Senaste nytt

Hyrbil Mallorca

Jonas F

Medlem
Jag sitter och spanar på att hyra bil på Mallorca i slutet på september och har hittat en hyrbilsfirma som heter Wiber. Är det någon som har provat att hyra via dem någon gång? De verkar ha fått väldigt bra betyg på trustpilot bland annat.

De verkar dessutom ha någon sorts vän-program där man får en rabattkod när man hyr med deras full-försäkringsalternativ. Det råkar aldrig vara någon som har hyrt bil där tidigare och har en rabattkod över som man skulle kunna få nyttja?
 
Har hyrt nu från RecordGo 3 ggr senaste året. Aldrig haft några problem än, men har även hört lite dåliga historier också. Bara man tar Premium Express line så går allt väldigt smidigt =)

Aldrig hört eller sett något om Wiber dock
 

Mr Phil

Medlem
Jag sitter och spanar på att hyra bil på Mallorca i slutet på september och har hittat en hyrbilsfirma som heter Wiber. Är det någon som har provat att hyra via dem någon gång? De verkar ha fått väldigt bra betyg på trustpilot bland annat.

De verkar dessutom ha någon sorts vän-program där man får en rabattkod när man hyr med deras full-försäkringsalternativ. Det råkar aldrig vara någon som har hyrt bil där tidigare och har en rabattkod över som man skulle kunna få nyttja?
Har lägenhet på Mallorca och är därmed frekvent besökare (minst varannan månad). Har provat många olika alternativ genom åren men hyr numera alltid av Recordgo eftersom de generellt är överlägset billigast (vet att det även finns andra lågbudget). Ngn enstaka gång har det varit galen kö, men för det mesta går det skapligt snabbt. Och priserna är ofta så låga så att det ändå känns prisvärt att betala 50 EUR för en gå-före-i-kön-biljett om det är lång kö när man väl ska hämta upp bilen. Jag har hyrbilsförsäkring (läs självriskeliminering) via mitt Amex Platinum så hyr nästan alltid via Holiday Autos (som har fri avbokning) och tar därmed INTE Express Line.

Lönar sig dessutom att hålla koll på sidan (dagligen) då priserna hoppar upp och ner. Boka när du hittar ett bra erbjudande. Boka av och ny bokning om priserna sjunker. Exempel: ska ner nu på söndag i 5 dagar. Började på 102 EUR i juli, men är nu nere i 20 EUR i total för en Nissan Qashqai efter lite trixande enl ovan. Samma i somras... Gick från 487 EUR till 168 för 2 v genom att hålla koll, och alltid hoppa på bättre erbjudande än jag redan hade.

Bokar jag idag direkt via RecordGo och tar ExpressLine kostar min nästa vecka 118 EUR jmf med de 20 jag nu betalar... Wiber (som du nämner) tar 112 för motsvarande, Sixt tar 260 EUR för exakt samma bil... I mitt tycke en sjuk skillnad, men det är ju subjektivt...

Sen ska jag villigt erkänna att lågpris är även lågpris-service. Förvänta dig inget extra och ibland tar det tid. Premiummärkena tar galet betalt men där hittar du sällan något att reta dig på.

Så i slutänden handlar allt egentligen om vad du är beredd att pröjsa.
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Tack för det utförliga svaret!
Jag har hyrbilsförsäkring (läs självriskeliminering) via mitt Amex Platinum så hyr nästan alltid via Holiday Autos (som har fri avbokning) och tar därmed INTE Express Line.
Hur brukar det fungera med separat hyrbilsförsäkring? Är de lika petnoga som vanligt och hittar minsta skråma men du skickar vidare det till Amex istället?
Lönar sig dessutom att hålla koll på sidan (dagligen) då priserna hoppar upp och ner. Boka när du hittar ett bra erbjudande. Boka av och ny bokning om priserna sjunker. Exempel: ska ner nu på söndag i 5 dagar. Började på 102 EUR i juli, men är nu nere i 20 EUR i total för en Nissan Qashqai efter lite trixande enl ovan. Samma i somras... Gick från 487 EUR till 168 för 2 v genom att hålla koll, och alltid hoppa på bättre erbjudande än jag redan hade.
Jag ska hålla ögonen öppna för hur priserna utvecklas. Just nu ligger Wiber billigare till än Recordgo på den modell som jag kikat på.
Sen ska jag villigt erkänna att lågpris är även lågpris-service. Förvänta dig inget extra och ibland tar det tid. Premiummärkena tar galet betalt men där hittar du sällan något att reta dig på.
Nej jag förväntar mig inga premiumupplevelser där nere direkt och jag har också noterat skillnaden. Därför jag hamnar bland lågprisuthyrarna. Tack för hjälpen!
 

