Senaste nytt

Hyrbil i Sverige utan kreditkort Alamo

Ericmaster

Ny medlem
Hej!
Jag och några vänner ska hyra en bil på arlanda imorgon och såg nu att Alamo tar inte emot debetkort för depositionen. Varken jag eller mina vänner har ett kreditkort. Min fråga är då om detta tas på fullaste allvar eller om det funkar med ett debetkort ändå?
 

hco

Medlem
Jag har inte hyrt på Alamo varken i Sverige eller utomlands. Men min erfarenhet är att alla vanliga hyrbilsfirmor kräver deposition med kreditkort.

Du gör bäst i att ringa och kolla.

Eventuellt kanske CircleK kan vara ett alternativ? Funderar på om dom accepterar debit?
 

Ericmaster

Ny medlem
Jag har inte hyrt på Alamo varken i Sverige eller utomlands. Men min erfarenhet är att alla vanliga hyrbilsfirmor kräver deposition med kreditkort.

Du gör bäst i att ringa och kolla.

Eventuellt kanske CircleK kan vara ett alternativ? Funderar på om dom accepterar debit?

Värsta fall så får vi gå till Hertz eller Avis men oklart om jag får tillbaks pengarna för hyrbilen hos Alamo
 
D

Deleted member 30163

Guest
Värsta fall så får vi gå till Hertz eller Avis men oklart om jag får tillbaks pengarna för hyrbilen hos Alamo
Om du redan betalt dep med bankkort så ser det ju bättre ut. Det är ju rätt rimligt om man tänker på det att kreditkort är att föredra. Betalkort går nog också bra
 

Bankiren

Medlem
Jag har för mig att Hertz i LA hade någon skylt om att man kunde boka med debitkort men att kortet belastas med ett högre belopp. Så man tycker ju att det inte borde vara omöjligt på Alamo i Sverige då...
 

fcx

Medlem
Varför vill man som hyrbilsbolag dra deposition från kreditkort, och inte debetkort? På kreditkorten kan ju kunden göra en kortreklamation och kräva tillbaka pengar på ett helt annat sätt än på debetkort.
 

Hachans

Medlem
Varför vill man som hyrbilsbolag dra deposition från kreditkort, och inte debetkort? På kreditkorten kan ju kunden göra en kortreklamation och kräva tillbaka pengar på ett helt annat sätt än på debetkort.

Jag är inte helt hundra, men jag tror att på kreditkorten finns funktioner för att hålla belopp reserverade, och även dra mer om det behövs. Du kan också bara släppa reservationen om den inte utnyttjas.

På debit finns inte det utan du kan alltid bara dra det som finns på kortet och en gång enbart. Sen får du sätta tillbaka hela summan igen. Det blir både krångligare och jobbigare för ett hyrbilsföretag.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Varför vill man som hyrbilsbolag dra deposition från kreditkort, och inte debetkort? På kreditkorten kan ju kunden göra en kortreklamation och kräva tillbaka pengar på ett helt annat sätt än på debetkort.
Ett debitkort är som kontanter, du betalar och sen är allt klart. För någon som hyr ut en bil för flera hundra tusen är det ju inte optimalt.

det går ju alltid att göra en chargeback, men ingen kommer göra det om du inte har fötterna torra
 

Frisk78

Medlem
Samtliga bensinstationer i Sverige kan ju reservera belopp på debitkort, varför skulle inte en hyrbilskedja kunna göra det?
Tyvärr har jag aldrig hyrt bil på tex Avis med debit, utan endast faktura eller kreditkort så jag vet inte om det praktiskt fungerar.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Ja Såklart man kan reservera vad du ska betala sålänge alla i kedjan är överens, om du har 1000 kr på ditt bankkonto kan inte bensinstationen reservera 1001, inte heller kan man I efterhand ändra sig

Det är deposition vi pratar om, hyrbil eller hotell ingen skillnad. har du 100.000 på ditt konto så är det ju bättre än ett kreditkort med 10.000 kredit, men en kredit är en garanti. Bäst och skriva att jag inte är expert på ämnet
 
Toppen