Senaste nytt

Hotellprogram via AmEx Platinum, mest fördelaktiga programet för icke-jobbresande?

Doctor-X

Medlem
Ursäkta om det redan finns en likande tråd (har sökt, men ej funnit) eller om denna borde vara inom hotellkategorin.

Haft AmEx Platinum nu ett par år och har hoppat runt mellan olika hotellkedjor som man erhåller status på och även bokat lite via AmEx Fine hotel & Resort / Hotel Collection, men har inte varit konsekvent i mina hotellval för att samla poäng hos någon kedja tills för något år sedan. Valde då Hilton eftersom HHG ger gratis frukost + ev. uppgradering av rum.

Resandet inom jobbet är till 95% inom Sveriges gränser, så det mesta utomlands är privata resor. I Sverige har jag precis övergått till Nordic Choice från Scandic (fick nog) där jag nu blivit Gold. Reser privat en del - 1-2x i ca 2-3 veckor till USA/Kanada , 1-2x weekends till Europa + 1 x 1-2veckor Asien per år.

Jag har helt enkelt för få stays/nätter per år för att bli HHD, ska man satsa på ett annat program? Eller är Hilton ändå på något sätt best bang for the buck om man blir konsekvent med att bo hos dem? Eller ska man bara försöka hitta en bra deal och ett bra hotell som passar en själv och de gånger det inträffar att man bor på ett hotell där man får status via AmEx är det bara en bonus?

Någon annan som är i samma situation som jag här på forumet? Tacksam för all input :)
 

NotRyan

Medlem
Du borde kunna bli HHD med det där reseprogrammet om du åker till ställen som har flera Hilton-family hotell, men vill du inte hoppa så räcker ju HHG väldigt långt.
 

Atom

Medlem
Vet att Bonvoy fått mycket skit det senaste, sök på Bonvoyed :)

Men jag vill minnas att även frinätter räknas i samlandet av nätter och jag har även för mig att de har så man får fjärde eller femte natten fri. Kanske kolla in? Ger ju en del mervärde för poängen?

Eftersom du automatiskt får status tycker jag det låter som en sund idé att inte jaga poängen för mycket utan ta det som det kommer. Men det är jag det.
 

JohnR

Medlem
I USA ger dig Hilton Diamond knappast något över Gold. Det som är bra med Hilton är att du får frukost redan som Gold, det får du inte på tex Marriott. Hilton har även mycket kampanjer så poängen förökar sig snabbt.

Men eftersom du inte behöver upprätthålla Hiton Gold när du har Amex PLatinum, så kan du ju välja andra program när de har bättre erbjudanden...
 

M.K

Medlem
Jag kör på Hilton eller Radisson då det passar med status från Amex, annars oftast hotels.com med prismatch+ som silver utanför Skandinavien. Numera mest Choice i Skandinavien som Guld där.

Jag trivs mycket bättre med denna obundna strategi trots att jag reser väldigt mycket i jobbsammanhang.
 
Last edited:

Buffon

Medlem
Om man bokar Hilton (är HHG) via Amex Hotel Collection, får man inga poäng/stays på Hilton då? Alltså är det samma princip som att boka via typ Hotels.com eller får man poäng och sina förmåner som vanligt?
 

Senator

Moderator
Om man bokar Hilton (är HHG) via Amex Hotel Collection, får man inga poäng/stays på Hilton då? Alltså är det samma princip som att boka via typ Hotels.com eller får man poäng och sina förmåner som vanligt?

Jag tror att det är ok eftersom priserna är likvärdiga. Jag kan återkomma om några veckor när jag har testat Waldorf Astoria Versailles - Trianon Palace bokat via AMEX. Det finns också ett annat program för resebyråer som gäller Conrad och Hilton som heter Hilton Impresario
Hilton Impresario Benefits for Waldorf Astoria and Conrad Hotels Min gissning är att villkoren AMEX har är helt ok.
 
Toppen