Senaste nytt

Hyrbil från New York till San Francisco

kexxcream

Medlem
En snabb fundering gällande tolkning av information på SAS resp. Aegean's hemsida kring intjäning av poäng för hyrbilar. På SAS (http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/transportation/Hertz/?NSSEXC=true) så står det följande:

"You will earn 500 Extra points when you rent for 1 – 5 days. Earn an additional 100 Extra points per day, when you rent for 6 days or more (up to a maximum of 1 000 points per rental)."

Om man har hyr en bil i 22 dagar så borde det bli: 500 EP + 100 EP x 17 dagar = 2200 EP

Medan Aegean (Aegean Airlines | Hertz) säger följande:

up to 2 days = 350 Award Miles
3+ days = 700 Award Miles

Innebär det totalt att man får 1050 extrapoäng hos dem? För att maximera poängintjärning så borde poängen krediteras till EB istället. Hur ser ni på det hela?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Innebär det totalt att man får 1050 extrapoäng hos dem? För att maximera poängintjärning så borde poängen krediteras till EB istället. Hur ser ni på det hela?

Skulle tro att du totalt får 750p hos Aegan. Men rent krasst - det är väldigt lite poäng vi pratar om.
 

karho

Medlem
...
"You will earn 500 Extra points when you rent for 1 – 5 days. Earn an additional 100 Extra points per day, when you rent for 6 days or more (up to a maximum of 1 000 points per rental)."

Om man har hyr en bil i 22 dagar så borde det bli: 500 EP + 100 EP x 17 dagar = 2200 EP

Jag tolkar denna text som att det blir max 1000 poäng per hyra, oavsett längd.
 

kexxcream

Medlem
Jag tolkar denna text som att det blir max 1000 poäng per hyra, oavsett längd.

Undra hur jag lyckades tolka det på annat sätt, får ta och läsa ordentligt i fortsättningen. Men som agehall sa, det är tämligen värdelösa poäng med tanke på hur mycket pengar som går åt att hyra en bil under 22 dagar.
 
Mitt enda tips är hyr av Hertz eller Avis, dom andra kan verka billigare men när du väl betalt alla extra avgifter brukar dom bli dyrare, har du Amex Platinum och Hertzkort brukar du dessutom bli uppgraderad, om du inte blir det, var lite besvärlig och hitta något fel på bilen och fråga vad du kan byta till, sist vi gjorde det fick vi en riktigt fin Tahoe, lika fint utrustad som en standard Escalade, men till ett helt annat pris, var dock bered på att det kan vara lite krångel när ni ska lämna på annan ort, då dom ibland (ofta) inte är så pigga på att släppa iväg sina finaste bilar, kan ibland vara värt att gå runt på parkeringen och hitta bilar med plåtar från andra delstater och sen gå in och fråga om ni inte kan ta den bilen istället, ofta vill dom bli av med dom bilarna, men som sagt var lite besvärlig och ta inte första bästa bilen, om det inte är precis vad ni vill ha förstås. Lycka till, var precis på en road trip i USA om 7 veckor och 21000 km, det bästa vi gjort, vi betalade strax under 17.000:- på Hertz för en Tahoe. Ha en skön resa.
 

Lallarn

Medlem
Jag kanske snor denna tråd då när jag inser att mitt tips on ebilhyra.se inte alltid är det bästa! Så, någon som kan hitta bättre pris eller ge tips?

Hämta: Wilkes-Barre/Scranton International Airport, PA, USA
När: 1 augusti till 11 augusti (kl 14:30 - 14:30)
Bilklass: full-size eller mellan.

ebilhyra ger mig: full-size 3400 SEK och "standard"/mellan 2900 SEK (detta genom National).
Hertz: Full-size för 2774 SEK för betala nu (annars 3500 SEK för betala sen).

Ett problem är att min flickvän måste stå som förare (som även är tysk!), och jag antar även då för betalning (iaf credit card hold). Hon har ingen status, medan jag har EBG (EBD). Försökt använda koderna på mitt EBG (Avis AWD och Hertz CDP) men det har inte blivit billigare.

Låter ju som en no-brainer just nu med Hertz kanske, men finns det något jag kan göra för att få det ännu bättre? Rätt skönt med flexibilitet och inte betala nu. Hur är det med försäkringar osv, är allt same same? Har bara hyrt med Hertz en gång innan och då fick vi ett stenskott i rutan som vi fick pröjsa för. Så inte mitt bästa minne.
 

flybob

Medlem
Jag kanske snor denna tråd då när jag inser att mitt tips on ebilhyra.se inte alltid är det bästa! Så, någon som kan hitta bättre pris eller ge tips?

Hämta: Wilkes-Barre/Scranton International Airport, PA, USA
När: 1 augusti till 11 augusti (kl 14:30 - 14:30)
Bilklass: full-size eller mellan.

ebilhyra ger mig: full-size 3400 SEK och "standard"/mellan 2900 SEK (detta genom National).
Hertz: Full-size för 2774 SEK för betala nu (annars 3500 SEK för betala sen).

Ett problem är att min flickvän måste stå som förare (som även är tysk!), och jag antar även då för betalning (iaf credit card hold). Hon har ingen status, medan jag har EBG (EBD). Försökt använda koderna på mitt EBG (Avis AWD och Hertz CDP) men det har inte blivit billigare.

Låter ju som en no-brainer just nu med Hertz kanske, men finns det något jag kan göra för att få det ännu bättre? Rätt skönt med flexibilitet och inte betala nu. Hur är det med försäkringar osv, är allt same same? Har bara hyrt med Hertz en gång innan och då fick vi ett stenskott i rutan som vi fick pröjsa för. Så inte mitt bästa minne.

Antar att du skall lämna på samma ställe?

Hertz

PC: 128682 ($35 rabatt)

Runt 3000 för full size - betala senare.
 

Lallarn

Medlem
Yes, lämnar tillbaka på samma ställe. Bra tips båda två, Budget var ju riktigt billigt - men är det lika "bra" som Hertz? Jag har som sagt inte speciellt rba erfarenheter (dock minimala) av Hertz ändå, men Budget känns kanske som sämst i klassen? Alamo har jag hyrt mest av tidigare och de har varit riktigt bra.
 

JacobGBG

Medlem
En snabb fundering gällande tolkning av information på SAS resp. Aegean's hemsida kring intjäning av poäng för hyrbilar. På SAS (EuroBonus partners - Hertz - SAS) så står det följande:

"You will earn 500 Extra points when you rent for 1 – 5 days. Earn an additional 100 Extra points per day, when you rent for 6 days or more (up to a maximum of 1 000 points per rental)."

Om man har hyr en bil i 22 dagar så borde det bli: 500 EP + 100 EP x 17 dagar = 2200 EP

Medan Aegean (Aegean Airlines | Hertz) säger följande:

up to 2 days = 350 Award Miles
3+ days = 700 Award Miles

Innebär det totalt att man får 1050 extrapoäng hos dem? För att maximera poängintjärning så borde poängen krediteras till EB istället. Hur ser ni på det hela?

Den främsta anledningen att man använder CDPer är för rabatterna inte poängintjäningen. Det finns mycket mer att jäna på de CDPer som har bättre procent rabatt en de som ger mer poäng.
 
Toppen