen 2-3 timer før afgang.

Ved afgang fra CPH kl. 8:00 prøver jeg at være i lufthavnen 7:20-7:30, så har jeg tid nok til at drikke et glas smoothie i loungen og spise en bolle på vej mod gaten.
 

Valley

Medlem
Testat allt.
Gatlopp till ett plan som väntar bara på mig. Till att ha varit 2 timmar före avgång och ändå bränt planet :)

Nuförtiden tar jag det lungt och är ute i god tid så jag kan smyga runt och göra det jag känner för.
Hemligheten, som med så mycket annat, heter planering :p
 

NyfikenGrau

Medlem
Det finns ju en rätt stor skillnad mellan olika flygplatser här, bäst är såklart flygplatser på landsorten där köer i princip inte kan uppstå, vare sig på vägen dit eller i kön till security.
På stora flygplatser kan man pressa schemat om det finns särskilda flygplatståg a la Arlanda Express, eller om säkerhetskontrollen görs vid gaten. Men är det en stor central säkerhetskontroll med mycket folk, som CPH eller ARN T5, så vågar åtminstone inte jag chansa längre. Svårt att bedöma om man kommer glida igenom på 2-3 minuter redan i den vanliga kön eller om det tar 20-30 till och med i fast track, det varierar ju enormt.
Har aldrig missat ett flyg hittills, men det har varit nära, oftast beroende på "oväntade" köer på väg till flygplatsen, som ju enbart är mitt ansvar att ta hänsyn till.
 

Vaniljvodka

Medlem
Likt många övriga i tråden så försöker jag begränsa tiden på flygplatsen om det är ett tidigt morgonflyg. Men vill ändå vara ute minst en timme före avgång för att minimera risken att nåt strular.

På senare flyg (niotiden och framåt) så vill jag ha runt två timmar på flygplatsen. Kanske extra mycket sen jag började få loungeaccess men även innan. Det är nånting med flygplatser jag blivit otroligt fäst vid. Dessutom är det väldigt skönt att för en gångs skull inte behöva stressa när det känns som man gör det i vardagliga livet mest hela tiden. Att kunna ta sin tid på Pocket Shop, på taxfreen och i loungen. Plus att man vet att man har full koll på sin avresa och inte behöva få ångest över att man sitter fast i nån bilkö nånstans.
 

MLE

Medlem
I princip alltid minst 1-2 timmar före, finns det tillgång till lounge spelar det ingen roll, 2-4 timmar kanske. Reser såpass lite så att jag ännu är i det stadiet att jag faktiskt gillar att strosa runt på flygplatser, vet inte vad det är men känns avslappnat på något sätt.
 

LarsCph

Medlem
Det afhænger meget af hvor jeg skal hen og hvilke bookingklasse (ift kø i security osv).

Når jeg flyver Malmö til Stockholm med Malmö Aviation er jeg ved Malmö Airport maximalt 30 minutter før afgang. Jeg bor i Malmö tæt ved motorvejen og ved præcist hvor lang tid det tager at køre derned. Sidst jeg var afsted kørte jeg hjemmefra kl 6 og sad på min plads i flyet hos Malmö Aviation kl 6.35 :)

Da jeg fløj til Manila via Doha 3. maj fra København checkede jeg mig selv og 2 kufferter ind ved business skranken 1 time og 20 minutter før afgang - "alle" andre var vist allerede i lufthavnen for der var ingen kø, heller ikke i economy checkin. Brugte 20 minutter på en kop kaffe med min hustru og datter som havde kørt mig derover. Var igennem security og paskontrol - og ved gaten 10 minutter før boarding. Helt perfekt timing! :)

Hvis jeg rejser i EU på ecomomy med bare håndbaggage er jeg typisk i Kastrup cirka 1 time før adgang. Med en billet som giver fast-track adgang i security nærmere 40-50 minutter.

Jeg planlægger normalt IKKE efter at bruge en eventuel loungeadgang når jeg flyver fra en kendt lufthavn.

Anderledes når jeg skal hjem fra Manila på onsdag - mit fly er kl 18.35 fra Ninoy Aquino International, terminal 1 - og jeg bliver hentet ved min lejlighed som er cirka 30-40 minutter fra Lufthavnen klokken 15.
 
Toppen