Senaste nytt

Hur ska vi göra med resa till Costa Rica?

Moa159

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite råd! Jag och mina fyra barn, 19, 17, 15 och 10 år gamla, bokade en resa med Lufthansa till Costa Rica i december 2019. Tyvärr bokade jag inte direkt med flygbolaget som jag brukar utan genom Sembo:(

Som läget ser ut så går planet den 24/10 och CR släpper in svenskar, men UD avråder. Jag har pratat med Sembo och de säger att mitt val är att åka eller boka om. I så fall måste jag boka en ny resa senast 1/1 2021 och resa innan 31/1 2021. Jag kan inte få någon voucher eller dela upp resan i flera små resor.

Nu funderar vi på vad vi ska göra.... 39 000 kr känns dumt att kasta bort. Är det någon som fått pengar tillbaka i en sådan här sits när det "bara" är UD som avråder? Vi är mycket resvana och vi längtar efter att komma iväg men detta kanske blir för äventyrligt? Alla råd tas tacksamt emot:)
 

Berglund

Medlem
Som läget ser ut så går planet den 24/10 och CR släpper in svenskar, men UD avråder.
Nu funderar vi på vad vi ska göra.... 39 000 kr känns dumt att kasta bort.

Helt oavsett hur resvan man är så är det lite andra spelregler som gäller nu. Om man ens ponerar att ge sig av på en sådan resa, mot UDs avrådan, är det helt avgörande att
- verkligen - sätta sig in i försäkringsvillkoren och vara helt bombsäker på att hemförsäkringen eller ens särskilda reseförsäkring absolut, till 100%, verkligen gäller! Skulle något inträffa och man inte får hjälp av UD eller försäkringsbolaget - då är det inte roligt längre. Köp hellre en extra reseförsäkring, speciellt för denna resa, om man nu ens betänker att ge sig ut.
 

Frisk78

Medlem
Jag kan bara svara för hur jag själv skulle ha gjort; ÅK!
Köpt en bra reseförsäkring för samtliga i sällskapet och njut av Costa Rica. Det är inget dåligt resmål direkt! Jag hittade dit 2019 och gillade det väldigt mycket. Däremot om någon skulle råka bli sjuk på nivån utöver turistdiarre så skulle jag nog vilja ha en bra försäkring när UD´s avrådan gäller.
 

ekf

Medlem
Vi är mycket resvana och vi längtar efter att komma iväg men detta kanske blir för äventyrligt?
Jag skulle avråda från att resa till ett område som UD avråder från, mer så ju längre/krångligare bort från Sverige som destinationen är. Men så är jag personligen tveksam till att resa privat utanför Sverige (undantaget DK/NO/FI) överhuvudtaget för tillfället pga risken för krångel...
 
Skaffa en ordentlig försäkring skulle jag säga. Vägarna där är på många ställen helt urusla och det är en hel del olyckor. Då vill man ju inte vara utan försäkring.
 
Hur ser planerna ut på plats? Resa runt eller ligga på en resort och ha det gött? Avsevärd skillnad i risk. Trafiken är dock största faran i CR, som jag ser det...
 

Tongen2

Medlem
Säkerställ att ni har giltig försäkring och åk är mitt råd. Det är många "Stanna hemma" moralpoliser i dessa dagar och självklart finns risker med nya regler om karantän mm som ni måste överväga. Njut av resan.

Risk för lite OT kanske, och jag har inte googlat så mycket, men finns det något försäkringsbolag som är intresserad av att teckna en reseförsäkring för en resa dit UD avråder idag?
I så fall är vi nog en hel del som är intresserade av att veta vilket bolag det är :rolleyes:
 

Moa159

Ny medlem
Det finns flera bolag som erbjuder covid-19-försäkringar. CR har dessutom en egen, inte så billig, som det är obligatoriskt att ha om man reser dit. Jo, självklart måste vi ha en riktigt bra försäkring om vi väljer att åka.

Tanken från början var att resa runt mycket, men nu ser det väl mer ut att bli lite molnskog och sedan någon eco-resort med egen strand som inte regeringen kan stänga ned hur som helst;)
 
Toppen