Senaste nytt

Hyrbil och boendeparkering i Stockholm

jimmy_h

Medlem
Bland annat AVIS erbjuder ”mini lease” vilket passar mig utmärkt - att under några få månader per år ha tillgång till bil.
Problemet jag ställts inför är att handläggningstiden för boendeparkering i Stockholm är minst 2v (+300kr i admin) vilket gör att jag tvingas betala 280kr per dygn (90kr lördagar) istället för 75kr per dygn för boendeparkering (alt 1100kr för hel månad) tills dess att handläggningen är klar. Problemet är att jag hyr bilen en månad i taget så när tillståndet är på plats är det nästan är dags att lämna tillbaka bilen.
Är det någon som vet en lösning på problemet, har liknande problem?
 

Morgan

Medlem
Finns väl ingen enkel lösning?

1) Kolla med Stockholm stad om du kan få snabbare handläggning (trots allt rätt okomplicerat, ring och säg som det är!)

2) Kolla med Avis om de har parkeringsplats åt dig i sitt garage? (långskott)

3) Hyr hos M, Kiinto, Elbilio, Aimo eller någon annan där det finns zoner/garage där du kan parkera under hyresperioden

Tycker också att tex Berras/Mabi ofta har en massa bilar på gatan vid sina kontor, har de någon form av tillstånd som möjliggör det (nytto-p?) , eller står de bara någon timme?
 

Morgan

Medlem
Glömde 4) beroende på hur du använder bilen: Aimo Park har ju billig parkering månadsvis 17-09 och helger i de flesta garagen, innanför tullarna.
 
När ditt fordon ska in på verkstad
Du kan få ett tillfälligt tillstånd för ett ersättningsfordon under tiden ditt registrerade fordon står på verkstad. Meddela registreringsnummer samt hur länge du har det andra fordonet.

Använder du e-tjänsten kan du själv registrera ett byte upp till sju dagar. Detta kan göras vid fyra tillfällen per år. Det går bara att anmäla hela dagar. För kortare tid gäller vanlig biljett för ersättningsfordonet.

Kontakta oss om du behöver längre tid. I vissa fall kan vi behöva kräva intyg.

Sista meningen där låter ju inte helt omöjlig. Jag har aldrig testat och känner mig inte allt för hoppfull, men tänker det kan vara värt ett försök. Boendeparkering - Stockholms stad
 

Berglund

Medlem
handläggningstiden för boendeparkering i Stockholm är minst 2v (+300kr i admin)
Nej, handläggningstiden är inte två veckor.

Jag fick mitt tillstånd på två dagar. Läser man på och ser till att alla papper, intyg och annat elände är med direkt när man ansöker - då går det snabbt. Fattas något eller du har oklara papper, då tar det lång tid!
 

jimmy_h

Medlem
Vad bra för dig. Jag ringde Stockholm Stad i Juli efter att väntat i en vecka och de meddelade att handläggningstiden var minst 2 veckor, troligtvis längre (kanske är det pga sommaren)
 

kungcarl

Medlem
Jag ringde numret till Boendeparkering hos Stockholms Stad för ett tag sen efter att jag flyttat in till stan igen. Funkade inte att skaffa boendeparkering online precis efter folkbokföringsändringen. Men personen jag pratade med löste det på någon minut och det började gälla omdelbart.
 

ARN-MIA

Medlem
Jag gör alltid det här på somrarna. Inga problem, du mailar dom ett kontrakt och så lägger dom upp det inom 24 timmar oftast. Sen se till att förlänga hyran tidigt så får du behålla samma bill oftast.
 

augu12345

Medlem
Har gjort detta (bytt från en hyrbil till en annan) 2 ggr nu under sommaren och aldrig behövt betala mer än någon dag eller två i standardparkering, detta trots att jag inte gjort något för att påskynda processen. De är generellt snabba, är min upplvelse.
 

jimmy_h

Medlem
Spännande att det kan vara så olika upplevelser :)
När jag ringde i slutet av juli handla de ärenden från början av månaden. Kanske har att göra med semesterbemanning (eller person man kommer i kontakt med)
 
Toppen