Senaste nytt

Hur får man en flaska Rye från New York till Stockholm under en global pandemi?

sembl

Medlem
Kvällens uppställning. Nu ska jag bara jobb aklart för dagen

PXL_20201120_193309767.jpg
 
@sembl skickade bilder i mars när han hade korkat upp sin flaska...

Visa bifogad bild 114934

Det har varit diskussioner bland mixologister vad som är bäst att använda:
Bourbon - som är gjort på majs
Rye - som är gjort på råg

Jag är ingen mixologist, enbart en amatör men jag tycker Bourbon blir en aning söt i mina tre whiskey-baserade cocktails:
Manhattan
Whiskey Sour
Old Fashioned
Man vill också ha lite mer styrka och de flesta Rye ligger runt 100 proof som är 50%.

PS! Fan också, klockan är bara 10:52 en tisdag men jag blev direkt sugen på en Manhattan ;)
Finns bara ett sett att blanda en riktigt riktigt bra whiskey sour. Se recept enligt nedan:

4cl Maker's Mark
1cl Talisker
4cl Citron Juice
2cl sockerlag
1st äggvita
Bitters
 

GOTBound

Medlem
6F6F1C53-C25D-4403-9BBA-E14C1C5FF9FD.jpeg

Jag blev inspirerad av @Senator och @sembl att Mrs. GOTBound fick uppdrag när hon åkte förbi Systembolaget idag... Mr. GOTBound [eder undertecknad] tillgodosåg att lördagskvällen blev ett epic fail ändå då det nu uppdagades att vi inte har is hemma...

Bourbon och Rye finns dock... [då jag är glutenintolerant kan jag för kuriosa meddela att båda sorter är gluten fria då glutenproteinet försvinner i jäsningsprocessen för Rye].

EDIT: Camparin och iskubsformen för att jag fick cravings på Negroni som jag har som policy att bara inmundiga på lokal.
 

trekker

Medlem
Visa bifogad bild 115008
Jag blev inspirerad av @Senator och @sembl att Mrs. GOTBound fick uppdrag när hon åkte förbi Systembolaget idag... Mr. GOTBound [eder undertecknad] tillgodosåg att lördagskvällen blev ett epic fail ändå då det nu uppdagades att vi inte har is hemma...

Bourbon och Rye finns dock... [då jag är glutenintolerant kan jag för kuriosa meddela att båda sorter är gluten fria då glutenproteinet försvinner i jäsningsprocessen för Rye].

EDIT: Camparin och iskubsformen för att jag fick cravings på Negroni som jag har som policy att bara inmundiga på lokal.

Matchdryck?
 
Toppen