Senaste nytt

Hur långt innan Qatar flyget ska man vara på Arlanda nu förtiden?

John1

Medlem
Läste artikel om en familj som missat SAS flyg till Grekland. Familjen var på plats långt innan flyget men fick köa på desken för alla flighter och missade därmed flyget då många ville resa och troligen så finns det inte tillräckligt med personal just nu efter att SAS har varslat folk.

Ska dock inte med SAS på ett bra tag. Reser med Qatar just den här veckan för första gången sedan pandemin bröt ut och ska till Doha till helgen. Undrar därmed hur är stämningen på Arlanda nuförtiden ? Har Qatar dedikerad Desk för sina flighter på Arlanda? Är det många som flyger den sträckan? Bifoga gärna bilder, videos, ni som flyger från Arlanda nu.

Missade flyget till Grekland efter kö på Arlanda
 

Mr Planning

Medlem
Passerade för en vecka sedan, och gick igenom den andra säkerhetskontrollen
(inte den som är vid SAS)

Helt tom just då, kolla hur många flighter som avgår din tid, som inte går via SAS incheckning för en uppskattning
 

palmen

Moderator
Denna tråd hjälper kanske?
Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Qatar går väl "mitt på dagen"? I så fall är det generellt mindre folk än om man ska åka på morgonen. Har ni status lär ni glida igenom smärtfritt.

Artikeln säger att de var där 1h45min innan vilket är extremt kort om tid när alla papper och allt inte är klart och man måste gå manuella vägen (inte långt innan som de verkar vilja få det till). Jag skulle se till att vara på plats minst 3h innan, better safe than sorry.
 

John1

Medlem
Har Qatar egna incheckning deskar på Arlanda? Eller går dom via SAS incheckning pool för flertal bolag?
 

John1

Medlem
Flög med Qatar till Doha igår och vidare Doha till Phuket. Det räckte gott med 2h på flygplatsen innan avgång för just Qatar med egna deskar. Parkeringen vid terminal 5 kan vara svårt om man inte bokar innan plus att dom håller på med byggandet av nåt. Menzies lounge efter gränspolisen på väg mot gate F58 var stängd. Missade Pontus lounge, gick förbi gränspolisen lite för tidigt.

På planet var inte så många på business klassen på sträckan Arlanda - Doha. Däremot var det nog fullsatt på flyget (A350-900) från Doha till Phuket. I alla fall på business. First Class lounge och Oryx lounge i Doha var det lite kö på. Känns som folk börjar resa nu. Har själv inget att jämföra med ”under pandemin” då jag åkte aldrig någonstans under dem senaste två åren.
 

Attachments

  • DA99F074-FBE1-42D0-9DEB-AB6997924623.jpeg
    DA99F074-FBE1-42D0-9DEB-AB6997924623.jpeg
    113,6 KB · Visningar: 217
  • 6440679E-BE62-4828-803F-E1D48A8EF2FE.jpeg
    6440679E-BE62-4828-803F-E1D48A8EF2FE.jpeg
    79,5 KB · Visningar: 221
  • 3F3E8685-F604-4EC1-949C-2F3BF6B96941.jpeg
    3F3E8685-F604-4EC1-949C-2F3BF6B96941.jpeg
    54,7 KB · Visningar: 212
Last edited:
Toppen