Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

toer00

Medlem
Är bara EBS men hade PLUS bokningar till Nice i går em.
Var på Arlanda 1,5 timme innan. Kön till vanliga incheckningen var verkligen maxad till max. Som tur var hade SAS Travel Reday Center efter 26 timmars väntan, godkänt våra ”papper”.

Så det var bara att gå direkt till en Self-Service automat och sedan till Bag-Drop med Self-Service där också. Väldigt lång kö till security men Fast Track var nästan tom. Allt som allt tog det under 10 min från ankomst till terminal 5 tills vi var igenom

Däremot så var det väldigt bökigt att gå från P53 in till terminal 5, det som brukar ta 2-3 min tog nästan 15 min och 500 m gångväg…
 

Kris

Medlem
Datapunkt från idag. Enorm kö hela vägen förbi pressbyrån till sas check in före lunch. Dock bara en handfull till status-checkin. Ingen kö i fast track.

Dock var damen i incheckningen sådär anti-service / likgiltig. Insisterade på att se testresultat (behövs inte till CPH). Påpekade/ifrågasatte att jag väldigt tidig på plats (reser med småbarn som styr reserytmen). Glömde prio-tag på bagaget, varvid jag frågade, men bagaget rullades iväg med kommentaren, "ojdå, det glömde jag". Ingen ursäkt.

Kanske mötte en person med en dålig dag men känns som att det borde vara full attention och alert service i resebranschen om man skall locka folk ut igen.

Ah - nice att få skriva av sig lite. :D
 

Dbodenfo

Medlem
Har en flight den 31e kl 07:00 till LIN får hoppas det blivit bättre men med EBG och Amex borde man kunna surfa igenom fasttrack.
 

trskial

Medlem
Dom rekommenderar munskydd inne på Arlanda, jag skulle säga att 80% har det på sig. Sitter skyltar lite överallt om att ha munskydd på sig.

Hur blir det nu när FHM och regeringen allt mer släpper på restriktioner och gällande rek. om munskydd? Då bör även skyltar plockas bort på Arlanda och ett nästa steg är att flygbolagen tar bort krav om munskydd vid ombordstigning.

Var tex. och provade glasögon hos Specsavers i maj då var det rek. om munskydd från Västra Götaland vid nära kontakt. Nu har regionen plockade bort rek. om munskydd. Hämtade ut mina glasögon igår, behövde inte bära munskydd.
 

Arashi

Ny medlem
Hur blir det nu när FHM och regeringen allt mer släpper på restriktioner och gällande rek. om munskydd? Då bör även skyltar plockas bort på Arlanda och ett nästa steg är att flygbolagen tar bort krav om munskydd vid ombordstigning.

Var tex. och provade glasögon hos Specsavers i maj då var det rek. om munskydd från Västra Götaland vid nära kontakt. Nu har regionen plockade bort rek. om munskydd. Hämtade ut mina glasögon igår, behövde inte bära munskydd.

Jag tror inte att flygbolagen kommer ändra förräns denna pandemi är över mestadels, Arlanda har dock möjligheten (troligen men inte säker) att ta bort restriktonerna angående munskydd men de skulle vara konstigt att låta resenärer inte ha munskydd i terminalen men att de ska behöva ha det på flygningarna, skulle bara vara konstigt från Swedavias håll om du frågar mig personligen.
 

mha321

Medlem
Kraven på munskydd ombord kom väl utifrån direktiv från EASA, inte från fohm eller regeringen. Så det är nog rätt sannolikt att de också tas bort när EASA slutar rekommendera dem.

Min egen spontana gissning är att det är det sista stället som det kravet kommer försvinna. Men det är en ren gissning...
 
Toppen