Senaste nytt

Hjälp, tillgång till Lounger i Europa

NyfikenGrau

Medlem
Nu är jag bara "utlänning" i detta sammanhang, men om Amex Platinum bara är lite likt hur det är i Tyskland så skulle jag titta på det (vid välkomstbonuskampanj såklart!) och vad det erbjuder även om det kostar mer än 4k, har redan tjänat in mitt även borträknat välkomstbonusen, och det utan att ens ha satt foten på en flygplats.
 
...Amex Platinum bara är lite likt hur det är i Tyskland så skulle jag titta på det (vid välkomstbonuskampanj såklart!) och vad det erbjuder även om det kostar mer än 4k...
AMEX Platimun kostar 6600 SEK/år, men inkluderar Priority Pass, tillgång till Pontus på Arlanda samt "Lounge-on-the-go" på vissa nordiska flygplatser och tågstationer (Lounge on-the-go | Förmåner Platinum | American Express SE). Just nu har de en kampanj att man får 500 000 poäng (värt 2150 SEK enligt AMEX) i välkomstbonus.
 
Nu förstår jag inte,
Med AMEX Elite får man en klumpsumma om 20 000 statusgrundande poäng varje år och med SAS Mastercard Premium får man 1000 statusgrundande poäng varje månad. Efter ett år har man alltså tjänat ihop 20 000 + 12 x 1000 = 32 000 statusgrundande poäng utan att ens boarda ett flygplan. Men det kostar 4800 SEK (SAS AMEX Elite) respektive 1495 SEK (SAS Mastercard Premium) per år.
 

NyfikenGrau

Medlem
AMEX Platimun kostar 6600 SEK/år, men inkluderar Priority Pass, tillgång till Pontus på Arlanda samt "Lounge-on-the-go" på vissa nordiska flygplatser och tågstationer (Lounge on-the-go | Förmåner Platinum | American Express SE). Just nu har de en kampanj att man får 500 000 poäng (värt 2150 SEK enligt AMEX) i välkomstbonus.

Ja och 500k "svenska" poäng blir väl 40k Eurobonus vid överföring? Isf skulle jag säga att bonusen är värd mer än vad Amex säger, ifall man samlar EB-poäng. Vet också det har funnits nån liknande kampanj i Sverige som här, typ 2500 kr bonus vid köp hos en massa butiker, sedan har det iaf här funnits en resevoucher på omkring 3k som jag har utnyttjat...mm mm.
 

ekf

Medlem
Nu förstår jag inte,
Med Amex Elite får du 20.000 statusgrundande poäng vid betalning av årsavgiften. Med MC Premium får du 1.000 statusgrundande poäng varje månad du använder kortet. Detta blir 32.000 poäng på ett år. Om jag inte minns fel så är gränsen för EBG 45.000 poäng, så man behöver "bara" flyga in 13.000 poäng på ett år, vilket får anses vara lite.
Med EBG får du *A Gold-status, vilket ger dig tillgång till *A-lounger i hela världen, förutsatt att du flyger med ett *A-bolag förstås.
 
Toppen