Senaste nytt

Hur tar man sig hem från Oskarshamn en söndagskväll?

I brist på annat får ni gärna hjälpa mig med den här utmaningen :)

* Varifrån vill du börja din resa? Oskarshamn
* Var är din destination? Linköping
* När vill/behöver du resa ut? Söndag 7 mars efter att Gotlandsfärjan ankommit klockan 19.15
* När vill/behöver du komma hem? Innan midnatt
* Hur många personer som skall resa? 1
* I vilken kabinklass? Buss, hyrbil, taxi eller tåg. Egen bil finns ej.
* Med vilka bolag vill du resa med? Alla tillgängliga
* Vad är din budget? (per person) 500 kronor
* Vad är det viktigaste för dig? Att inte behöva sova i Oskarshamn

Två nätter på Clarion Visby bokades under NCH:s senaste rea. Bokade färja t&r Oskarshamn men glömde kolla anslutningar. KLT:s sista buss till Berga och vidare med Kustpilen går 18.55. Kan vara sämsta tajmingen mellan olika trafikslag någonsin. Har ingen egen bil tyvärr, men det kan vara ett alternativ att hyra bil bara för att köra till och parkera i Oskarsham över helgen, om det ger bra poängutdelning.

Tack för hjälpen!
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja det var lite optimistiskt planerat... ;)
Med buss norrut kommer du upp till Överum (avg 2047 ank 2238, byte Västervik), men visst, det är en bit om nån ska hämta dig där. Hittar inget annat, ser nog ut som du får hålla ögonen öppna för nån Avis-kampanj eller liknande.
Jag är alltför van vid de obefintliga kommunikationerna i regionen och hade reagerat direkt på tiden...
 

NyfikenGrau

Medlem
Kollade vidare lite nu och såg att av nån anledning är kvällsfärjan till Nynäshamn inställd(?) just den dagen, annars hade du ju kunnat ta den vägen, även om det inneburit mycket sen ankomst till Linköping det också, även i Nynäs hade det varit väldigt dålig timing ser det ut som.

Boka du en hyrbil i Linköping, blir ju klart bekvämast också. Bekvämast och i praktiken snabbast att köra är för övrigt väg 23/47 (Kisa-Mörlunda), oavsett vad Google Maps eller liknande säger. Du kan köra över Kristdala-Vena åt ena hållet för att få omväxling, men undvik 35/ Åtvidaberg. Nåja allt detta kanske du vet redan som Linköpingsbo :)
 
Kollade vidare lite nu och såg att av nån anledning är kvällsfärjan till Nynäshamn inställd(?) just den dagen, annars hade du ju kunnat ta den vägen, även om det inneburit mycket sen ankomst till Linköping det också, även i Nynäs hade det varit väldigt dålig timing ser det ut som.

Boka du en hyrbil i Linköping, blir ju klart bekvämast också. Bekvämast och i praktiken snabbast att köra är för övrigt väg 23/47 (Kisa-Mörlunda), oavsett vad Google Maps eller liknande säger. Du kan köra över Kristdala-Vena åt ena hållet för att få omväxling, men undvik 35/ Åtvidaberg. Nåja allt detta kanske du vet redan som Linköpingsbo :)
Tack @NyfikenGrau ibland är det bra att få bekräftat att man inte har missat nått själv.

Alltid Kisavägen!
 
Kollade vidare lite nu och såg att av nån anledning är kvällsfärjan till Nynäshamn inställd(?) just den dagen, annars hade du ju kunnat ta den vägen, även om det inneburit mycket sen ankomst till Linköping det också, även i Nynäs hade det varit väldigt dålig timing ser det ut som.

Stämmer detta? Så vitt jag kan se avgår kvällsfärjan till Nynäs 16.00 och är framme 19:15.

För att spinna vidare på Nynäs-spåret så kan du boka båtbuss till Stockholm och vara framme 20:30. I teorin skulle du hinna med
SJ InterCity mot Linköping kl. 20:37 (ankomst 22:30). Dock skulle jag inte våga chansa på detta.
Troligare är väl att du hinner med tåget 23.09 och då verkar du vara framme först vid 01.24.
 

samet

Medlem
Ta färjan tillbaka istället... Visby är sköj!
Rullar av nu...
20210209_002039.jpg
 

Hachans

Medlem
Nynäshamn-Stockholm med buss/tåg känns alldeles för krångligt tycker jag.

Krångligt?

Du kan antingen boka deras egen båtbuss som avgår direkt utanför terminalen. I samband med bokning. Perfekt då den inväntar även om färjan blir sen etc. Du åker i lugn och ro hela vägen till Cityterminalen.

Om man vill komma undan billigare eller inte har mål på Stockholm C, promenerar man kanske hundra meter till pendeltågsstationen Nynäshamn och tar pendeltåget därifrån. Hela vägen till Stockholm and beyond. Inte det minsta krångligt och fungerar hur bra som helst. Men visst gäller det att kolla så man kommer vidare från Stockholm till Linköping. Men med tanke på hur obefintlig kollektivtrafiken är i Oskarshamn vid dessa tidpunkter så är det ändå rimligast att ta sig via Stockholm. Google maps har alternativ.
 

NyfikenGrau

Medlem

Skulle ha skrivit Nynäshamn-Stockholm-Linköping för att förtydliga men tog för givet att det var underförstått med tanke på vad tråden handlar om. Och ja det blir en väldigt bökig anslutning eftersom man inte kan räkna med att hinna med tåget 20:37 från Stockholm C mot Linköping utan troligen får ställa in sig på att anlända Linköping 01:24 vilket är efter midnatt, se ursprungsfrågan. Mycket möjligt att det finns nån busslinje från Cityterminalen som funkar bättre, det har jag inte kollat men inte alls otänkbart just en söndagskväll.

Hur som helst - ställ dessa möjligheter mot 2 timmars bilkörning i hyrbil parkerad vid färjeläget så vet i alla fall jag vad jag skulle välja.
 
Toppen