Senaste nytt

Hur flyger man till Shanghai från Sverige under Covid?

Glenn E

Medlem
Hej på er.
Jag tänkte vi behöver en tråd på hur man tar sig från Sverige till Shanghai just nu.
Jag är i Shanghai, residence permit samt får min andra spruta av det kinesiska Sinopharm vaccinet snart.
I juli tänkte jag åka till Sverige och tillbaka till Shanghai i Augusti.
Officiellt får man bara resa från Sverige direkt till Kina nu och då finns bara Air China från Stockholm till Beijing just nu.
Jag läste att en svensk medborgare kunde åka Finnair via Helsingfors med övernattning där för han behövde göra PCR test och antibody test i Helsingfors och ladda upp det till Kinesiska ambassaden i Finland.
Jag vill åka SAS eller Lufthansa men vet ingen som gjort det.
Jag pratade med en Tysk som sa att han kunde göra testerna på flygplatsen i Frankfurt på 6 timmar och att man måste boka tid för detta men vet inte om man kan göra detta som svensk.

Jag vill inte åka via Beijing för då blir det 3 veckors karantän där istället för 2 veckor i Shanghai.

Är det någon som vet om det går?
 

micsjo

Medlem
Går väl utmärkt med SAS till CPH? De accepterar ju antigen-test för transfer så det är ju bara att göra innan avresa.
Sedan samma repa tillbaka.
 

JacobGBG

Medlem
Mycket otydligheter och byråkrati från kinesiskt håll.
För att öka på frågeställningen så kan jag tillägga en svår nöt

Som bekant så erkänner ej Kina västerländska vaccin. Detta blir ett stort frågetecken då man har transfer via PVG, iochmed att man måste passera passkontroll/tull för att komma till avgående flyg.
 

Johlai

Medlem
Vad jag har förstått måste landets ambassad där Covid-19 testet är taget verifiera att det är ”äkta”. För att sedan laddas upp hos ambassaden i vilket land man åker ifrån.

Har du då också tagit vaccin i Kina har jag svårt att se varför du inte skulle få åka från Tyskland eller Danmark.

SAS går upp till två avgångar i veckan från CPH i Juli. Det är inte bara danskar eller kineser som flyger.

Men ring ambassaden och kolla.

Air China från Stockholm landar nu i Xian. Vad jag har sett i några forum så är karantänshotellen riktigt sunkiga och av det äldre slagget. Så du gör nog ett bra val att försöka skippa Xian.
 
[QUOTE="JacobGBG, post: 931817, member: 81"
Som bekant så erkänner ej Kina västerländska vaccin. Detta blir ett stort frågetecken då man har transfer via PVG, iochmed att man måste passera passkontroll/tull för att komma till avgående flyg.[/QUOTE]

Hoppas det ändrar sig till December 21 då jag o lillchefen mellanlandar på väg till Filippinerna...
 

Glenn E

Medlem
Det är inte lätt att hitta biljetter till Shanghai med Lufthansa nu. Första lediga flight i första klass är den femte juli.
För ekonomi klass är det redan fullbokat hela juli.
Jag kunde köpa en premium ekonomi i mitten av augusti för premium ekonomi var billigare än ekonomi för en enkelbiljett och då betalar min arbetsgivare för det.
Shanghai till Frankfurt är vidöppet.
8DE648A3-5E78-4168-95D2-A20D1FB1E595.png
 

Glenn E

Medlem
Behöver hjälp om möjligt

Air China ställde in mitt flyg från Stockholm till Beijing 29 augusti.
Det enda flyg jag hittar är Amsterdam till Guangzhou (CAN) 27 augusti i business. China Southern.
Min arbetsgivare bryr sig inte om vad biljetten kostar men det måste vara i ekonomi men jag kan betala mellanskillnaden.
Jag behöver ett flyg från EU till varsomhelst i Kina mellan 25 Augusti till 3 September.

Varifrån: EU
Till: Kina direkt
När: Avgång mellan 25 augusti och 3 september
Klass: Ekonomi i första hand
Pris: Oviktigt om det är ekonomi
 

henke12

Medlem
Hårda bud... Det jag hittat är Xiamen airlines.
upload_2021-7-15_8-17-10.png


Varken billigt eller smidig resa tänker jag.

Fråga, funkar inte mellanlandning i HKG?
De tillåter väl transfer till Kina där numera?
 

Glenn E

Medlem
Hårda bud... Det jag hittat är Xiamen airlines.
Visa bifogad bild 119726

Varken billigt eller smidig resa tänker jag.

Fråga, funkar inte mellanlandning i HKG?
De tillåter väl transfer till Kina där numera?
Jag tror inte att de tillåter transfer i Hong Kong.
Har hittat Warszawa- Tianjin med LOT 1 september. Jag vet inte om den rutten blir inställd ibland?
Sedan måste man ju få kinesiska ambassaden i Warszawa att ladda upp koden man behöver.
 
Toppen