Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

D

Deleted member 30163

Guest
De poäng du tjänade in februari 2018 till januari 2019 gav dig EBS och dessa nollställdes
Tack så mycket! Det förklarar saken. Mina poäng nollställdes alltså inte pga. av det blev något nytt år eller motsvarande utan att dom "användes" för att gå till EBS. Jag har alltid trott att man faktiskt behåller dessa och att det är kompletterande poäng som behövs för att nå nästa nivå.

Detta är inte lätt för en nykomling som mig, SAS sida innehåller ingen som helst information, deras FAQ är inte speciellt omfattande och sidan för Eurobonus överlag är .. .rörig. tack för hjälpen iaf.
 

palmen

Moderator
Tack så mycket! Det förklarar saken. Mina poäng nollställdes alltså inte pga. av det blev något nytt år eller motsvarande utan att dom "användes" för att gå till EBS. Jag har alltid trott att man faktiskt behåller dessa och att det är kompletterande poäng som behövs för att nå nästa nivå.

Detta är inte lätt för en nykomling som mig, SAS sida innehåller ingen som helst information, deras FAQ är inte speciellt omfattande och sidan för Eurobonus överlag är .. .rörig. tack för hjälpen iaf.
Nej poängen går inte åt för att bli EBS.

Det är rätt enkelt, alla poäng du drar in under ditt kvalår räknas mot status, 20k för silver, 45k för guld och 90k för diamond.
När ditt nästa kvalificeringsår börjar så står denna poängräknare mot status på 0 poäng, oavsett om du hade 1000 eller 1.000.000 poäng förra perioden.
 

squeezen

Medlem
Tack så mycket! Det förklarar saken. Mina poäng nollställdes alltså inte pga. av det blev något nytt år eller motsvarande utan att dom "användes" för att gå till EBS. Jag har alltid trott att man faktiskt behåller dessa och att det är kompletterande poäng som behövs för att nå nästa nivå.

Detta är inte lätt för en nykomling som mig, SAS sida innehåller ingen som helst information, deras FAQ är inte speciellt omfattande och sidan för Eurobonus överlag är .. .rörig. tack för hjälpen iaf.
Kan tänkas vara lättare att hjälpa till om du lägger med screenshots.
Något verkar helt klart misstolkas med hur det fungerar.
 

Jönsson

Medlem
Det ser mest ut som misstolkningar från båda hållen skulle jag säga. @direktörnSE, Din silverstatus tjänades in under din föregående kvalificeringsperiod, dvs under perioden februari 2018 till januari 2019. I februari 2019 nollställdes baspoängen men du fick enligt reglerna behålla din silverstatus en hel period till, dvs februari 2019 till januari 2020. Eftersom du i dagsläget inte flugit någon poänggivande flygning under 2019-02 till 2020-01 så är dina baspoöng 0 och du kommer att hamna på EBB under förutsättning att du inte flyger ihop något de närmaste dagarna. Skulle du under nästa kvalificeringsperiod flyga eller köpa poäng tillräckligt för att bli silver, kommer du få behålla den statusen resten av kvalificeringsperioden plus kvalificeringsperioden efter.
 
D

Deleted member 30163

Guest
men du fick enligt reglerna behålla din silverstatus en hel period till
Tack. Har inte svarat här då det ena förslaget motsäger det andra, och alla verkar gilla alla inlägg.. Trolleri på hög nivå.

Jag har försökt hitta regler för Eurobonus nånstans men inte hittat det. Kände inte till den regeln i överhuvudtaget.
 

Jönsson

Medlem
Tack. Har inte svarat här då det ena förslaget motsäger det andra, och alla verkar gilla alla inlägg.. Trolleri på hög nivå.

Jag har försökt hitta regler för Eurobonus nånstans men inte hittat det. Kände inte till den regeln i överhuvudtaget.
Du får alltid din status från den dag du flyger ihop tillräckligt många poäng eller tillräckligt många flygningar. När den perioden är slut har du ett år på dig, med din intjänade status, att kvalificera dig igen. Så fungerar alla bonusprogram med nivåer. Tänk dig själv... om det inte skulle fungera så, och du skulle kvalificera dig när du har en vecka kvar på din kvalificeringsperiod, skulle du bara ha din status i en vecka. Ingen skulle lockas av ett sådant bonusprogram.
 
En fråga, jag har bokat en resa med SAS till London nu nästa torsdag. På min bokning står mitt EBG nummer, men min nuvarande status är EBS på grund av inga flygningar det senaste året. Innan hade jag som sagt EBG. Vad gäller då på flygplatsen? Loungeaccess då min bokning gjordes uppenbarligen med guldstatus? Eller jag kanske inte hade det då, men fyllde manuellt i EBG i bokningen? Kan man göra det, alltså manuellt skriva EBG eller kollar biljetten av det automatiskt mot medlemsnumret?
Imgur: The magic of the Internet
r9tF5ej

Ovan bild står i min bokning på SAS hemsida
 
Last edited:
Toppen