Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

GOTBound

Medlem
EU-parlamentet vill ha tuffare vaccinpass | GP

– Vi anser att det här certifikaten ska kopplas till rörelsefriheten. Så att när du har certifikatet så kan man verkligen röra sig igen i EU och Schengen-området, säger tyske ledamoten Manfred Weber, som leder parlamentets största partigrupp, kristdemokratiskt konservativa EPP.

EU-parlamentet väntas även kräva att alla covid-19-test ska vara gratis, även om de endast ska användas för reseändamål.

Ledamöterna debatterar passen under onsdagsmorgonen och röstar sedan i olika omgångar om sin syn på saken. Resultatet presenteras först under torsdagsmorgonen.
 

tidyverse

Medlem
Som konstaterat har flera länder börjat lätta på restriktionerna för "fully vaccinated travellers". Ibland handlar det om att karantän eller PCR-testerna inte längre krävs, och ibland kan det handla om fria inresor. Min gissning är att vi under 2021 kommer oss röra mot mer "fria inresor", utan testning eller karantän, för "fully vaccinated travellers".

Undrar hur detta kommer slå mot barnfamiljer...? Georgien är ett intressant exempel: de godtar antingen vaccinintyg eller PCR-test och ser inga särskilda regler för barn som inte har koppling till landet. Jag har varken möjlighet att vaccinera eller PCR-testa min 1-åring...

Även Seychellerna kräver PCR-test för spädbarn, men detta erbjuds väl inte ens i Sverige...
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Som konstaterat har flera länder börjat lätta på restriktionerna för "fully vaccinated travellers". Ibland handlar det om att karantän eller PCR-testerna inte längre krävs, och ibland kan det handla om fria inresor. Min gissning är att vi under 2021 kommer oss röra mot mer "fria inresor", utan testning eller karantän, för "fully vaccinated travellers".

Undrar hur detta kommer slå mot barnfamiljer...? Georgien är ett intressant exempel: de godtar antingen vaccinintyg eller PCR-test och ser inga särskilda regler för barn som inte har koppling till landet. Jag har varken möjlighet att vaccinera eller PCR-testa min 1-åring...

Även Seychellerna kräver PCR-test för spädbarn, men detta erbjuds väl inte ens i Sverige...

Det är nog rätt tydligt tror jag. Uppfyller du inte kraven, i detta fall test av småbarn, så kan du inte resa till destinationen som kräver sådana test eftersom de inte är välkomna dit. I vissa fall har länder undantag där det krävs skriftligt på att en viss sorts test inte finns att uppbåda och då får man testa när man kommer fram istället. Men det är ju upp till varje land att bestämma vilka inreseregler man vill ha och vem som är välkommen dit, de har ju ingen skyldighet att ta emot dig.
 

micsjo

Medlem
Man har haft ett år på sig. Men inte överhuvudtaget haft saker klara. Hade man planerar ordentligt hade man till och med kunnat köra en live test - tror lätt de hade kunnat få en kvarts miljon svenskar att ställa och stress testa systemet i nov/dec tex. Men det krävs ju planering....

Lite halv-OT men nu jobbar jag just med högpresterande och högtillgängliga system och tester av dessa, prestandatester.

Live-test gör man i princip aldrig och absolut inte i den skalan.

Det finns verktyg så det räcker för att testa i massiv skala, även befolkningsstor skala.

Men jag drar redan nu samma slutsats, det kommer givetvis att krascha.
 

ulagun

Medlem
Det är nog rätt tydligt tror jag. Uppfyller du inte kraven, i detta fall test av småbarn, så kan du inte resa till destinationen som kräver sådana test eftersom de inte är välkomna dit. I vissa fall har länder undantag där det krävs skriftligt på att en viss sorts test inte finns att uppbåda och då får man testa när man kommer fram istället. Men det är ju upp till varje land att bestämma vilka inreseregler man vill ha och vem som är välkommen dit, de har ju ingen skyldighet att ta emot dig.
Konsekvensen är att det kan nog bli en annorlunda semester sommar söderut.
Sonhustrun har sett en bild från Nyhavn med uteslutande glada nyvaccinerade seniorer drickande öl på uteserveringarna
Kan (tyvärr) innebära att semesterorterna södeut befolkas mestadels av oss seniorer struttandes omkring med gåstavar, tuggvänlig kost på bufferna och en stilla drink vid poolkanten. Tidigt i säng för att orka morgongympan.
Inga bamseklubbar barnpooler lekland öppna. Något tråkigigt
Dessutom för egen del kommer vi då inte kunna ta med sonsonen till.sitt favoritställe Torredembarra i sommar
 
Toppen