Senaste nytt

Hur fungerar internationell transfer på Washington-Dulles?

Vi ankommer med Copa/C från San Jose/Costa Rica till IAD, och ska vidare med SK till CPH, också i C.
Dryga tre timmar mellan flygen, och mina frågor är om vi kan stanna airside, eller vi måste igenom den förbenade immigration och customs för sedan gå tillbaka airside? Vi kommer att ha boardingkort för bägge benen, och vi reser med incheckat bagage.

Mvh
 

Senator

Moderator
Påminna om att användning av förkortningar i rubriken undviker vi. IAD och IAH är kanske två av de svåraste som ofta blir del. Rubriken ändrat.
Svar som moderator..

Nu till frågan:
Som (nästan) alla amerikanska flygplatser kommer det kräva en full immigration och tull-process. Så det blir att hämta ut väskor och kliva landside.
 

Canadien

Medlem
Mig veterigen går det inte att göra någon transfer i USA utan att passera genom tullen :(
Nja, kommer man från Canada eller annan plats som har preclearance, d v s att man passerar amerikansk pass o tullkontroll redan vis avreseflygplatsen så går det att göra transfer i US utan tull och väskåterincheck.
 

Baker421

Medlem
Jag har en ren SAS bonusresa till Dulles nästa vecka. Men jag ska vidare med en United inrikes flygning. Jag har inte bokat detta benet än. Jag kan antingen boka en revenue biljett till destinationen (och har två separata bokningar) eller ändra bonusresan till *A och har allting med på en bokning. Jag har två timmar i Dulles i mellanlandning. Vi är två som ska resa, en vuxen och ett barn (med barnrabatt på SAS = 75K poäng med 2-4-1). Om jag skulle omboka till *A det blir då 130K poäng plus avgifter. Båda resenärer har Amerikanska medborgarskap så det kanske går lite fortare genom immigration. Hinner vi till inrikes flygningen med bara två timmars på oss om jag bokar revenue biljetter? (Om vi är inte försenat som ingen kan garantera förstås.) Vad skulle ni göra?
 

vegasbaby

Medlem
Ikke for å være negativ, men jeg har lest en del skrekk-historier om immigration-køen på Dulles i det siste. Ettersom de ikke har ESTA-automater (APC), blir køene visstnok meget mange mellom 15 og 19 når de fleste internasjonale ankomstene er. Jeg ville ikke tatt sjansen på noe mindre enn fire timer transfer time. Se blant annet airlinequality.com for ferske skildringer av køene og kaoset. På morgen og kvelden skal det være mer normalt.
 

bhen

Medlem
Jag hade bokat Revenue och försökt checka in hela vägen vid avresa, det bör gå.

jag har gjort det bytet 3gånger sista året med samma eller mindre tid mellan, med visum (värsta kön) och US pass kön vid sidan går alltid fort. Faktum är att när det är tomt i Us-kön leder de Inn ”min” kö dit, efter cirka 1h väntan. Jag har aldrig missat min connection.
 

Wille91

Medlem
Vi hade exakt 2 timmar och 8 minuters bytestid från Panama City (Copa), vidare med SAS till Köpenhamn. Allt var bokat på samma biljett och business, resan skedde i september detta år.

Jag är för mig vi landade något tidigt men vi blev riktigt nervösa då köerna i imigrationen var riktigt långa (glöm ej Esta). Det tog säkert ca 1,5 timmar innan vi var igenom med väskan i näven innan vi fick åka hissen upp en våning för att checka in dem igen hos SAS, detta trots att taggen från Panama var märkt med Köpenhamn. Personalen var högst tveksamma ifall väskorna skulle hinna med!

Vi hann igenom allt i tid och dessutom hinna med ett glas champagne i Senator loungen innan avgång!
 

Panda

Medlem
Hej,

Bumpar tråden lite.

Planerar att resa till Fort Lauderdale under våren och det bästa alternativet för mig när jag kollar när man tar hänsyn till pris samt flygtid är följande route.

Stockholm 09:00 - Frankfurt 11.15 LH6227 (flygs av SAS)
Frankfurt 12:20 - Washington DC (Dulles) 15:15 LH 9290 (flygs av United Airlines)
Washington DC (Dulles) 17:10 - Fort Lauderdale 15:52 LH7572 (flygs av United Airlines)

Fort Lauderdale 18:47 -Washington DC (Dulles) 21:20 LH7545 (flygs av United Airlines)
Washington DC (Dulles) 22:10 - Frankfurt 12:10 LH9253 (flygs av United Airlines)
Frankfurt 13:15 - Stockholm 15:20 LH806 (flygs av Lufthansa)

Connection time på Dulles är 1:55h på utresan (inklusive immigration) och 0:50h på hemredan. Är det stor risk att man missar sina transfers om något litet går fel? Vill helst undvika att spendera en natt i DC på hemresan då jag förmodar att man isåfall inte kommer hinna till något europaflyg om man missar det jag tänkte boka till Frankfurt som går såpass sent på kvällen.

(Allt kommer bokas som en genomgående biljett, alltså inga separata bokningar)
 
Last edited:
Toppen