Mr Phil

Medlem
Hur brukar det fungera med separat hyrbilsförsäkring? Är de lika petnoga som vanligt och hittar minsta skråma men du skickar vidare det till Amex istället?
För RecordGo funkar det så här:

Antingen hyr du direkt av dem eller via en förmedlare (typ Holiday Autos). Tar du det direkt så kör de just nu kampanj på totalpaket inkl försäkring och ExpressLine (de har kört kampanjen hela året...). Väldig enkelt och smidigt om du inte redan har en separat försäkring. Men dyrare än om du kör försäkringen separat. Det enda du behöver tänka på är att tanka :) De tittar knappt på bilen när du lämnar tillbaka den. Gå med i deras Club så får du lite ytterligare rabatt.

Tar du via förmedlare behöver du den separata försäkringen, antingen via förmedlarens rekommenderade tredjepartslösning eller på annat sätt (ex kreditkort med inkluderad försäkring, lika Amex Platinum). Upplever att lågprisbolagen är mer petnoga i dessa fall. Dock inte minsta skråma, utan viss tolerans finns. RecordGo har en regel där allt under ett par cm betraktas som normalt slitage. Skadan måste även kännas med fingret (dvs vara lite djup). Viktigt att ALLTID gå igenom bilen noga vid upphämtning. Värt att lägga några minuter extra och göra det ordentligt. Garaget är lite mörkt så lys med mobben. Fota ev skador som inte redan finns i hyrkontraktet (eller prata med någon från firman om de är i närheten). Ibland slarvas det nämligen när bilar lämnas tillbaka och har man otur kan man annars åka på att betala för någon gammal skada som de missat att dokumentera.

Med en separat försäkring tar de även ut deposition när du hämtar bilen (drar ditt kreditkort och reserverar ett belopp). Storleken varierar beroende på bilmodell /bolag, men räkna med mellan 900 - 1500 EUR. Om bilen är skadefri när den återlämnas får du tillbaka hela summan. Har det uppstått skador så räknar de av mot depositionen beroende på skadans omfattning. Sen får man kräva samma summa från den separata försäkringen. Jag har haft ett par skador, och det har funkat fint att begära ersättning via Amex-försäkringen.

Med Wiber behöver du ta buss (gratis) för att plocka upp bilen - lite omständigt, kan jag tycka. RecordGo har sina bilar direkt i anslutning till terminalen. Lägsta priset hos RecordGo via Holiday Autos brukar vara söndag eftermiddag/måndag förmiddag (min alldeles subjektiva halvt ovetenskapliga upplevelse baserad på 30+ hyrtillfällen). Tanka ner Holiday Autos app så är priserna något lägre än på webben. Priset rör sig uppåt/neråt även om man går direkt via RecordGo. Håll koll, boka när du hittar nåt bra, boka om när du hittar ngt ännu bättre...

Premiumupplevelse får man hos Sixt, Hertz osv. Men så kostar det också...
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Med en separat försäkring tar de även ut deposition när du hämtar bilen (drar ditt kreditkort och reserverar ett belopp). Storleken varierar beroende på bilmodell /bolag, men räkna med mellan 900 - 1500 EUR. Om bilen är skadefri när den återlämnas får du tillbaka hela summan. Har det uppstått skador så räknar de av mot depositionen beroende på skadans omfattning. Sen får man kräva samma summa från den separata försäkringen. Jag har haft ett par skador, och det har funkat fint att begära ersättning via Amex-försäkringen.
Det är just det jag funderar på hur smidigt det är att få tillbaka pengarna från. Men det beror väl säkert på vilken typ av försäkring man har. Jag tycker det verkar bekvämt att bara kunna lämna tillbaka utan att de ska detaljstudera bilen in i minsta skråma, som jag har upplevt att det kan bli fallet hos vissa uthyrare.
Med Wiber behöver du ta buss (gratis) för att plocka upp bilen - lite omständigt, kan jag tycka. RecordGo har sina bilar direkt i anslutning till terminalen.
Det är ju smidigt förstås och kan säkert vara värt några hundringar extra. Jag ska fundera på hur jag ska göra. Tack för alla tips!
 
Toppen