Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

Lonelyflyer

Medlem
beror på. Inrikes är de ingen idé att vara i förtid

utrikes är värre, missade en gång AYs flight JFK-HEL eftersom ja fastnade i trafiken (thanksgivinghelgen)
Så nu är regeln typ 3 timmar innan. Ja gillar flygplatser oavsett lounge eller inte
 

Kricka

Medlem
Håller med @Olsson91 En timme innan avgång är målsättningen vid flyg från ARN
medan andra, t.ex. JNB, kan vara 2,5-3 h innan avgång med tanke på trafiken etc.
 

johan_fbg

Medlem
Sitter och väntar på Bromma för en flight till Göteborg. Gick ur taxin 45 minuter innan flighten skulle gå vilket just ni känns som 20 för mycket.
 
När jag reser i tjänsten brukar jag kliva in på Arlanda Terminal 5 eller 2 max 30 min innan flyget går, och generellt sett brukar jag försöka ha ca 45 min i resten av Europa med fasttrack på *A och OneWorld, mobilt boardingpass och aldrig checka in något. Semester styr min något oroligare bättre hälft, då är det bra med loungeaccess.

På Orly är rekordet att betala taxin 18 minuter innan, ca 20-25 minuter har funkat fint flera gånger (avskyr trafiken dit), Charles de Gaulle tar lite längre, men det är ju också för att det vid tidsbrist blir rätt jobbigt att springa ända till gate där (avskyr satellitgater), på Heathrow 5 oftast ca 30-40 minuter (om det inte är satellit förstås) men det beror också lite på tidpunkt, 2'an verkar gå snabbare. Köpenhamn ca 30 minuter, Frankfurt 30 minuter (alltid bra fasttrack).
 

agehall

Medlem
Hur gjorde du i Afrika?

Åkte ännu tidigare till flygplatsen...

Det är visserligen inte kul att sitta på LOS i 4-5h, men det är ännu värre att åka senare och fastna i trafiken för att sedan missa sitt plan. Det var nära att hända en gång när brandlarmet gick hos kunden. Klockan var lite efter 16 och det resulterade i att alla sket i jobbet och gick hem istället. Vi var på 12e våningen och när vi väl kom ut och fick tag på vår chaufför, så var hela parkeringen ett enda stort kaos. Det tog 30 minuter att komma ut på gatan och sedan började trafiken tillta rätt snabbt. Jag vill minnas att vi kom fram till gaten (raka vägen, utan att passera lounge etc) strax efter att boarding påbörjats. Det var ingen rolig känsla kan jag säga...
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har varit rätt dålig på att förmå mig till att åka ut i god tid, men fick en tankeställare förra veckan, inte kul alls;
Måndag morgon, Tegel. Hade nästan 2 timmar när jag lämndade lgh och trodde det skulle vara lugnt. Men tunnelbanan hade driftfel, taxin fastnade i enorma köer och till sist kommer man in i det folkhav som är "fast lane security" för Oneworld...desperata och nästan gråtfärdiga affärsresenärer försökte hela tiden tränga sig före i kön. Fick nästan ångest själv när jag förstod att en genomsvettig kille i kostym skulle missa sitt plan, han var på väg för att fixa något hans eget företag gjort fel hos en kund...hade inte velat vara han :(
En annan trängselsnubbe blev hänvisad till den ännu mycket längre ordinarie kön, slängde sin portfölj och slet av sig slipsen...vilka scener.

Från och med nu är det god marginal som gäller.
 
Toppen